خارگ نیوز: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر گفت: هر چند شیوع کرونا و مسائل ناشی از آن کاهش میزان صادرات صنایع دستی این استان را در پی داشت اما سبب گرمی بازار فروش این دست ساختهها را در فضای مجازی شد.
به گزارش خارگ نیوز، لیلا رحیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: صنایع دستی بوشهر میتواند به تعداد جمعیت کشور مشتری داشته باشد که برای تحقق این مهم تعاونیهای فعال در این بخش باید به تعریف کاربرد جدید از محصولات بپردازند تا با ایجاد سلیقه نو در مشتری، در صفحهها و سایتهای فروش خود بازارهای بیشتری ایجاد کنند.
وی ادامه داد: در این ارتباط این معاونت در همکاری با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوشهر و دانشگاه خلیج فارس نیازهای پژوهشی تعاونیهای این حوزه را ارزیابی کردهاست و عناوین پروژههای صنایع دستی به عنوان اولویتهای پژوهشی شناخته شدهاست.
رحیمی اضافه کرد: با انجام این پژوهشها، علاوه بر غنای علمی صنایع دستی در حوزههای مورد نظر، زمینه مناسب برای تحقیقات دانشجویان این رشته نیز فراهم و آسیبها و چالشهای تعاونیهای صنایع دستی که تاثیر مستقیم بر بازاریابی و فروش محصولات آنها دارند، برطرف میشود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر اعلام کرد: در قالب این همکاری، پایان نامهها و میکرو پروژههای آینده دانشجویی نیز بر اساس ارتقای چالشهای تعاونیهای صنایع دستی مطرح میشود.
رحیمی ادامه داد: هرچند کرونا به رونق و میزان فروش صنایع دستی نیز آسیب رساندهاست اما این آسیب کمتر از بخش گردشگری است زیرا صنایع دستی با پیدا کردن جایگاه خود و استفاده از فضای مجازی توانسته فروش مناسبی داشته باشد.
وی با بیان اینکه آموزش و فروش دو بعد فعالیت تعاونیهای صنایع دستی است، عنوان کرد: بیان خواستگاه محصول تولید شده، معرفی محصول، مواد اولیه و کاربردهای آن، نحوه عرضه و معرفی از مواردی است که باید در محتواسازی برای فروش بهتر مورد توجه تعاونیها قرار گیرد.
رحیمی ادامه داد: هرچند آموزش صنایع دستی به صورت حضوری متوقف شدهاست اما چند دوره آموزش آنلاین برگزار شد که با بررسی بازخوردها و تجربههای این دورهها، بستر آموزش جدید بر پایه حل مشکلات، طراحی میشود.
رحیمی یادآور شد: ۱۳ تعاونی صنایع دستی در استان بوشهر دارای مجوز هستند اما در زمان حاضر ۹ تعاونی فعال هستند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر به برگزاری نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی در کشور از روز سه شنبه هفته جاری اشاره کرد و گفت: بوشهر هر سال در نمایشگاه صنایع دستی ملی چهار سهمیه برای شرکت در نمایشگاه داشت اما در این دوره با توجه به شرایط و نحوه برگزاری هر تولیدکنندهای که مجوز داشته باشد میتواند ثبتنام و در نمایشگاه محصول خود را عرضه کند.
رحیمی اظهار کرد: این اتفاق تجربهای نو است که صنعتگران باید از آن استفاده کنند و امیدواریم با حل مشکلاتی که در ثبت نام وجود دارد تولیدکنندگان بوشهر بتوانند حضور فعالی در این نمایشگاه داشته باشند.
وی یادآوری کرد: بوشهر در این زمینه پیشرو بودهاست و تجربه برگزاری مجازی نمایشگاه در اردیبهشت ماه سال جاری را در کارنامه دارد.
رحیمی یادآورشد: ارزش صادرات صنایع دستی این استان در ۶ ماه نخست امسال ۱۲۵ هزار و ۲۷۰ دلار است که از صادرات حصیر و سفال صنعتگران بوشهری حاصل شدهاست و پیش بینی میشود این میزان در نیمه دوم سال افزایش داشته باشد.
وی افزود: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۷۱ هزار و ۱۰۳ دلار بود که کاهش ۵۴ درصد را تجربه کرد، همچنین صادرات چمدانی استان بوشهر در این حوزه نیز همچون سایر استانهای کشور به دلیل کاهش رفت و آمد و تبادلات ناشی از محدودیتهای شیوع کرونا در نیمه نخست امسال کاهش داشته است.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری بوشهر ادامه داد: علاوه بر این افزایش بهای مواد اولیه نیز میل تولید کننده به تولید انبوه را کاهش دادهاست.