خارگ نیوز: مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به اینکه اکنون کشتیهای ۳۰ هزار تنی در اسکله بندر بوشهر تردد میکنند گفت: با برنامهریزی عمق کانال دسترسی بندر بوشهر برای تردد کشتیهای تجاری ۵۰ هزار تنی افزایش مییابد.
محمد شکیبی نسب در حاشیه بازدید کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مجتمع بندری نگین بوشهر در گفتوگو با خبرنگار خارگ نیوز در بوشهربا اشاره به اینکه این استان دارای طولانیترین مرز دریایی با خلیجفارس است اظهار داشت: تجارت و دریانوردی یکی از مهمترین فعالیت مردم ساحلنشین استان بوشهر در تأمین معیشت و درآمد است.
وی با بیان اینکه مردم این استان از دیرباز با کشورهای حاشیه خلیجفارس مراوده تجاری و فرهنگی داشتهاند افزود: در این راستا توسعه زیرساختهای بندری در سواحل استان بوشهر یکی از سیاستهای سازمان بنادر و دریانوردی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از توسعه زیرساختهای بندر بوشهر خبر داد و بیان کرد: به سبب محدودیت فضا در بندر بوشهر طرح توسعه این بندر در جزیره نگین طراحی و عملیاتی شد و اکنون پایانههای مختلف تجاری، صادراتی، کانتینری و خدماتی طراحی و اجرایی شده است.
شکیبی نسب با بیان اینکه اکنون 2 پروژه جاده دسترسی و تأسیسات زیربنایی در مجتمع بندری نگین با روند مناسبی در حال اجرا است خاطر نشان کرد: مجوز مطالعات و احداث یک اسکله نفتی نیز در این مجتمع بندری صادر شده است.
وی از اجرا پروژه جاده دسترسی به بندر نگین بوشهر خبر داد و تصریح کرد: این طرح نیز با 40 درصد درصد پیشرفت فیزیکی در خرداد سال آینده تکمیل به بهرهبرداری میرسد که نقش مهمی در تسریع در ارائه خدمات به فعالان اقتصادی دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر پروژه تأسیسات زیربنایی مجتمع بندری نگین بوشهر را به عنوان یکی از عوامل مهم در جذب سرمایهگذاران بخش خصوصی دانست و گفت: اکنون تأسیسات زیربنایی مجتمع بندری نگین بوشهر بیش از 86 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و براساس برنامه زمانبندی در موعد مقرر وارد مدار بهرهبرداری میشود.
شکیبی نسب با اشاره به اینکه اکنون کشتیهای 30 هزار تنی در اسکله بندر بوشهر تردد میکنند گفت: با برنامهریزی عمق کانال دسترسی بندر بوشهر برای تردد کشتیهای تجاری 50 هزار تنی افزایش مییابد.
وی از فعالیتهای تجاری در بنادر استان بوشهر خبر داد و خاطر نشان کرد: افزایش 20 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در 4 ماه نخست امسال در بندر بوشهر نشان از خارج شدن از حالت رکود است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اضافه کرد: میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر استان بوشهر در 4 ماه نخست امسال با افزایش نزدیک به 20 درصدی، به 19.4 میلیون تن رسید.
شکیبی نسب از آغاز عملیات اجرایی و بهرهبرداری 12 پروژه در بنادر استان بوشهر در هفته دولت خبر داد و بیان کرد: مجموع اعتبار این پروژهها 328 میلیارد تومان است که از مجموع 12 پروژه 8 مورد آن افتتاح شد.
وی پایانه مسافری دریایی در بندر بوشهر با هدف خدمترسانی به مسافران جام جهانی فوتبال قطر را مورد اشاره قرار داد و گفت: این پایانه با 700 میلیارد ریال اعتبار بهزودی آغاز به کار میکند.
ضرورت افزایش عمق کانال بندر بوشهر برای حضور کشتی 50 هزار تنی
در همین حال رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر اهمیت لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر برای حضور کشتی 50 هزار تنی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تحقق این مهم در رشد اقتصادی استان تأثیر بهسزایی دارد.
خورشید گزدرازی عمق کانال دسترسی بندر بوشهر اکنون 10 متر با قابلیت تردد کشتی 30 هزار تنی دانست و بیان کرد: با هدف تسهیل در تردد کشتیهای 50 هزار تنی عمق کانال دسترسی به بندر بوشهر باید به 15 متر افزایش یابد.
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر یکی از مسائل و مشکلات اساسی صادرکنندگان محصولات ایرانی به قطر را بازگشت ارز آن دانست و تصریح کرد: به نظر میرسد که مجلس شورای اسلامی باید علاوه بر بازنگری به بخشنامههای بانک مرکزی در بازگشت ارز از بازارها که تجار بهصورت سنتی با آنها مراوده تجاری دارند ترتیبی لحاظ کند تا صادرکنندگان محصولات ایرانی به قطر تا پایان جام جهانی از بازگشت 50 درصد ارز حاصل از صادرات خود معاف باشند.
وی با بیان اینکه یکی از مزیتهای تولید و صادرات استان بوشهر آبزیان پرورشی است خاطر نشان کرد: این مزیت از منظر ارزآوری، اشتغالزایی و بسیاری از مولفههای اقتصادی دیگر دارای اهمیت بالایی است اما هر ساله با چالشهای زیادی در مسیر صادرات اعم از افزایش هزینههای تولید، فرآوری و حمل و نقل دریایی مواجه است.
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر بر ضرورت معافیت پرورشدهنده میگو و ماهی از پرداخت وجه تبصره 8 قانون بودجه تأکید کرد و گفت: مدیرکل دفتر صادرات گمرک کشور با استناد به تبصره 8 قانون برای جبران صادرات آب مجازی از کشور که از طریق صادرات محصولات کشاورزی و غذایی صورت میگیرد اعلام کرده نیم درصد از ارزش محصولات صادراتی مذکور از ابتدای سال جاری دریافت میشود که علاوه بر محصولات کشاورزی آب بر، آبزیان پرورشی نیز مشمول این بند قانونی قرار گیرند که این موضوع میتواند صادرات ماهی و میگو استان بوشهر را با چالش جدی مواجه کند.
گزدرازی ادامه داد: از آنجا که در پرورش ماهی و میگو فقط از آب خلیج فارس استفاده میشود که متصل به دریاهای بینالمللی است و هیچگونه تأثیری در کمبود منابع آب در کشور ندارد، انتظار میرود که ماهی و میگو پرورشی و دریایی از قانون یاد شده معاف کنند.