کد خبر : ۵۱,۰۸۱
۲۳ مهر ۱۴۰۱ ۱۹:۲۱
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در سال تحصیلی جاری ۱۲۵ دانش آموز آسیب دیده بینایی از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی استان استفاده می کنند.
طالب محمدی در گفت‌وگو با ایسنا با تبریک فرارسیدن ۲۳ مهرماه(۱۵ اکتبر) روز جهانی عصای سفید گفت: ۱۲۵ دانش آموز آسیب دیده بینایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل هستند.
 
وی افزود: از این تعداد ۲۵ دانش آموز دختر و پسر دارای آسیب بینایی در مدارس با نیازهای ویژه پیش دبستانی و ابتدایی شهرستان های سنندج، سقز، دیواندره، مریوان و قروه تحصیل می کنند.
 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اافزو: ۱۰۰ دانش آموز تلفیقی - فراگیر دارای آسیب بینایی خفیف تا شدید نیز در کنار همسالان خود و در مدارس عادی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.
 
وی با اشاره به " اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، نوید بخش حضور اجتماعی نابینایان " بعنوان شعار روز عصای سفید گفت: با تمرکز هر چه بیشتر جامعه نسبت به مسائل افراد نابینا وکم بینا و آگاه سازی جامعه می توان تحقق اهداف پیش رو در راستای احیای حقوق نابینایان را محقق کرد.
 
محمدی با اشاره به اهمیت پیشگیری از معلولیت ها اظهارداشت: در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان سال جاری هزارو ۲۵۵ نوآموز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع داده شدند که ۵۸۰ نفر بدون مشکل و۶۷۵ نفر دارای اختلال بودند.
 
وی افزود: از این تعداد نوآموز که نیاز به مداخلات درمانی داشتند ۵۲۱ نفر نیاز به عینک ،۱۱۶ نفر تحت درمان آمبلیوپی ،۳۱ نفر تحت درمان دارویی و جراحی ،۶ نفر معرفی به مدارس عادی با کمک معلم رابط وکتاب درشت خط و۱ نفر به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.
 
محمدی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش وظیفه سنگین تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی را عهده داراست، یادآور شد: آموزش‌ باید بر مبنای ظرفیت دانش‌آموزان باشد، چرا که هر دانش‌آموز نیازهای مخصوص به خودرا دارد و بر اساس همین نیازها باید آموزش‌های لازم را دریافت کند.
 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با تأکید برتوانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: روز جهانی نابینایان، تبلور قابلیت ها، توانمندی ها و شان و منزلت اجتماعی نابینایان است تا با بهره گیری از این فرصت کوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به آنان فراهم شود.
 
محمدی با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌ها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، خاطرنشان‌کرد:آموزش وپرورش استثنایی تلاش می کند که دانش‌آموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانش‌آموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند.
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید