کد خبر : ۵۷,۵۵۳
۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ۰۷:۵۶
از سال ۸۵ تا ۹۳ فرماندار بوده و به قول خودش مشهد را خوب می‌شناسد، وقتی از فرمانداری خداحافظی کرد کمتر کسی تصور می‌کرد بار دیگر مسئولیت بر عهده بگیرد و حتی وارد کارزارهای انتخاباتی شود، اما او هم اکنون رئیس شورای شهر مشهد است.

حسن موحدیان، بعد از فرمانداری مشهد در سال ۹۶ کاندیدای انتخابات شورای شهر شد که نتیجه را به حریفانش در لیست امید واگذار کرد، اما در سال ۱۴۰۰ به عنوان سرلیست شورای ائتلاف اصولگرایان موفق به حضور در شورای ششم شهر مشهد شد.  

او کار در شورای شهر را دشوارتر از کار در فرمانداری مشهد توصیف می‌کند و می‌گوید: کار در شورا سخت‌تر است و رئیس شورا فقط وظیفه هماهنگی دارد در حالی که در فرمانداری راحت‌تر می‌توان مدیریت کرد؛ یعنی شما به راحتی می‌توانید کارها و اهداف خود را اجرایی کنید اما در شورا این کار سخت‌تر است.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به پیگیری برخی پروژه‌های پرهزینه از جمله راه اندازی خط ۳ قطار شهری مشهد تاکید می‌کند: آیندگان ما را تحسین خواهند کرد، هرچند الان برخی‌ها بگویند این شورا کار نمی‌کند. اما برای ما مهم این است که آیندگان چه قضاوتی نسبت به ما خواهند داشت، آیا ما را افرادی می‌بینند که دوراندیش بودیم یا اینکه کارهای سطحی انجام می‌دادیم.

در لابه‌لای صحبت‌هایش معلوم است از برخوردی که با ارجائی، شهردار سابق مشهد شده دلخور است، اما مستقیما نسبت به آن موضع‌گیری نمی‌کند و به ذکر این نکته بسنده می‌کند که روزی که حکم تعلیق شهردار مشهد صادر شد من در مرخصی بودم و می‌توانستیم کار را طوری مدیریت کنیم که این اتفاق نیفتد.

او در عین حال تصریح می‌کند که کار اجرا کار سختی است و حرف زدن کار ساده‌ای است، من می‌توانم تا ظهر از لحاظ نظری مشهد را گل و بلبل کنم و راجع به آن حرف بزنم، اما اجرا این نیست، کلی کار می‌برد تا یک طرح شورا را به اجرا برسانیم، ضمن اینکه اجرا منابع می‌خواهد آن هم نقد. اگر به اینها توجه کنیم قضاوت‌های ما متفاوت می‌شود.

گفت‌وگوی ایسنا با رئیس شورای شهر مشهد را در حالی در آخرین روزهای سال می‌خوانید که پس از فراز و فرودهای زیادی که در روابط میان برخی اعضای شورای شهر و شهردار مشهد از ابتدای سال به وجود آمد، حکم تعلیق عبدالله ارجائی در ۲۹ دی ماه صادر شد و این روزها شورایی‌ها در حال تکاپو برای انتخاب شهردار جدید کلان شهر مشهد هستند.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی ایسنا با حسن موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد است:

ایسنا: شما پس از آنکه در سال ۹۳ بعد از ۹ سال فرمانداری مشهد را ترک کردید شاید دور از ذهن به نظر می رسید که بار دیگر بخواهید به عرصه مدیریتی در شهر مشهد بازگردید، چه شد که تصمیم گرفتید دوباره به عرصه تصمیم‌گیری و مدیریتی مشهد بازگردید؟

سال ۹۳ بعد از ۹ سال فرمانداری مشهد را ترک کردم و بعد از آن هم یک سالی در استانداری مشغول به کار بودم چون استاندار وقت معتقد بود من تجربیاتی در رابطه با حاشیه شهر دارم و می‌توانم از تجربیاتم استفاده و موضوع بازآفرینی را در حاشیه شهر دنبال کنم. من جوانی‌ام را برای انقلاب گذاشتم و هیچ وقت از کار کردن برای انقلاب ابایی نداشتم، هرجا باشد و در هر سمتی باشد حتی به عنوان یک کارمند ساده هم حاضرم تجربیاتم را در اختیار انقلاب و نظام قرار دهم.

اما چه شد که برگشتم، سال ۹۶ دوستان با توجه به تجربه‌ای که در فرمانداری داشتم از من خواستند از تجربیاتم در شورای شهر استفاده کنم، در آن سال من کاندیدا شدم اما دوستان به جای من رای آوردند. سال ۹۶ که کاندیدا شدم خود هم برای حضور در انتخابات تمایل داشتم، چون معتقد بودم حیف است با شناختی که از مشهد داشتم و علاقه‌ای که به مسائل مربوط به حاشیه شهر دارم، از تجربیاتم برای ساماندهی استفاده نکنم؛ بنابراین سال ۹۶ نسبت به حضور در انتخابات بی‌میل نبودم، اما سال ۱۴۰۰ دوستان دوباره مراجعه کردند و اصرار داشتند که در انتخابات شرکت کنم.

من گفتم سال ۹۶ مردم ما را نخواستند حالا چه دلیلی دارد که دوباره بخواهم در انتخابات شرکت کنم، مردم وقتی اقبالی ندارند نمی‌شود آدم خودش را به مردم تحمیل کند اما دوستان گفتند شما بیایید ما هم کمک می‌کنیم، در نهایت باز هم من متقاعد شدم که به عنوان وظیفه وارد عرصه انتخابات شوم که این بار مردم رای دادند و وارد شورا شدم، این کل ماجرای حضور من در شورا بود. الان هم احساسم این است که اگر کاری از دستم ساخته باشد تا زمانی که می‌میرم کوتاهی نکنم و بتوانم گامی را برای شهر علی‌ابن‌موسی الرضا بردارم.

آیندگان ما را تحسین می‌کنند/کار اجرایی مثل حرف زدن ساده نیست

ایسنا: شهر مشهد به لحاظ مدیریت شهر سخت و پرچالشی است، شما که سال‌ها در عرصه مدیریتی این شهر کار کرده‌اید به نظر شما مدیر ارشد بودن در مشهد چه چالش‌ها و آسیب‌هایی دارد و این چالش‌ها را چطور می‌توان برطرف کرد؟

من هم این حرف شما را قبول دارم، مدیریت در حال حاضر مثل قدیم نیست، چراکه شهر بزرگ شده، نیازمندی‌های آن متعدد و تخصصی شده و برای اینکه از پس کار بربیاییم باید همه ما به اصول همکاری و مشارکت اعتقاد داشته باشیم؛ یعنی هرکسی که کار می‌کند به یک اصولی معتقد باشد، اینکه مقامی یک جایگاه قانونی دارد، فرماندار جایگاهی حاکمیتی دارد که من باید به آن جایگاه اعتقاد داشته باشم و به آن کمک کنم، همه ما باید این اعتقاد و باور را داشته باشیم که هرکسی یک جایگاه حقوقی دارد و با اختیارات و وظایف قانونی خاصی همکاری‌ها شکل می‌گیرد، باید در طول مدیریت خود این همکاری را شکل بدهیم و اعتمادسازی کنیم.

من ۹ سال که فرماندار مشهد بودم هم به اختیارات مدیران احترام می‌گذاشتم هم توقع داشتم آنها به جایگاه من احترام بگذارند، باید یکدیگر را حمایت کنیم و به دنبال تضعیف مدیران نباشیم. باید دوست داشته باشیم تا همه موفق باشند و در چارچوب مقررات و اختیارات خودمان عمل کنیم؛ بنابراین به نظر من هرکسی این احساس را داشته باشد می‌تواند موانع را کنار بگذارد.

ایسنا: الان هم مثل فرمانداری از صبح تا شب در شورا هستید؟

الان ۶ صبح که از خانه بیرون می‌آیم اکثرا ۹ شب به خانه می‌رسم و ساعت ۱۰ شب هم می‌خوابم. این رویه من در ۳۰، ۴۰ سال گذشته بوده است.

ایسنا: کار در فرمانداری سخت‌تر بود یا شورای شهر؟

فرق می‌کند، اما کار در شورا سخت‌تر است، اینجا شورا است و رئیس آن فقط وظیفه هماهنگی دارد، اختیاراتی که من در فرمانداری داشتم اینجا ندارم، فرماندار نماینده عالی دولت است، اختیاراتش این است که دستور بدهد و دیگران اجرا کنند، اما در شورا نمی‌توانید دستور بدهید، باید تصمیمات برود در کمیسیون‌ها و کار کارشناسی شود، گاهی اوقات بوده که من نظری داشتم و دوستان در کمیسیونی که بنده عضو آن هستم به نظر من رای ندادند، بارها این اتفاق افتاده است، شورا یعنی این و نباید بیشتر از این هم انتظار داشت. درستش هم همین است و من نباید انتظار داشته باشم که اینجا نقش فرماندار را بازی کنم، اینجا نقش رئیس شورا را باید بازی کنم، کارها را هماهنگ کنم و بپذیرم دوستان چطور فکر می‌کنند.

اگر نظر من یک چیز باشد و دوستان خلاف آن رای بدهند من ناراحت نمی‌شوم، رای دادن نباید از روی هوا و هوس باشد و آدم باید بداند که در روز قیامت جواب می‌دهد، چراکه این حقوقی است که باید نسبت به آن پاسخگو بود، حالا گاهی ممکن است با نظرات من همراهی شود و گاهی هم نشود، شوراست دیگر. اما در فرمانداری راحت‌تر می‌توان مدیریت کرد، یعنی شما به راحتی می‌توانید کارها و اهداف خود را اجرایی کنید اما در شورا این کار سخت‌تر است.

ایسنا: مسئولیتی که شما قبول کردید و به خاطر آن حاضر به ورود در انتخابات شدید بنا بر اظهارات خودتان مبتنی بود بر تجربیات و شناختی که از مشهد داشتید، شما چه دغدغه‌ای را به صورت خاص برای شهر مشهد در شورا دنبال کردید؟

شورای ما که من هم یک عضو آن هستم، یک سری دغدغه‌هایی دارد که مایلیم برای آن راهبرد تعیین و آن را دنبال کنیم، یکی از دغدغه‌های ما طرح حمل و نقل عمومی است، الان هم با همه گرفتاری‌هایی که داریم پول زیادی را خرج خط ۳ کردیم که بتوانیم آن را راه بیندازیم، علتش هم آن است که با راه‌اندازی خط ۳، سه خط ما به هم متصل می‌شود و زائران می‌توانند از راه آهن، فرودگاه و پایانه مسافربری با مترو به حرم بیایند، ما در حال حاضر برای هر کیلومتر ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم و همین شش‌ونیم کیلومتر بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ما هزینه برجای گذاشته و هیچ کس هم این را نمی‌بیند اما آیندگان ما را تحسین خواهند کرد. هرچند الان برخی‌ها بگویند این شورا کار نمی‌کند.

برای ما مهم این است که آیندگان چه قضاوتی نسبت به ما خواهند داشت، آیا ما را افرادی می‌بینند که دوراندیش بودیم یا اینکه کارهای سطحی انجام می‌دادیم، ما با ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌توانستیم ۲۰ پروژه را اجرا کنیم که همه برای‌مان دست بزنند، اما آلودگی هوا را چطور می‌توانیم کاهش دهیم؟ مردم دارند با این آلودگی جان خود را از دست می‌دهند، تعداد اتوبوسی که تا همین الان وارد کردیم، خریدیم و ۲۰۰ اتوبوس دیگر هم خواهیم خرید در هیچ دوره‌ای به حمل و نقل عمومی تا این اندازه که ما توجه می‌کنیم توجه نشده است.

بحث گسترش عدالت در شهر نیز برای ما بسیار مهم است و در این رابطه رسیدگی به حاشیه شهر را در اولویت خود قرار داده‌ایم. اما مساله دیگر روان سازی ترافیک است، در این رابطه بازگشایی پادگان را داشتیم که پروژه بسیار مهمی بود که در شهر انجام شد و جا دارد از شهردار محترم آقای ارجائی تشکر ویژه‌ کنم که شبانه روز دنبال این کار بودند تا پروژه به سرانجام رسید. از دیگر اولویت‌های ما به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه تمام دوره قبل بود، حالا شاید به بعضی از آنها باور نداشته باشیم اما آن را انجام دادیم، سرانه فضای سبز را نیز می‌خواهیم بالا ببریم، مشهد شهر خدماتی و زائرپذیر است و فضای شهر باید طوری باشد که زائران و مجاوران امام رضا(ع) در کنار آرامش معنوی که از بارگاه ملکوتی ایشان می‌گیرند آسایشی هم در شهر داشته باشند.

آیندگان ما را تحسین می‌کنند/کار اجرایی مثل حرف زدن ساده نیست

ایسنا: آیا با اعضای سابق شورای شهر مشهد (لیست امید) هم ارتباطی دارید؟

بله مشکلی با هم نداریم، ما مشورت می‌کنیم، ارتباط داریم و کمک می‌گیریم، هیچ کس نباید خود را بی‌نیاز از مشورت بداند اما تصمیم را خودش باید بگیرد. استبداد در رای چیز خوبی نیست و باید از نظرات دیگران استفاده کرد، اما در نهایت خودمان باید تصمیم بگیریم.

ایسنا: ارتباط شهرداری با شورا در پیگیری‌ پروژه‌ها و اجرای سیاست‌های شورا در یک سال و نیم گذشته چطور بوده است؟

ما همه در یک کشتی هستیم، فرقی نمی‌کند، شهردار، شهرداری است که ما انتخابش می‌کنیم، او قطعا سیاست‌های شورا را اعمال می‌کند، سیاست‌های شورا هم در بودجه‌اش می‌آید، ما بر بودجه نظارت می‌کنیم  تا به سمت و سویی که هدف گذاری کردیم و مصلحت شهر را در آن می‌دانیم هدایت شود و شهرداری وظیفه‌اش این است که سیاست‌های ما را از طریق بودجه اعمال کند.

ایسنا: در یک سال و نیم گذشته آیا در روند تصمیم‌گیری‌ها فشار سیاسی از بیرون بر شانه‌های شورا وارد شد؟

نه، چه کسی می‌خواهد فشار بیاورد، ما به دنبال کار هستیم، نمی‌شود گفت ما سیاسی نیستیم همین الان که من اینجا نشستم سیاسی‌ام، اما کار اجرا سیاسی نیست. شما می‌خواهید یک خیابان را بازگشایی کنید، در این کار دیگر سیاسی کاری معنی نمی‌دهد، چند کارشناس ترافیکی می‌نشینند دور هم، شهر هم یک طرح تفصیلی مصوب دارد که بر اساس اولویت‌های ما کار پیش می‌رود. در اینجا جا دارد از آستان قدس رضوی، استاندار محترم، معاون ایشان آقای خدایی، ارتش، شهرداری و دوستانم در را ه و شهرسازی تشکر کنم، ۲۰ سال است طرح تفصیلی تهیه نشده اما در این دوره یک اراده جمعی شکل گرفت و این طرح به سرانجام رسید.

ایسنا: شما در سخنان‌تان از آقای ارجائی شهردار سابق هم تشکر کردید، یکی از اتفاقات مهمی که امسال مدیریت شهری مشهد و شورا با آن مواجه شد چالش‌های شورا با شهردار بود که در نهایت به برکناری ایشان منجر شد، بنا بر اظهارات رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان، این شورا از ابتدا به دلیل اینکه آقای ارجائی از بدنه شورای ائتلاف بود مخالف شهردار شدن ایشان بود، اما با اصرار اعضای شورای شهر ایشان شهردار مشهد شدند، اختلافات میان شهردار و اعضای شورای شهر هم بعد از گذشت ۵-۶ ماه از روی کار امدن ارجائی ملموس و قابل مشاهده شد، چه خلأیی در عملکرد شهردار وجود داشت که شورایی‌ها اینقدر زود از تصمیم‌شان پشیمان شدند؟

ارجائی منتخب شورا بوده و از بیرون کسی فشاری به شورا نیاورد که به ایشان رای دهد، من صراحتا می‌گویم هیچ فشار بیرونی منجر به انتخاب ارجائی به عنوان شهردار نشد، شورای ما یک شورای جوان است (به غیر از بنده که سنی از من گذشته)، ما به دنبال یک نیروی جوان به عنوان شهردار بودیم. چون کار شهرداری یک کار ستادی و صرفا پشت میزی نیست، باید دائم در حال دویدن باشید و در سطح میدان عملیات کار را دنبال کنید، برای همین دنبال یک شهردار جوان بودیم که سابقه کار هم داشته باشد که آقای ارجائی هردوی این‌ها را داشت و اهل دویدن و پیگیری کردن بود، پادگان از فرصت‌هایی که او ساخت بازگشایی شد.

کار اجرا کار سختی است و حرف زدن کار ساده‌ای است، من می‌توانم تا ظهر از لحاظ نظری مشهد را گل و بلبل کنم و راجع به آن حرف بزنم، اما اجرا این نیست، شما وقتی می‌خواهید اجرا کنید باید مقررات را رعایت کنید، هماهنگی‌ها را ایجاد کنید. کلی کار می‌برد تا یک طرح شورا را به اجرا برسانیم، گاهی ما فکر می‌کنیم کار اجرا ساده است اما بسیار سخت است، ضمن اینکه منابع می‌خواهد و منابع نقد هم می‌خواهد. اگر به اینها توجه کنیم قضاوت‌های ما متفاوت می‌شود.

ایسنا: آقای ارجائی کار اجرا را ساده انگاشتند یا منتقدان‌شان در شورا؟

ببینید شوراست دیگر، وظیفه من این است که از شورا حمایت کنم، شورا هر تصمیمی بگیرد حتی اگر من مخالف آن باشم وقتی از پشت میز بیرون می‌آیم باید از شورا حمایت کنم، الان هم از شورا حمایت می‌کنم حتی اگر نظر من نباشد.

ایسنا: الان هم با آقای ارجائی در ارتباط هستید؟

ما با هم رفیقیم، همین الان هم خیلی او را دوست دارم.

ایسنا: از حکم ایشان خبری ندارید؟

خیر

ایسنا: برخی نسبت به رفتاری که با آقای ارجائی شد منتقدند و می‌گویند چرا قبل از اینکه حکم ایشان مشخص شود و اصلا دادگاهی برگزار شود این طور از کار برکنار شدند؟ شما این رفتار را می‌پسندید؟

من آن روز مرخصی بودم، اما می‌توانستیم کار را مدیریت کنیم که این اتفاق نیفتد.

ایسنا: برای انتخاب شهردار جدید مشهد شاخص‌هایتان نسبت به زمانی که آقای ارجائی را انتخاب کردید چه قدر تغییر کرده است؟

شاخص‌های ما تغییر نکرده است.

ایسنا: منظورم این است که اقای ارجائی چه ویژگی را نداشت که شهردار بعدی مشهد باید آن را داشته باشد؟

ببینید این برمی‌گردد به نگرش ما، نگرش ما باید این باشد که اگر شهردار گذاشتیم بدانیم کار اجرا کار سختی است و در چارچوب بودجه‌مان و تحقق بودجه از او کارهایش را پیگیری کنیم. نباید انتظارات زیادی داشته باشیم، من که اینجا نشستم از دولت هم در حد توانش باید انتظار داشته باشم، همه ما باید این را یاد بگیریم.

ایسنا: شهردار جدید تا کی مشخص می‌شود؟

آقای اصغری تا ۳ ماه قانونا می‌تواند سرپرست باشد اما در حال حاضر فرآیند انتخاب شهردار شروع شده و امیدوارم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

ایسنا: با شورای ائتلاف اصولگرایان هم برای انتخاب شهردار بعدی در ارتباط هستید؟

ما همه با هم در یک جبهه هستیم و نمی‌توانیم بی‌ارتباط باشیم اما در هر حال شوراست دیگر، شورا باید تصمیم بگیرد.

 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید