کد خبر : ۶۰,۹۰۶
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۰۱
وقوع سیل در نقاط دور از انتظار منابع طبیعی، تخصیص ۶۵ میلیارد تومان اعتبار مصوبات سفر رییس جمهور، خطر ورود دام‌ها به مراتع در سایه گرانی نهاده‌ها، و ضرورت فرهنگسازی برای ترغیب بانوان به فعالیت در بخش مراقبت و بهره‌برداری از منابع طبیعی، بخشی از مطالب عنوان‌شده در نشست خبری مدیرکل منابع و آبخیزداری استان سمنان بود.
جعفر مرادی حقیقی روز شنبه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت ۱۷ ژوئن روز جهانی مقابله با بیابانزایی در سالن همایش اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: تغییرات اقلیمی حوضه‌های آبخیز را نیز تحت تاثیر قرار داده است و به طور مثال سیل روزهای گذشته در روستای چنداب گرمسار از این دست است، چرا که وقوع سیل در این منطقه دور از انتظار بود.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۲ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان سیل‌خیز و بحرانی است و به تامین اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و کاهش مخاطرات طبیعی نیاز دارد.
 
وی افزود: نهال‌کاری و جنگل دست‌کاشت از جمله راهکارهای مقابله با بیابانزایی و مهار سرعت آب در هنگام وقوع سیل است که از سال ۱۳۴۷ کاشت نهال تاغ در وسعت ۱۲۳ هزار هکتار در استان سمنان انجام شد.
 
مرادی حقیقی افزود: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) نیز متعهد به تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان سمنان شده است و طبق تعهد طی سه سال هر میزان هزینه در زمینه آبخیزداری پرداخت می‌شود.
 
وقوع سیل در نقاط دور از انتظار طبیعت سمنان تا ورود دام به مراتع در سایه گرانی نهاده‌ها
 
تخصیص ۶۵ میلیارد از ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار مصوبه سفر دولت
 
وی ادامه داد: ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر رییس جمهور به استان سمنان برای اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بود که اکنون ۶۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و در انتظار تخصیص مرحله بعدی اعتبارات هستیم.
 
وی ادامه داد: وسعت تاغزارهای استان سمنان ۱۷۰ هزار هکتار بود که ۱۲۳ هزار هکتار جنگل شد و موفقیت اجرای طرحدر این بخش ۷۰ درصد است.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طی سال‌های گذشته نهالکاری به پیمانکار سپرده شد و در اجرای طرح‌ها از پیمانکار کار با موفقیت ۸۰ درصد تحویل گرفته می‌شود.
 
وی بیان کرد: از مجموع سهمیه ۱۰ میلیون نهال در استان سمنان در پویش نهالکاری برای امسال سه میلیون نهال در استان سمنان تولید شد.
 
وی یادآور شد: ۲۶ نهالستان خصوصی درختان مثمر در استان سمنان وجود دارد که بیش از یک میلیون نهال سالانه تولید دارند و از دیگر ظرفیت‌های تولید نهال در استان سمنان محسوب می‌شوند.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: طبق نظر کارشناسان امسال درختکاری در استان از پاییز آغاز شود تا زمان بیشتر برای کاشت درخت وجود داشته باشد.
 
مرادی حقیقی تصریح کرد: پیش‌بینی ایجاد یکهزار و ۲۰۰ هکتار زراعت چوب با تصفیه پساب جزو چشم‌اندازهای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است.
 
وقوع سیل در نقاط دور از انتظار طبیعت سمنان تا ورود دام به مراتع در سایه گرانی نهاده‌ها
 
 
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: گران‌شدن نهاده دامی موجب فشار بر مراتع برای تعلیف دام وارد می‌شود و فرهنگ‌سازی در این زمینه مهم است
 
وی اضافه کرد: یکهزار و ۵۲۵ سامانه عرفی با یک میلیون واحد دامی برای عرصه‌های مرتعی در استان سمنان در نظر گرفته شده است که اکنون حضور یک‌میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ راس دام در مراتع استان تخمین زده می شود.
 
وی بیان کرد: خرید تضمینی دام اقدامی ارزشمند در تعادل بخشی به حضور دام در مراتع بود و اکنون طرح خرید و فروش تضمینی دام و نوسانات بازار موجب ایجاد مشکل شده است.
 
وی افزود: زمانی که بازار خرید و فروش دام در تعادل باشد، دامدار در هر دوره زایش و زمان ییلاق و قشلاق تعدادی از دام‌های خود را می‌فروشد و دام اضافه وارد عرصه‌های مرتعی نمی‌شود.
 
مرادی حقیقی اظهار داشت: ۸۰ درصد بهره‌برداران در رعایت قوانین و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با تعداد دام مجاز قیدشده در پروانه چرا کوشا هستند، اما ۲۰ درصد بهره‌برداران رعایت نمی‌کنند.
 
وی اظهار کرد: کمیته پایش مراتع با احراز تخلف نسبت به ابطال پروانه چرای دام اقدام می‌کند و ۶۲۵ پروانه چرای دام با ظرفیت ۷۵ هزار واحد دامی از سال ۹۰ تا کنون باطل شد.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تاکید بر پررنگ‌شدن نقش زنان در حفاظت از منابع طبیعی و بهره‌برداری هدفمند گفت: بستر واگذاری مراتع به بانوان برای اجرای طرح‌های مرتعداری مانند کشت گیاهان دارویی وجود دارد.
 
از ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید