کد خبر : ۶۱,۷۴۵
۲۰ تیر ۱۴۰۲ ۰۹:۵۲
موتور محرکه توسعه چهارمحال و بختیاری در یک بازه تعیین شده نیازمند نقشه راهی است که پیشران باشد، در این بین بخش صنعت نقش مهمی در شتابدهی و سرعت بخشی به توسعه استان دارد.
 چهارمحال و بختیاری از یک عقب‌ماندگی تاریخی رنج می‌برد، در حالی که در یک دوره اعلام کردند که این استان باید قطب دامپروری ایران باشد روند ورود صنایع مادر و بزرگ را به چهارمحال و بختیاری کُند کردند.
 
بعدها که چهارمحال و بختیاری با داشتن نیروی کار جوان که استان نیازمند صنایع بزرگ بود، آن را یکی از استعدادهای تبدیل شدن قطب‌های کشاورزی دانستند در حالی که سرمای ۶ ماهه در این استان بروز و ظهور قطب شدن کشاورز را سرعت نداد.
 
اما در نهایت این بخش صنعت است که می‌تواند به عنوان موتور محرک و پیشران برای چهارمحال و بختیاری باشد چرا که نیروی جوان یکی از مهمترین ظرفیت های این استان است و تلاش برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، قرار گرفتن بین ۲ استان بزرگ صنعتی و جوانان تحصیلکرده از مزیت های توسعه بخش صنعت است.
 
چهارمحال و بختیاری نیازمند اصلی این چرخنده‌ها
 
چرخنده‌های صنعت را فعال می‌کنیم
 
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از اختصاص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای واحدهای تولیدی راکد در کشور خبر داد و گفت: این برنامه با جدیت در دستور کار قرار دارد و در تمامی استانهای کشور جشن احیای واحدهای تولیدی برگزار می‌شود.
 
علی رسولیان در سفر به چهارمحال و بختیاری افزود: یکی دیگر از مهمترین برنامه‌های در دستور کار وزارت صمت، طرح توازن سرمایه‌گذاری است که بر اساس آن در مناطق کمتربرخوردار کشور واحدهای تولیدی بزرگ ایجاد می‌شود.
 
وی ادامه داد: ارائه بسته تشویقی به واحدهای تولیدی، توسعه زیرساخت‌ها نظیر تامین برق و آب، رفع موانع تولید و انتقال پساب از دیگر برنامه‌هایی است که در سالجاری به جدیت پیگیری می‌شود.
 
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اینکه این سازمان در ایجاد ۹۳ پست برق در کشور مشارکت کرده است، اظهار داشت: از این تعداد سه مورد در استان چهارمحال و بختیاری است و این آمادگی برای افزایش تعداد پست‌ها وجود دارد.
 
رسولیان با اشاره به افزایش تعرفه برق در شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: در سال گذشته دولت پیشنهاد داد تا قیمت برق برای صنایع افزایش پیدا کند اما با پیگیری‌های انجام شده در راستای حمایت از بخش تولید مجلس با ۵۰ درصد مبلغ پیشنهادی افزایش قیمت برق موافقت کرد و مقرر شد تا از محل درآمد این بخش، ۵۰ درصد به خود شهرک‌های صنعتی بازگردد.
 
وی افزود: برهمین اساس از این محل امسال پنج هزار میلیارد تومان اعتبار به توسعه زیرساخت‌های شهرک های صنعتی اضافه می‌شود.
 
چهارمحال و بختیاری نیازمند اصلی این چرخنده‌ها
 
کارگروه احیای واحدهای راکد فعال شود
 
سرپرست معاونت هماهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: برای احیای واحدهای تولیدی راکد می‌طلبد تا دستگاه‌هایی از جمله جهادکشاورزی، صمت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شرکت شهرک‌های صنعتی کارگروه ویژه تشکیل دهند و آیین‌نامه کارشناسی این طرح را تبیین کنند.
 
محمد کاظم منزوی افزود: تسهیلات تبصره ۱۶ ظرفیت خوبی برای احیای واحدهای صنعتی و تولیدی راکد در استان و از سوی دیگر راه‌اندازی طرح‌های اشتغالزایی و کارآفرینی است از همین رو تمام تلاش خود را به کار گرفته تا از این ظرفیت بهره‌گیری کرده و نیازهای استان را از این طریق پاسخ دهیم.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی استان گفت: برای توسعه صادرات استان ایجاد بندر خشک یکی از نیازها و ضروریات این منطقه است.
 
منزوی افزود: در راستای توسعه صادرات استان و تسهیل در فرایند واردات و صادرات برای واحدهای تولیدی با توجه به فرایند تکمیل شدن طرح راه‌آهن، ایجاد بندر خشک چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار دارد.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با تکمیل طرح راه‌آهن، بندر خشک نیز در دستورکار قرار می‌گیرد تا بتوانیم واردات و صادرات واحدهای تولیدی استان را از طریق گمرک انجام دهیم تا در نهایت ارزش‌افزوده حاصل از آن به منطقه اختصاص پیدا کند.
 
چهارمحال و بختیاری نیازمند اصلی این چرخنده‌ها
 
طرح‌های صنعتی که به توسعه چهارمحال و بختیاری شتاب می‌دهد
 
سرپرست صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری می‌گوید: هم‌اکنون ۲.۵ درصد طرح‌های در دست ساخت کشور در این استان است و این طرح‌ها ۲ هزار و ۳۴۶ فقره است که بیشتر آن‌ها مراحل تکمیلی و پایانی را سپری می‌کنند و علاوه بر رونق تولید، تحول زیادی هم در بخش سرمایه‌گذاری و اشتغال استان دارند.
 
فضل‌الله رحمتی گفت: هم‌اکنون ۱۵۲ معدن و ۹۲۷ واحد تولیدی صنعتی در چهارمحال و بختیاری فعال است که این واحدها با ۲۰۴ هزار و ۹۳۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ایجاده شده‌ و زمینه اشتغال ۲۲ هزار نفر را فراهم کرده است.
 
سرپرست صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: آهن اسفنجی، ورق گالوانیزه، ورق هلی قلع‌اندود، میلگردهای آجدار، انواع کولر و لوازم خانگی، چادر مشکی، سیمان خاکستری، موکت کفپوش، فراورده‌های نسوز، اوره و آمونیاک، انواع نخ پلی‌استر، شیر خشک و خوراک آبزیان از مهمترین تولیدات و محصولات این واحدهای صنعتی هستند.
 
رحتمی می‌گوید:در تلاشیم تا بخش خصوصی سرمایه‌های سرگردان را در مسیر درست تولید و پویایی اقتصاد کشور هزینه کند و این سرمایه‌ها در مسیر تولید علاوه بر تامین نیاز مردم کشور و چرخاندن چرخ اقتصاد به دست بازاریان ما در بازار داخلی و به همت تجار در اتاق بازرگانی روانه بازارهای خارجی شوند.
 
چهارمحال و بختیاری نیازمند اصلی این چرخنده‌ها
 
شهرک‌های صنعتی آماده جذب سرمایه‌گذار
 
سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری از جذب ۳۹ هزار و ۸۳۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان طی ۹ ماهه سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان سرمایه‌گذاری ۴۹۰ هکتار از اراضی صنعتی استان را پوشش داده و زمینه اشتغال ۱۷ هزار و ۸۱۲ نفر را فراهم آورده است.
 
حمیدرضا غفاری افزود: همچنین اجرای ۱۰۴ طرح عمرانی به مبلغ سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در ۲۳ نواحی و شهرک‌های صنعتی استان از سال گذشته آغاز شد که در حال حاضر ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
وی ادامه داد: همچنین یک‌هزار و ۸۰۳ طرح صنعتی در ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی استان در دست اجراست که از این تعداد ۴۵۰ قرارداد در مرحله تخصیص زمین، ۲۶۲ قرارداد در مرحله دیوارکشی، ۲۶۷ قرارداد در مرحله اسکلت‌بندی، ۵۱۰ قرارداد در حال تکمیل اسکلت، ۱۹۲ قرارداد در دست تکمیل سالن‌های تولید و ساختمان‌های جنبی و ۱۲۲ قرارداد در مرحله تجهیز و نصب ماشین‌آلات قرار دارد.
 
سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان نیز یک‌هزار و ۱۰۹ طرح صنعتی نیز موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری شده است.
 
غفاری ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ در نواحی و شهرک‌های صنعتی را از مهمترین رسالت‌های این شرکت دانست و گفت: واگذاری اراضی به متقاضیان و حمایت از سرمایه‌گذاران و ارائه مشوق‌ از دیگر وظایف و رسالت‌های این سازمان است.
 
این مسوول چهارمحال و بختیاری از عارضه‌یابی ۸۱ واحد صنعتی در استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: با رفع عارضه این واحدها روند فعالیت آن تسهیل و از تعطیلی این واحدها جلوگیری شد.
 
چهارمحال و بختیاری نیازمند اصلی این چرخنده‌ها
 
مدرسه تاجر پروری دایر می‌شود
 
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: راه اندازی مدرسه تاجرپروری یکی از مهمترین برنامه‌های این اتاق است و در همین زمینه تفاهم‌نامه این طرح با ادارات کل آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای بسته شده است تا بتوان آن را ظرف یک ماه آینده فعال کرد.
 
شهرام زارع فارسانی افزود: این مدرسه ویژه نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال است و در این فضا آموزش‌های لازم در خصوص راه‌اندازی کسب و کار و فنون تجارت و بازرگانی ارائه می‌شود.
 
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی استان در تلاش است تا روند صادرات محصولات تولیدی استان را تسهیل کند که در همین خصوص با رایزنی‌های انجام شده مقرر شده است تا یک فروند هواپیما برای صادرات ماهی و خوراک آبزیان به استان اختصاص داده شود.
 
زارع تصریح کرد: استان در خصوص هفت محصول فولاد، ورق فولادی، بادام، گز، خوراک آبزیان، پتروشیمی و سیمان پتانسیل و قابلیت‌های بسیاری دارد که بسیاری از این محصولات خاص و منحصر به استان است که در نباشیم این محصولات از گمرک استان صادر شود و دست واسطه‌ها به ویژه در خصوص صادرات بادام حذف شود.
 
چهارمحال و بختیاری نیازمند اصلی این چرخنده‌ها
 
تولید کالاهای صادرات‌محور
 
مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری از صادرات ۳۰ هزار تن کالا از کمرگ استان طی سه ماهه امسال خبر داد و گفت: حجم صادرات از استان در این مدت نسبت به مدت سال گذشته افزایش داشته است.
 
علی‌اصغر عبدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که ارزش دلاری کالاهای صادراتی از استان در سالجاری که ۱۳ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۸۹۵ دلار ثبت شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که معادل ۲۱ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۲۲۱ دلار بود، کاهش داشته است.
 
وی همچنین از افزایش حجم کالاهای وارداتی به استان در سه ماهه امسال خبر داد و گفت: در این مدت یک‌هزار تن کالا به استان وارد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۱۷ هزار و ۶۶۳ کیلوگرم بود، افزایش چشمگیری داشته است اما از نظر ارزش دلاری تغییری نداشته است.
 
مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بیشتر کالاهای وارداتی به استان مواد اولیه و ماشین‌آلات کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی استان است.
 
عبدالهی بیشتر کالاهای صادر شده از چهارمحال و بختیاری را شامل انواع لوازم‌خانگی، کاشی و سرامیک، خوراک آبزیان، مغز بادام، محصولات فولادی و آلومینیومی و موکت اعلام و تصریح کرد: این کالاها به مقصد کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، عمان، ارمنستان و تاجیکستان بوده است.
 
با این اوصاف ، باید چشم به صنایع مهمی در این استان داشت تا بتوان در آینده زمینه توسعه و اشتغال پیش از بیش را برای چهارمحال و بختیاری فراهم کند.
 
در حالی که هم اکنون همه فرایند توسعه جاده‌ها استان شتاب گرفته است و راه آهن اصفهان به شهرکرد به خوزستان نقش مهمی در تبدیل چهارمحال و بختیاری به یک بندر خشک خواهد داشت.
 
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۱ شهرستان با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر است و یکی از استانهای با نرخ بالای بیکاری است

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید