کد خبر : ۶۳,۸۱۴
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ ۱۳:۴۲
مقتل خوانی در جزیره خارگ به روایت شعیب بحرینی
مقتل خوانی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین مراسم‌های این حسینه می‌باشد. در حقیقت، شاخص ترین وجه این حسینه، نسبت به سایر حسینه ها، مقتل خوانی به سبک و سیاقی خاص می‌باشد.

شعیب بحرینی: در ضلع غربی میدان اصلی جزیرهٔ خارگ بن‌بستی هست، که انتهای آن حسینه ای قدیمی واقع شده، موسوم به حسینه ی ملاح زاده که هر سال در ماه محرم و صفر پذیرای عاشقان سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین (ع) می‌باشد.

این حسینیه، از قدمتی طولانی برخوردار بوده، که برخی تا ۲۵۰ سال، برای آن قدمت قائل هستند.

البته، تقریباً ۲۰ سال پیش بنای قدیمی آن، تخریب، بازسازی و به شکل امروزی آن درآمده است.

لازم به ذکر است، پیش از بازسازی، در فصول بهار و تابستان، و بخشی از پاییز، مراسم عزاداری در محیط باز، با نصب چادر (چِتری) برگزار می‌گردید. و در فصول سرد سال، در اتاق قدیمی هشت دری عزاداران، به عزاداری سالار شهیدان می‌پرداختند.

دیوارهای این اتاق، با پارچه‌های سیاه منقش به اشعار و ابیات دررثای اباعبدالله و شهیدان کربلا، و وقایع صحرای کربلا، سیاهپوش میشده است. که هم اکنون نیز در بنای جدید، به همین شیوه عمل شده، و سیاهپوش می شود.

حسینه ی ملاح زاده، حال و هوای خاصی را در عزاداران ایجاد می‌کند.

یکی از خصوصیات حسینه، پذیرایی از عزاداران با چایی ذغالی و در استکان‌های کمر باریک می‌باشد.
عمدتا مراسم اجرا شده در حسینه، اجرای نوحه‌های پامنبری، و مقتل خوانی، به شیوه‌ی خاص جزیره خارگ می‌باشد.

پس از واقعه جانگداز عاشورا در سال ۶۱ هجری اولین گزارش‌ها را همان شاهدان عینی واقعه یعنی خانواده امام حسین (علیه السلام) به ویژه زینب کبری (علیهاالسلام) و حضرت سجاد (علیه السلام) به تاریخ ارائه کردند. بعدها این گزارش‌ها به ویژه از دو روز پایانی وقوف در صحرای نینوا مقتل خوانده شد. گزارش‌هایی بدون غلو، مستند به مشاهدات و مبتنی بر واقعیت و عقلانیت بدون آن که احساسات و عواطف خارجی به آن افزوده شود به خودی خود مظلومیت، شهامت و حماسه و عرفان واقعه عاشورا را نشان می‌دهد.

مقتل خوانی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین مراسم‌های این حسینه می‌باشد. در حقیقت، شاخص ترین وجه این حسینه، نسبت به سایر حسینه ها، مقتل خوانی به سبک و سیاقی خاص می‌باشد که شاید حتی در خطه جنوب، مقتل خوانی با این سبک و سیاق و آهنگ مخصوص، منحصر به حسینه ی ملاح زاده، می‌باشد.

این کتاب، که از کتاب روضه الشهدا، اقتباس گردیده است، دست‌نویس بوده و با نی قلم بر روی کاغذهایی، که احتمالاً از هند آورده بودند، در سال‌های بسیار دور، که شاید به دو قرن می‌رسد توسط خطاطان جزیره خارگ کتابت گردیده است.

این کتاب، مشتمل بر مطالبی در منقبت پیامبر اکرم، همچنین امام حسین (ع) و توضیحاتی در رابطه با قیام و اتفاقات پیرامون حرکت جاودان امام حسین در کربلا ارائه می‌کند. و شرح وقایع روز عاشورا را به صورت خاص، تشریح می‌کند.

در پایان نام چند تن از مقتل خوانان حسینهٔ ملاح زاده از قدیم تا کنون، ذکر می‌شود: مرحوم ملأ خلف.مرحوم حاج غلامرضا رضایی. مرحوم کل نعیم ملاح زاده. مرحوم حاج عبدالحسین ملاح زاده (بانی حسینیه). مرحوم حاج حسین احمدی. مرحوم حاج عباس رضایی. مرحوم حاج عبدالرحیم بحرینی. ابولقاسم ملاح زاده. اسماعیل ملاح زاده (فرزند ابوالقاسم) و شعیب بحرینی (فرزند مرحوم عبدالرحیم)

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید