پروژه کابلگذاری زیرسطحی دریایی میادین سروش و نوروز با مشارکت تیم تعمیرات زیرآب منطقه خارگ و بهرگان به طول 3 کیلومتر با تکیه بر دانش بومی کارکنان و با ابعاد فنی طراحی و اجرای کار در سطوح بالای بینالمللی به پایان رسید و افزایش تولید 3500 بشکهای نفت در این میادین محقق شد.
اردشیر ضابطی رئیس تعمیرات زیرآب منطقه خارگ و بهرگان با اعلام این خبر گفت: با توجه به تجربههای موفقیتآمیز قبلی بهکارگیری کابلهای برق درونچاهی در میادین نفتی، به منظور افزایش تولید و ارتقاء بهرهدهی چاههای اقماری، یک مرحله عملیات کابلگذاری در میدان نوروز و سه مرحله عملیات کابلگذاری در میدان سروش مابین سکوهای SWP-2 و SWP-3 با تکیه بر دانش بومی کارکنان مناطق خارگ و بهرگان با موفقیت به پایان رسید.
ضابطی گفت: برنامه کابلگذاری مجدد و انتقال برق از سکوی نوروز جدید به سکوی اقماری NR-33 در میدان نوروز و سکوی SWP-2 بهSWP-3 در میدان سروش مدتها قبل از سوی مسئولین شرکت و مدیریت منطقه بهرگان در دستور کار قرار گرفته بود و بر این اساس نقشه، مختصات و محل دقیق بستر کابلگذاری (Cable Laying Root) با توجه به متراژ کابلهای موجود از سوی کارشناسان تعمیرات زیرآب با نرمافزارهای تخصصی تهیه و آماده شد ولی به دلایل فشردگی کارهای اولویتدار تعمیرات زیرآب در ارتباط با تعمیرات خطوط لوله، همچنین در اختیار نداشتن شناور کابلریز (Cable Layer) و یا شناور مجهز به تجهیزات استقرار و موقعیتیابی هماهنگ ماهوارهای DP (Dynamic Positioning) این مهم به تعویق افتاده بود.
وی افزود: در نهایت با تدابیر سرپرست برنامهریزی و هماهنگی عملیات بندری، دریایی و حملونقل شرکت نفت فلات قاره ایران، تجهیزات فنی و (DGPS) یکی از شناورها که به دلایل مختلف و عدم امکان اجرای تنظیمات دقیق لازم، همچنین برخی الزامات دیگر قابل بهرهگیری نبود با کمک یک شرکت دانشبنیان داخلی پس از 5 روز راهاندازی و عملیات کابلگذاری بدون انحراف و در مسیر تعیین شده امکانپذیر شد.
رئیس تعمیرات زیرآب مناطق خارگ و بهرگان با اشاره به در سرویس قرار گرفتن شناور DP افزود: تیم غواصی تعمیرات زیرآب مناطق خارگ و بهرگان با شناور پشتیبانیکننده عملیات غواصی در میدان نوروز نسبت به اجرای یک مرحله عملیات کابلگذاری در میدان نوروز و سه مرحله عملیات کابلگذاری در میدان سروش مابین سکوهای SWP-2 و SWP-3 اقدام کرد که به دلیل الزامات فنی پروژه و لزوم عدم توقف عملیات کابلگذاری پس از آغاز پروژه، این عملیات بعضاً تا نیمه شب با زحمات کارکنان تعمیرات سکو و غواصان در ساعات متوالی بیوقفه ادامه داشته است. از این رو همکاری و زحمات گروه تعمیرات سکو با سرپرستی مهندس ذاتی در میدان نوروز و مهندس سرکهکی در میدان سروش با تیم غواصی تعمیرات زیرآب چشمگیر و قابل تحسین بوده است.
وی افزود: همچنین سرپرستی، برنامهریزی و تدابیر مهندس امید قابضی سرپرست عملیات دریا تعمیرات زیرآب در رابطه با طرح روت جدید (New laying Root) در میدان سروش و هماهنگی خوب با فرمانده و DPO شناور دلنیا و شنتیا و توانمندی و تلاش خالصانه تیم غواصی تعمیرات زیرآب خارگ و بهرگان قابل تقدیر و قدردانی است.