کد خبر : ۶۴,۸۹۶
۵ مهر ۱۴۰۲ ۰۸:۲۳
اسکله‌های استان بوشهر مستعد انتقال و رشد پشه آئدس است
مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اسکله‌های استان بوشهر مستعد رشد و انتقال پشه آئدس بوده و باید هشدارهای بهداشتی جدی گرفته شود.
فاطمه بهرامیان در نشست کمیته بحران شهرستان دیر، اظهار داشت: با توجه به زیستگاه‌های لاروی و محیط تخم‌گذاری و مقاومت تخم پشه آئدس نسبت به خشکی تا حدود ۴۰۰ روز، اسکله‌ها به عنوان مبادی ورودی کالا و مسافر می‌تواند یکی از محل‌های بالقوه انتقال، رشد و تکثیر پشه آئدس در استان بوشهر باشد.
 
وی با اشاره به اهمیت مقابله با ورود، رشد و انتقال پشه آئدس گفت: رفتار پشه آئدس در خونخواری و همچنین بیماری‌های خطرناک ناشی از گزش این پشه به گونه‌ای است که می‌بایست اقدامات کنترلی نسبت به این پشه ایجاد شود و همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی به کمک دانشگاه علوم پزشکی و شبکه‌ها بهداشت و درمان بیایند.
 
مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: پشه آئدس مایل به تکثیر و تخم‌گذاری در محیط‌های مرطوب مانند آب‌های راکد و حتی آب بسیار کم به اندازه آب درون یک قاشق است و با این شرایط بهسازی محیط و نحوه عملکرد شهرداری‌ها به عنوان متولیان امر بیشترین نقش را در تکثیر آئدس و شیوع یا پیشگیری از بیماری احتمالی دارد.
 
وی با بیان اینکه اقدامات لازم جهت شناسایی به موقع پشه آئدس در استان انجام شده است، گفت: به جد پیگیر صید پشه آئدس در استان بوشهر هستیم و تمامی اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است، ولی خوشبختانه تاکنون موردی مشاهده نشده است اما عدم مشاهده پشه دلیل بر پاک بودن منطقه نسبت و باید فعالیت‌های پیشگیرانه با جدیت انجام شود.
 
بهرامیان به شهروندان توصیه کرد: پشه آئدس معمولاً در محل تجمع آب راکد مثل کولر، کوزه، ظروف زیر گلدان، لاستیک‌های فرسوده و.... تخم گذاری کرده و زیستگاه مناسبی برای آن است، لذا جلوگیری از تجمع آب در این محل‌ها تاکید می‌شود و همچنین با نصب توری برای پنجره‌ها و درب‌ها از ورود پشه به داخل ساختمان جلوگیری شود.
 
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیماری ناشی از گزش پشه آئدس قدرت سرایت و همه‌گیری زیادی دارد، باید اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه انجام شود تا همچون تجربه دوران شیوع ویروس کرونا، با کمک خود شهروندان ضمن حفظ آرامش روانی جامعه به پیشگیری کمک کنیم.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید