هم نام نمایش جالب است و هم نام کارگردان؛ نمایش «مَثلِث» به کارگردانی قیس یساقی. اولین بار این ترکیب را در جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک شنیدیم. نمایشی که از مشهد در جشنواره اجرا شد و بازخوردهای خوبی دریافت کرد و به عنوان یکی از آثار برگزیده، نوبت اجرای عمومی گرفت.
حالا این نمایش در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و برخی از هنرمندان تئاتر همچون محمد عاقبتی و هادی حجازیفر که دبیری جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی تهران مبارک را بر عهده داشت، خلاقیت این گروه نمایشی را حیرتانگیز و حتی ترسناک دانستهاند.
قیس یساقی که کارگردان جوانی است و برخلاف ذهنیت ما نامش یک نام واقعی است و نامی هنری یا مستعار نیست، در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره فعالیتهای گروهش و نمایش «مَثلِث» ارایه میدهد.
او درباره فعالیتهای گروهش در مشهد توضیح میدهد: خیلی وقت است که در مشهد کار تئاتر میکنیم. البته خیلی پرکار نیستیم ولی گروهمان ثابت است. قبلا در کارهای دیگر تجربه عروسکگردانی یا صداپیشگی داشتهایم و این نمایش اولین تجربه اجرای عمومیمان در تهران است.
نکته جالب این است که تقریبا هیچ از اعضای این گروه، تحصیلکرده تئاتر نیستند. آنان رشتههای دیگری خواندهاند و به صورت تجربی و از طریق آموزشگاهها و موسسات هنری، آموزش دیدهاند و کار تئاتر را دنبال کردهاند.
برخلاف ذهنیت ما، این اسم کاملا واقعی است!
یساقی در پاسخ به اینکه چه شد که تصمیم گرفتید نمایشی عروسکی اجرا کنید، میگوید: سالها قبل در شروع فعالیت گروهمان، تجربهای در زمینه تئاتر عروسکی داشتیم و همیشه علاقهمند بودیم به این حوزه برگردیم چون نمایش عروسکی برای ما بسیار جذابتر و شگفتیسازتر از دیگر گونههای نمایشی است و شاید جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک، انگیزهای شد که به این علاقهمندی بپردازیم و دوباره به این عرصه برگردیم.
او که پیش از اجرای عمومی در تهران، نمایش خود را در مشهد روی صحنه برده است، اضافه میکند: یکی دو هفته پیش از آغاز اجرای عمومی در تهران، نمایشمان را در مشهد روی صحنه بردیم که خوشبختانه با استقبال گرمی رو به رو شد و تقریبا بلیت همه سانسهای آن تمام شد و بعضی از شبها هم دو اجرا داشتیم. البته شرایط مشهد نسبت به تهران خیلی متفاوت است.
این گروه جوان بعد از اجرای نمایش خود در جشنواره تهران مبارک برای اجرا در جشنواره تئاتر قزاقستان هم دعوت میشوند و پیش از اجرای عمومی این اثر نمایشی در ایران، در قزاقستان روی صحنه میروند و جایزه اثر برگزیده این جشنواره را دریافت میکنند.
برخلاف ذهنیت ما، این اسم کاملا واقعی است!
یساقی درباره وضعیت فعالیت گروههای جوان در مشهد توضیح میدهد: خیلی نباید منتظر بمانیم که شرایط کار فراهم شود. خودمان باید بیشتر زمینهسازی کنیم و منتظر حمایتهای بیرونی نیستیم. البته خوشبختانه نمایش «مثلث» خیلی هزینهبر نبود. شاید اگر کار دیگری داشتیم، از عهده تامین هزینهها برنمیآمدیم.
او که نمایش خود را با ترکیبی از نمایشنامههای «هملت» و «مکبث» شکسپیر روی صحنه میبرد، درباره تلفیق این دو نمایشنامه میگوید: به آثار شکسپیر خیلی علاقهمندم و همیشه دوست داشتم نگاه و اقتباس دیگری از این آثار را به نمایش بگذارم. البته نمایش ما در روند تمرین و آمادهسازی، خیلی چکشکاری شده است و خوشحالم که به مدت ۶ ماه آن را تمرین کردیم. البته بخشی از طولانی شدن این کار به دلیل تاخیر در زمان برگزاری جشنواره بود ولی واقعا به این میزان تمرین، نیاز داشتیم. به خاطر جزییاتی که کار دارد، هر اکت نمایشی را دستکم ۴۰، ۵۰ بار تمرین کردیم.
برخلاف ذهنیت ما، این اسم کاملا واقعی است!
او درباره گروه مخاطبان این نمایش و در پاسخ به اینکه چقدر روی آشنایی تماشاگر با نمایشنامههای شکسپیر حساب کرده بودید؟ توضیح میدهد: از آنجاکه کار در اصل برای جشنواره نمایش عروسکی ساخته شده بود و خیلی امیدی به اجرای عمومی آن نداشتیم، حساب کردیم که هر تماشاگری در جشنواره به تماشای آن بیاید، حتما با نمایشنامههای شکسپیر آشنایی دارد و آنها را خوانده است.
یساقی اضافه میکند: پیش از اجرای عمومی در مشهد، چند اجرای خصوصی برای تماشاگرانی که برخی از آنان غیرتئاتری بودند، گذاشتیم و متوجه شدیم هرچند کسانی که متن را نخواندهاند به اندازه آنان که نمایشنامهها را خواندهاند، از کار لذت نمیبرند ولی این گونه نیست که کار هیچ لطفی برایشان نداشته باشد و آنان نیز از نمایش لذت خود را میبرند.
برخلاف ذهنیت ما، این اسم کاملا واقعی است!
او درباره چشماندازی که از آینده کار خود در مشهد دارد، میگوید: شرایط آنچنان پیچیده است که نمیتوان چشمانداز مشخصی داشت ولی امیدوارم وضعیت طوری باشد که بتوانیم کار کنیم و از کارمان لذت ببریم.
آخرین کنجکاوی ما این است که شرایط کار برای گروههای جوان در شهری مانند مشهد چقدر فراهم است و آیا به مهاجرت به تهران فکر نمیکند، که پاسخ میدهد: تصمیم سختی است. من در تهران دانشجو هستم ولی مشهد را خیلی دوست دارم و از طرف دیگر، زندگی در تهران هم برایم سخت است اما باید دید چه اتفاقی میافتد.
به گزارش ایسنا، گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:
نویسنده: فواد زیدانلویی، قیس یساقی، محمدجواد مهدیان، کارگردان: قیس یساقی، بازیگران: (بازیدهندگان و صداپیشگان) محمدجواد مهدیان، قیس یساقی، دستیار کارگردان: امیر حسین بلندی، مشاور هنری کارگردان: مهسا صبوری، طراح صحنه: قیس یساقی، آهنگساز: مهران ولی زاده، طراح نور: محمد جواد مهدیان، طراح عروسک: قیس یساقی، طراح اکسسوار: یاسمن علیزاده، ساخت عروسک: یاسمن علیزاده، ساخت صحنه: مهدی پازی، طراح لباس: امیر حسین بلندی، طراح پوستر و بروشور: محمد رجبزاده.
در خلاصه داستان این نمایش آمده: در جهان استیکرهای توالت عمومی، درون یک پاساژ بزرگ، مَثلِث، استیکر توالت عمومی که تازه به سَردَری توالت کریدور منصوب شده، چند پیشگو را میبیند که به او وعده پادشاهی میدهند. او که تازه متوجه مرگ غیرعادی پدرش شده، با وسوسههای همسرش، لیدی مثلث به قصد خونخواهی پدرش و به طمع پادشاهی، پادشاه را برای یک ضیافت دوستانه به توالت خود دعوت میکند.
تکنیک اجرایی این نمایش، میلهای، تاپ تیبل است.
نمایش «مثلث» هر شب ساعت ۲۰ و به مدت ۴۰ دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه میرود.
انتهای پیام