با نزدیک شدن به روز انتخابات مجلس شورای اسلامی و انجام تبلیغات انتخاباتی در سطح شهر و بعد از گذشت چند ساعت از آغاز رسمی فعالیت ستادهای انتخاباتی، دیوارهای شهر زنجان کارزار بیقانونی برخی کاندیداها و طرفدارانشان و الصاق پوسترهای تبلیغاتی بر روی دیوار اماکن عمومی و منازل مردم شده است.
ایجاد انگیزه حضور مردم در پای صندوقهای رأی میتواند علاوه بر تشدید مشروعیت نظام، آغازی دیگر از صحنه کارزار کشور برای مقابله با دسیسهها و فروپاشی توطئهها باشد. دشمنان انقلاب درصدد هستند تا با تبلیغات سوء حضور مردم در انتخابات پیشرو را کمرنگ کرده و اعتماد عمومی مردم را کاهش دهند و در این مسیر متاسفانه برخی افراد ناآگاه با اقدامات خود کاری میکنند که مردم در همان ابتدای کار به این فکر کنند که کسی که در ابتدای امر، قادر به کنترل و توجیه قانونی زیرمجموعه و ستادهای تبلیغاتی خود نیست چگونه میتواند در ادامه راه به عنوان نماینده یک منطقه امور را مدیریت کند.
قانون چه میگوید؟
طبق قوانین تعریف شده در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، کاندیداهای مجلس موظف هستند قوانین مربوط به انتخابات را رعایت کنند. در غیر این صورت مشمول مجازات شده و اعتبار و شانس شرکت در انتخابات مجلس را از دست میدهند. قوانین و مقررات مربوط به تبلیغات انتخابات مجلس به صورت کامل، واضح و شفاف در قانون انتخابات مجلس شورأی اسلامی آمده است.
در فصل ششم جزئیات متن قانون انتخابات مجلس شورأی اسلامی، به وضوح به قوانین تبلیغاتی انتخابات مجلس پرداخته شده است.
همه نامزدها و کاندیداهای انتخابات مجلس شورأی اسلامی وظیفه دارند محتوای تبلیغات و روشهای مختلف تبلیغات خود را اعم از فضای حقیقی و مجازی، در چارچوب قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیتهای انتخاباتی در انتخابات مجلس شورأی اسلامی مصوب ۶/۱۱/۱۳۹۸ تهیه کنند. در غیر این صورت مراجع اداری، انتظامی و قضایی موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند.
تبلیغات؛ کارزاری برای نشان دادن التزام عملی کاندیداها به قوانین انتخاباتی
هرگونه فعالیت تبلیغات انتخابات مجلس باید از هشت روز قبل از روز انتخابات (مرحله اول و دوم) آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی پایان یابد. استفاده از اظهارنظر، نام، تصویر یا نماد سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین احزاب و گروههای سیاسی به جز مواردی که قبلاً به صورت عمومی انتشار پیدا کرده ممنوع است.
قوانین تبلیغات انتخابات مجلس نصب هرگونه تبلیغات اعم از بروشور، تراکت، بنر، پوستر و غیره روی المانها و مبلمان شهری ممنوع اعلام کرده است. این المانها یا مبلمان شهری عبارتند از علائم راهنمایی و رانندگی، صندوق پست، باجه تلفن، تابلوی بیمارستانها، مدارس، موسسات و سازمانهای عمومی و دولتی و غیره. حالا این در شرایطی است که از همان ساعات ابتدایی کار تبلیغات دیوارها، المانهای شهری و مبلمان شهر زنجان محل جولان بیقانونی تعدادی از ستادهای تبلیغاتی کاندیداها شده است و این در شرایطی است که هنوز یک هفته زمان برای ادامه این روند وجود دارد.
نصب هرگونه تبلیغات فقط در محل ستادهای تبلیغاتی کاندیداها و یا جایگاههای مخصوص تبلیغات انتخابات مجلس که پیشتر توسط شهرداری و دهیاری اعلام میشود، مجاز است و خارج از این موضوع خلاف قوانین تبلیغاتی بهشمار میآید.
هر نامزد یا کاندیدای انتخابات مجلس بنابر قوانین انتخابات مجلس شورای اسلامی میتواند یک ستاد اصلی در حوزه انتخابیه داشته باشد. در واقع این ستاد تبلیغات انتخابات به مرکزی گفته میشود که نامزدها و حامیان آنها میتوانند در آن مرکز کلیه امور مربوط به تبلیغات و فعالیتهای انتخاباتی را در آن مدیریت و ساماندهی کنند.
هر نامزد انتخابات مجلس میتواند یک ستاد انتخاباتی مجازی به صورت وبسایت داشته باشد و تبلیغات مربوط به انتخابات و سایر فعالیتهای انتخاباتی خود را از طریق آن پیش ببرد. لازم به ذکر است که نامزد مذکور موظف است که نشانی و مشخصات دقیق درگاه و همچنین مسئول رسیدگی به آن وب سایت را به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه و هیات استانی بررسی تبلیغات اعلام کند.
محتوای تبلیغات نامزدها و کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی باید تماماً در مورد خود آن نامزد، برنامههای آتی و سیاستهای کاری خود باشد. بنابراین هیچکدام از نامزدها و کاندیداها یا طرفداران و حامیان آنها حق تبلیغ علیه دیگر نامزدها و کاندیداها را نداشته و در صورت هتک حرمت و حیثیت نامزدهای دیگر طبق مقررات و قوانین تبلیغات انتخابات مجلس مجازات خواهند شد.
تبلیغات؛ کارزاری برای نشان دادن التزام عملی کاندیداها به قوانین انتخاباتی
جای ارائه برنامه خالی
تبیین و تحلیل رفتار انتخاباتی و رأی دهی در جوامع مختلف با توجه به اهمیت انتخابات در ریلگذاری برای سیاستمداران، از موضوعات مهم جامعهشناسی سیاسی است. حتی اگر انتخابات را هم در نظر نگیریم نفس پرداختن به فرهنگ سیاسی و اخلاقمداری انتخاباتی ملتهای مختلف در تبیین رویدادهای سیاسی همواره جذاب بوده است.
اینکه کاندیداها صرف تبلیغات را ارائه پوستر و نمایی از چهره خود محدود میکنند جای سوال دارد؛ چرا که مردم تمایل دارند، بدانند کاندیداها چه برنامهای را برای حضور در مجلس دارند و آنها صرفا به زیبایی یا ژست حرفهای کاندیداها رأی نمیدهند و قرق کردن فضای شهر از سوی پوسترهای تبلیغاتی بدون حتی یک جمله از گفتمان موردنظر کاندیداها به جز تحمیل هزینه به مدیریت شهری که از جیب شهروندان میرود عایدی دیگری به همراه نخواهد داشت و کاندیداها باید بدانند برای داشتن جامعهای آباد و توسعه یافته نیازمند بهرهمندی از اصول صحیح امور بهویژه در رابطه با قوانین و رعایت آن هستیم.
باید پذیرفت که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی وظایف و اختیارات نمایندگان در سه بخش تعریف شده است. قانونگذاری، نظارت و برخی کارهای اجرایی که به شکل خاص بر عهده مجلس است. اما مهمترین آنها همان قانونگذاری و نظارت است.
متاسفانه نه تنها این امر برای مردم تبیین نشده بلکه برخی از کاندیداها نیز هنوز بر وظایف و اختیارات یک نماینده اشراف و اطلاع کافی ندارند و به کرات پا را از دایره وظایف و اختیارات در حیطه تبلیغات فراتر میگذارند و توقعات بیش از حدی در جامعه ایجاد میکنند.
قاعدتا مردم باید در چارچوب قانون، از نماینده آینده خود انتظار داشته باشند. یعنی وضع قوانین متناسب با شرایط و نیازهای جامعه و نظارت بر سایر قوا در جهت حفظ منافع مردم.
هر کسی که میخواهد مسئولیتی بر عهده بگیرد باید برنامه ارائه دهد. داشتن یک مجلس کارآمد به عوامل و شرأیط مختلف بر میگردد که بسیاری از آنها ارتباطی به شخص نماینده ندارد. اما چیزی که به خود نمایندگان بر می گردد، آگاهی و دانش کافی از وظائف و اختیارات قانونی خویش و البته صداقت، جسارت و سلامت در انجام آنها و همچنین آشنایی کافی با تحولات روز داخلی و بینالمللی و آغوش گشاده برای مشاوره است که تا حدودی نقش مجلس و نماینده را در جامعه پررنگ میکند.
تبلیغات؛ کارزاری برای نشان دادن التزام عملی کاندیداها به قوانین انتخاباتی
براساس قانون وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشخص و مدون است که نمایندگان مجلس و به طور کلی مجلس شورای اسلامی ۲ وظیفه اصلی دارند نخست قانونگذاری که براساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانونگذاری را دارا بوده و دوم نظارت مجلس است که علاوه بر وظیفه قانونگذاری، مسئولیتهای نظارتی نیز بر عهده دارد که شامل نظارت مجلس در تشکیل دولت، نظارت عام نمایندگان، نظارت بر امور مختلف کشور.
اغلب مردم به دلیل عدم نیاز به دانستن وظایف نمایندگان به صورت جزیی و خردهسنجی از این وظائف آگاهی کامل نداشته و انتظاراتی خارج از حیث این وظایف مشخص از نمایندگان دارند و این فضا را برای تعدادی از کاندیداها فراهم کرده است که خارج از چارچوب قوانین وعدههای توخالی به مردم ارائه دهند.
کاندیداها و نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز مانند سایر اصناف برای معرفی خود و خدماتشان نیاز به تبلیغ دارند. روشهای مختلف تبلیغات برای فعالیتهای انتخاباتی مناسب است، از تبلیغ در تلویزیون گرفته تا ارسال پیامک انتخاباتی. فرقی ندارد چه روش تبلیغات استفاده شود، اما همه این تبلیغات باید در چارچوب قوانین تبلیغات انتخابات مجلس انجام شوند.
نظام جمهوری اسلامی ایران با گذشت بیش از چهل و پنج سال از عمر خویش با وجود همه تحریمها و فشارهای بینالمللی توانسته با حمایت مردم در مقابل همه دسیسهها و تفرقه افکنیها سرافراز و سربلند باشد و باید دانست که هر رفتاری از سوی کاندیداها دستمایهای برای دشمنان انقلاب است که بخواهند با بزرگ نمایی و اشکال تراشی آن را به یک عامل تخریبی برای انقلاب اسلامی ایران تبدیل کنند در چنین شرایطی لازم است نامزدهای انتخاباتی با تدبیر و دور اندیشی در صحنه تبلیغات انتخاباتی بهانه به دست دشمنان ندهند و بر اساس ضوابط و مقررات قانونی و موازین اخلاقی به ارائه برنامههای انتخاباتی خود به مردم اقدام کنند و بدانند که از گام نخست باید تقید خود به رعایت قانون را بهصورت عملی به منصه ظهور رسانده و قدرت مدیریت خود در امور را نشان دهند.
انتهای پیام