کد خبر : ۷۳,۰۹۰
۶ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۴۷
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه میان این واحد و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: اصفهان شهر صنایع‌دستی است و مأموریتِ جهاد دانشگاهی نیز باید بر اساس این موضوع تعریف شود؛ در این میان، اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان، دقیق‌ترین و نزدیک‌ترین سازمان به این واحد جهاد دانشگاهی است.
محمد زاهد شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان اینکه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یک صنعت چند بُعدی و چند کارکردی است، اظهار کرد: این صنعت مستلزم همکاریِ بین بخشی، درون بخشی و فرا بخشی است و برای تکمیل، به همکاری همه نهادها نیاز دارد.
 
او با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها به گردشگری بدهکارند، ادامه داد: اگر ما می‌گوییم که کارکرد اولِ اصفهان، گردشگری است، بنابراین گردشگری باید فرآیند اصلی شهر باشد.
 
شفیعی توضیح داد: دو رویکرد در سیاست‌گذاری گردشگری وجود دارد که  رویکردِ اول گردشگری است. در این رویکرد، گردشگری به‌عنوان موتور و پیشران حرکت است که وقتی به راه می‌افتد سایر صنایع نیز به راه خواهند افتاد.
 
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اضافه کرد: گردشگری سه کارکرد اصلی دارد؛ اثر مستقیم مانند درآمدهایی که ایجاد می‌کند، اثر غیرمستقیم مثلاً به راه افتادنِ صنعت غذا و یا شبکه حمل و نقل، و کارکرد سوم نیز مانند رونق زمین و ارزش پیدا کردن دارایی‌ها است که کارکرد تهییجی نام دارد.
 
او با اشاره به اینکه رشد گردشگری به ایجاد ارتباطِ بین بخشی وابسته است، بیان کرد: تا پیش از این، همکاری میان دو نهادِ جهاد دانشگاهی اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی این استان در سطح بسیار پایینی قرار داشت و در امور پژوهشی خلاصه می‌شد، در واقع، مرجعیت علمی، شبکه‌ای، قدرت گفتمان‌سازی، ایسپا و سایر فعالیت‌های جهاد تقلیل پیدا کرده بود؛ ازاین‌رو یکی از اقدامات ما در جهاد دانشگاهی اصفهان، بالا بردن این اقدامات و تأثیرگذاری بیشتر بود.
 
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: رویکرد ما با توجه به بازتعریف مأموریت‌های جهاد دانشگاهی اصفهان این است که بازتعریفی از موقعیت خود ارائه کنیم که در اصطلاح، موقعیت‌یابی و یا جایگاه‌یابی است. این واحد در حالِ پوست‌اندازی است و باید حرف تازه‌ای بزند، چراکه در مباحث میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در کنار دانشگاه هنر اصفهان، از مرجعیت برخوردار است.
 
او با بیان اینکه هر واحد جهاد دانشگاهی باید غایتی داشته، مأموریتی برای خود تعریف و کارکرد اصلی‌اش را نیز تعیین کند، افزود: یکی از چالش‌های جهاد دانشگاهی واحد اصفهان این است که بخش‌بندی، هدف‌گذاری و سپس تعیین جایگاه به‌درستی مشخص شود، این درحالی است که اگرچه پیش‌تر نیز اقدامات ارزشمندی انجام شده بود، اما جایگاهی برای این واحد از جهاد دانشگاهی تعریف نشده بود.
 
شفیعی با این توضیحات و با توجه به اینکه اسناد مختلفی اثبات می‌کنند که اصفهان شهر صنایع دستی است، بیان کرد: ما نیز مأموریتِ خود را بر پایۀ همین موضوع تعریف کرده و تأکید می‌کنیم که کارکرد اصلی ما، در صنایع خلاق است و دقیق‌ترین و نزدیک‌ترین سازمان به ما اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است که به‌عنوان یک مجموعه حاکمیتیِ پرتوان شناخته می‌شود. ازاین‌رو به منظور فراهم آوردن زمینۀ همکاری‌های سازنده و برقراری ارتباط سازمان‌یافته و ایجاد مشارکت و بهره‌گیری از توانایی‌های موجود، تفاهم‌نامۀ همکاری‌های علمی، اجرایی میان جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و این اداره‌کل منعقد شد که موضوع آن، ارتقاء سطح همکاری با استفاده از ظرفیت‌های طرفین، همچنین ایجاد فضایی برای گفت‌وگو و تبادل اندیشه و همکاری‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی، فرهنگی، سلامت و تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است.
 
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به اینکه در این تفاهم‌نامه، هریک از دو نهاد ملزم به انجام تعهداتی شده‌اند، ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های گردشکری و صنایع دستی، تولید محتواهای آموزشی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های رسانه‌ای جهاد، استفاده از ظرفیت مرکز افکارسنجی جهاد، خلق بِرند، تولید محصول اولیه، بازارآفرینی، فضای کار مشترک و مدیریت صادرات خدمات و محصولات تولیدی صنایع‌دستی، جذب سرمایه و همچنین ارائه مشاوره و منتورشیپ، برخی از تعهدات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در تفاهم‌نامۀ منعقدشده است.
 
شفیعی همچنین به برخی از زمینه‌های همکاری مشترک میان این دو نهاد نیز اشاره کرد و افزود: همکاری در راستای تعریف و اجرای فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مشترک مأموریت‌گرا و مبتنی بر نیاز بازار، تعریف پروژه‌های پیشران و بسته‌های سرمایه‌گذاری و انجام برش‌های شهرستانی طرح جامع گردشکری استان، همکاری در برگزاری رویدادهای تخصصی مشترک داخلی و بین‌المللی، همکاری در تألیف، ترجمه و انتشار کتاب، نشریات و مقالات، همکاری در راه‌اندازی پارک صنایع خلاق و صنایع فرهنگی، همکاری در ایجاد و استقرار جهاد هنر و پارک صنایع خلاق و نرم اصفهان، حمایت از ایجاد مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان مشترک و مأموریت‌گرا و همچنین ایجاد زمینه تعامل دو جانبه در راستای تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه و محصولات و خدمات فناورانه نیز ازجمله زمینه‌های همکاری مشترک بین جهاد دانشگاهی اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خواهد بود.
 
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه گردشگری پدیده‌ای است که در ابعاد مختلف به آن سفارش شده است، به تأثیر گردشگری بر شادی آفرینی نیز تأکید کرد و گفت: جهاد دانشگاهی ظرفیت‌های بسیاری دارد و چنین نیست که برای گردشگری صرفاً نسخۀ موزه‌ای بپیچد.
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید