کد خبر : ۷۳,۸۶۵
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۰۱
۱۵۹ بیمار مبتلا به فشارخون و دیابت در گناوه شناسایی شد
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: ۱۰۲ فرد مبتلا به فشارخون و ۵۷ فرد دیابتی طی سه‌ماهه نخست سال جاری در غربالگری بیماران فشارخونی و دیابتی در این شهرستان شناسایی شد.
عصمت حیدری صبح شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیماران فشارخونی و دیابتی توسط بهورزان و مراقبین سلامت به‌صورت ماهانه پیگیری و مراقبت می‌شوند، افزود: انجام این غربالگری‌ها منجر به شناسایی ۱۰۲ فرد مبتلا به فشارخون و ۵۷ فرد مبتلا به دیابت در سه‌ماهه نخست سال جاری شده است و این افراد مراقبت‌های بهداشتی و درمانی اولیه را دریافت کردند.
 
وی اظهار داشت: خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در سطح شهرستان گناوه بهترین مکان برای ارزیابی سلامت مردم از نظر بیماری دیابت و فشارخون هستند و مراقبت بیماران فشارخونی و دیابتی به‌صورت ماهیانه توسط مراقبین سلامت و هر سه ماه یک‌بار توسط پزشک انجام می‌شود.
 
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه ادامه داد: در سه ماه اول سال جاری ۲۸.۶ درصد بیماران فشارخونی و ۲۶.۸ درصد بیماران دیابتی مراقبت‌ها و خدمات لازم را توسط مراقبین سلامت و ۷.۱ درصد بیماران فشارخونی و ۶.۶ درصد بیماران دیابتی توسط پزشک خدمات و مراقبت‌های لازم را دریافت نموده‌اند.
 
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: تغییر سبک زندگی در پیشگیری و به تأخیر انداختن ابتلاء به فشارخون بالا در افراد در معرض خطر و همچنین کنترل فشارخون بالا در فرد مبتلا به این بیماری مؤثر است.
 
کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه نیز گفت: علل اصلی ناکامی در درمان فشارخون بالا بی علامت بودن بیماری و آگاهی ناکافی جامعه و به‌ویژه بیماران نسبت به بیماری و عوارض آن و مصرف نامنظم دارو است.
 
زهره گره گفت: به‌طورکلی درمان بیماران مبتلا به فشارخون بالا معمولاً به‌صورت ترکیبی از درمان غیر دارویی و درمان دارویی است؛ که تغییر سبک زندگی بخش غیر دارویی درمان فشارخون بالا را به خود اختصاص می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: تغییر الگوی تغذیه‌ای به‌منظور کاهش مصرف چربی و مصرف روغن مایع به‌جای روغن جامد، مصرف سبزی‌ها و انواع میوه‌ها، کاهش مصرف نمک و غذاهای شور، پخت غذا به روش صحیح مثلاً بخار پز یا آب پز و حتی‌المقدور پرهیز از سرخ کردن آن، افزایش فعالیت بدنی و انجام ورزش روزانه و منظم یا حداقل پنج روز در هفته با شدت متوسط در جهت مبارزه با کم‌تحرکی، ترک مصرف الکل و کاهش وزن و کاهش وزن می‌تواند در درمان بیماران مبتلا به فشارخون بالا مؤثر باشد.
 
گره تأکید کرد: چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر هستند که احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را افزایش می‌دهند.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید