کد خبر : ۷۴,۹۱۶
۲۲ مهر ۱۴۰۳ ۱۰:۳۰
گشتیم نبود؛ نگردید نیست!
درحالی مهرماه و فرصت تزریق واکسن آنفولانزا رو به پایان می باشد که این واکسن در بوشهر نایاب است.
همزمانی فصل پاییز، بازگشایی مدارس و نزدیکی به دوره پیک سرماخوردگی، تقاضای شهروندان را برای خرید و دریافت واکسن آنفلوانزا بالا می‌برد.
پزشکان نیز توصیه می کنند از اواسط شهریور تا نیمه مهر و حداکثر آخر همین ماه، مناسب ترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا است.
 
اما بسیاری از شهروندان استان بوشهر با اشاره به اینکه زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا درحال اتمام است، نسبت به نایاب بودن واکسن در داروخانه ها گلایه دارند.
 
این مشکل برای برای بیماران در معرض خطر و حساس که سالیان قبل واکسن می زدند جدی تر است. یا کودکانی که باید در سه دز تزریق انجام دهند و اکنون واکسنی برای دزهای تکمیلی در اختیار نیست.
 
خبرنگار «خلیج فارس» با سرکشی به اغلب داروخانه های بوشهر، پیگیر واکسن آنفولانزا شد که با پاسخ منفی مواجه گردید.
 
به گفته متصدیان داروخانه ها، تنها یک مرحله در اواخر شهریور واکسن های هلندی و فرانسوی توزیع شد که نیاز 30 درصد استان هم نبوده و پس از آن واکسنی توزیع نشده است.
 
دو هفته پیش سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تایید اتمام سهمیه واکسن آنفولانزا در بوشهر، به «خلییج فارس» گفته بود: «نیاز به این واکسن را به مرکز منتقل کرده ایم و امیدواریم با واردات محموله های جدید تامین شود.»
 
اما مشخص است این وعده و پیگیری نتیجه بخش نبوده که همچنان واکسن در بوشهر نیست.
 
انحصار بی‌سابقه در دست ۳ شرکت
 
روز گذشته علیرضا سالم، عضو انجمن داروخانه‌های کشور ضمن تایید اینکه در بسیاری از داروخانه‌های کشور واکسن آنفولانزا یافت نمی‌شود، درباره دلیل آن گفت: «امسال ما با یک پدیده بی‌سابقه مواجه شدیم. در گذشته شرکت‌های زیادی وجود داشتند که کار پخش واکسن را انجام می‌دادند، اما امسال تنها ۳ شرکت هستند که واکسن آنفولانزا توزیع می‌کنند و این سبب ایجاد مشکلاتی در سبدگردانی داروخانه‌ها شده است.»
 
سالم در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان این وضعیت را انحصار یا رانت توصیف کرد و مرجع چنین تصمیمی کجا است، می‌گوید: «از ظاهر امر چیزی جز این برداشت نمی‌شود اما این که چرا چنین رویه‌ای اتخاذ شده است نمی‌دانم. این مسأله را متولی امور باید پاسخ بدهد.»
 
او درباره مشکلات انحصار پخش واکسن توضیح می‌دهد: «این سه شرکت تنها به داروخانه‌هایی واکسن می‌فروشند که کف خرید مشخصی انجام دهند. با توجه به اینکه خرید هم تنها به صورت نقدی ممکن است فقط داروخانه‌هایی که توان مالی بالا دارند از عهده تهیه واکسن آنفولانزا برمی‌آیند. با این شکل از روند خرید و فروش طبیعی است که توزیع یک کالا نامتوازن و در اختیار عده‌ای مشخص باشد.»

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید