کد خبر : ۳۸,۲۵۸
۲۷ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۴۲
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: کشورهای خارجی با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری علمی برای توسعه علم بهره‌مند می‌شوند که یکی از زمینه‌های مهم توسعه در بسیاری از کشورها محسوب می‌شود.
به گزارش خارگ نیوز، دکتر افشین افضلی در سلسله نشست‌های چالش‌های کیمیاگران دانش به همت مرکز افکار سنجی_ایسپا؛ با بیان اینکه گردشگری‌های علمی امروز هدفمند شده‌اند، تصریح کرد: گردشگری بوم شناختی و گردشگری پزشکی از جمله گردشگری‌های هدفمند محسوب می‌شود که باید از این فرصت‌ها به عنوان فرصت استفاده شود چراکه به اقتصاد، توسعه علمی و زمینه سازی برای مرجعیت علمی کمک کننده است.
 
دفع نخبگان یا جذب نخبگان!
 
وی با بیان اینکه برگزاری کنفرانس‌های علمی، سمینارهای بین المللی، کارگاه‌ها و تورهای علمی به نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود، افزود: متاسفانه از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم و تمامی این مباحث زمینه دفع نخبگان را فراهم می‌کند.
 
دکتر افضلی با تاکید بر برندسازی علمی گفت:  در داخل کشور ظرفیت‌های بسیار خوب و دانشگاه‌های بسیار خوب و مطرحی داریم که می‌توانیم پردیس بین المللی داشته باشیم و دفتر نمایندگی هریک از این برندهای علمی را ایجاد کنیم چرا که این برند سازی‌ها به توسعه علمی و اقتصاد کشور کمک می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: بازاریابی علمی و بازارسازی علمی به اقتصاد و رشد علم جامعه کمک می‌کند و به این ترتیب اگر در ین خصوص سرمایه گذاری کنیم زمینه بازگشت نخبگان فراهم می‌شود و شرایط نگهداری نخبگان نیز فراهم می‌شود.
 
وی گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد مهاجرت نخبگان و دفع نخبگان هستیم در حالیکه با ارائه راهکارها و فراهم شدن شرایط برای آنها می‌توان به جذب آنها پرداخت.
 
عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه بوعلی سینا نیز در این نشست خانواده، مدرسه و دانشگاه را سه فاکتور مهم در توسعه علمی برشمرد.
 
کدام فرزندان آمادگی ارائه ایده دارند؟
 
دکتر محمد مبارکی اظهار کرد: در بحث خانواده با توجه به اینکه جنس محیط خانواده از جنس اجتماع است و روابط عاطفی و صمیمیت نقش تعیین کننده اصلی را دارد، اگر در محیط خانواده، تربیت و آموزش بر اساس عاطفه، اخلاقیات و روابط گرم باشد و در کنار این روابط عاطفی والدین سعی کنند گفتگو داشته باشند و اجازه تفکر به فرزندان بدهند در چنین محیطی فرزند کنشگر رشد می‌کند و برای ارائه ایده آماده می‌شود.
 
مبارکی خاطرنشان کرد: اگر محیط خانواده محیطی استبدادی باشد و به فرزند اجازه کاوش داده نشود و والدین دارای اقتدار اخلاقی نباشند،گفتگو در چنین خانواده‌ای صوت نمی‌گیرد بنابراین ما نباید انتظار افراد خلاق را در محیط خانواده  داشته باشیم.
 
وی به کنشگر جمعی مدرسه اشاره کرد و گفت: چهار عمل و مهارت اصلی باید به دانش آموزان آموخته شود که یکی از مهم‌ترین آنها مهارت مشاهده است، به گونه ای که گاهی مهارت مشاهده کردن را به دانش آموزان آموزش نمی‌دهیم و در سطح اول دانش متمرکز می‌شویم در حالیکه باید مهارت مشاهده را در مدارس تقویت کنیم.
 
مبارکی به مهارت آموزشی اشاره کرد و افزود: در مدرسه باید مهارت پرسشگری و کنجکاوی را در دانش آموزان تقویت کرده،مهارت تفکر و اندیشه‌ورزی را باید در دانش آموزان ایجاد کنیم همچنین باید فرهنگ گفتگوی منطقی را ترویج دهیم به گونه‌ای که باید فرهنگ گفتگوی منطقی را در بین دانش آموزان از همان دوران مدرسه آموزش دهیم و آنها را آماده ورود به جامعه کنیم که به این ترتیب آنها انگیزه جستجو و تحقیق پیدا خواهند کرد و باعث ارائه ایده و خلاقیت می‌شود و انگیزه جستجو گری در آنها به وجود می آید.
 
وی به بحث دانشگاه اشاره کرد و گفت: رابطه بین دانشجویان و اساتید باید چهار مشخصه اساسی داشته باشد که یکی از آنها الگوی توزیع منابع دانشگاه است که اعم از منابع مالی و غیر مادی است که باید مبنتی بر پژوهش‌های علمی باشد و افراد باید در این زمینه احساس عدالت داشته باشند.
 
الگوی مدیریتی دانشگاه مبتنی بر شایسه سالاری علمی باشد
 
وی ادامه داد: الگوی مدیریتی در دانشگاه باید مبتنی بر شایسته سالاری علمی و خودمختاری نسبی در دانشگاه در قسمت مدیریتی وجود داشته باشد و گردش نخبگان صورت گیرد.
 
مبارکی با بیان اینکه در حوزه نظام فرهنگی باید ارزش‌ها و فرصت‌های فکری برای توسعه علمی ایجاد شود؛ خاطرنشان کرد: در حوزه نظام فرهنگی باید بحث خردگرایی حاکم باشد و عام‌گرایی علم در سطح جامعه مطرح شود همچنین  بحث حاکمیت علمی مطرح باشد که در این شرایط پیشرفت علم تسریع خواهد شد.
 
دکتر مبارکی با بیان اینکه تولید علم و پژوهش مولد به صورت مستمر و پایدار نیازمند این است که در جامعه و در سطح خرد و کلان، شرایط رشد  فراهم شود، گفت: ویژگی‌های خلاقیت، تفکر و اندیشه ورزی در کنشگر باید وجود داشته باشد و از طریق مشوق فکری به آنها انگیزه داده شود تا بتوانیم توسعه علمی را در سطح جامعه به لحاظ کیفی و کمی داشته باشیم.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید