جواد صداقت نویسنده و کارگردان نمایش «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب خوانی زنی که بر جسد کالبد مرده اش ایستاده متولد میشود» گفت: نمایش «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب خوانی زنی که بر جسد کالبد مرده اش ایستاده متولد میشود» درخصوص اتفاقاتی است که با حمله عراق به ایران رقم میخورد.
وی افزود: در استان بوشهر جزیره ای به نام جزیره خارگ داریم که مخزنهای نفتی آن نزدیک به سه هزار بار توسط نیروهای دشمن و هواپیماهای جنگی زده شده است. میتوان گفت جنگ نفتکشها نیز به پا شده بود و در آن لحظات بسیاری از مردم آن منطقه شهید شدند.
صداقت با اشاره به اینکه دغدغه و دینی برای بیان این موضوع داشتم , بیان کرد: جزیره خارگ صاحب فضای درمانی به نام زار است. این جزیره ای است که داخل آن بابازارها و مامازارها وجود دارد و با توجه به ساختارها, توانستیم از منظر تئاتر مدرن نیز به موضوع، نگاهی بیندازیم. البته باید این تئاتر دارای فضایی بود که اگر آن را به فستیوالهای خارجی بردیم, استانداردهای لازم در آن رعایت شده باشد به همین سبب به زبانی رسیدم که 4 سال روی آن کار کردیم و مختص ادبیات نمایشی ما است و از این طریق آن زبان را در کار خود وارد کردیم. پیش از جشنواره این زبان با ویدئو پروژکشن در صحنه نمایش ترجمه ميشد، اما در جشنواره تئاتر فجر ویدئو پروژکشن را برداشتیم تا فضایی ایجاد شود که گروه ما بتواند خود را محک بزند و از طرفی بازخوردهای تماشاگران را ببینیم.
وی در خصوص برداشتن ویدئو پروژکشن در صحنه نمایش گفت: در اجراهای عموم تمام حواس مخاطب به خوانش ترجمه زبان بود و کار را از دست میداد اما برای جشنواره تئاتر فجر روی اثر متمرکز شدیم و به همین سبب کار را در این فضا جلو بردیم.
کارگردان نمایش در خصوص استقبال مخاطبان در اجرای عموم نمایش بیان کرد: استقبال مخاطبان در اجرای عموم بی نظیر بود. ما این کار را علاوه بر بوشهر در اهواز , کاشان و تهران در بخش تئاتر دانشگاهیان ایران اجرا کردیم.
صداقت در خصوص سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر گفت: این دوره از جشنواره نظم خاصی دارد و این به درایت نادر برهانی مرند باز میگردد . ما شاهد بی حاشیهترین جشنواره تئاتر فجر هستیم, زیرا نادر برهانی مرند استاد این کار است. ما از همه لحاظ از جمله کمک هزینهها , حمایتها و احترام به گروههای تئاتری شاهد نظم خوبی بودیم.