کد خبر : ۴۴,۷۷۹
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۴۵
معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان همدان از وجود ۲۴ هزار سازه کوچک و بزرگ آبخیزداری در این استان خبر داد.
محمد مهدی آرتیمانی گفت: این تعداد سازه کوچک و بزرگ آبخیزداری برای مهار سیلاب‌ها و حفظ منابع حیاتی آب وخاک در استان ایجاد شده است.
 
او گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان مستعد اجرای طرح آبخیزداری است که از این میزان اراضی تاکنون در ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی طرح مطالعه آبخیزداری انجام گرفته و از ۷۰۰ هزار هکتار اراضی مورد مطالعه واقع شده در ۳۵۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری به اجرا رسیده است.
 
معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان همدان گفت: اکنون ۱۵ طرح آبخیزداری در سطح استان همدان با ۳۲ میلیارد تومان در دست اجرا است که از این تعداد، دو تا سه طرح به اتمام رسیده است.
 
 برای اجرای کامل طرح آبخیزداری در اراضی مستعد سطح استان  اعتباری افزون بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است.
 
او گفت: در صورتی که میزان بارش‌های استان مناسب باشد و در سال ۱۰ بار روان‌آب ایجاد شود با طرح‌های آبخیزداری موجود حدود ۹۰ میلیون مترمکعب کنترل آب انجام گرفته و ۲۷ میلیون مترمکعب استحصال آب انجام می‌دهیم.
 
معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان همدان گفت: در عملیات آبخیزداری خیران آبخیزداری هم وارد عمل شده‌اند به طوریکه سال گذشته در ملایر افراد متمول ۳۰۰ میلیون تومان برای ساخت سیل بند هزینه کرده‌اند و در تویسرکان و نهاوند هم مردم با هزینه‌های خود نسبت به ایجاد سیل بند اقدام کردند.
 
آرتیمانی گفت: امسال اعتبارات خوبی برای عملیات آبخیزداری درنظر گرفته شده است به طوریکه تاکنون ۵۷ میلیارد تومان به صورت علی الحساب به استان اختصاص یافته است و  پیش بینی می‌کنیم این مبلغ به ۱۰۰میلیارد تومان برسد.
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید