کد خبر : ۵۰,۱۱۸
۱ مهر ۱۴۰۱ ۰۹:۰۵
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان زنجان گفت: بزرگترین شهرک گلخانه‌ای شیشه‌ای استان زنجان تا پایان سال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
محمود صیاد بورانی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان زنجان گفت: بزرگترین شهرک گلخانه‌ای شیشه‌ای حال حاضر استان زنجان با نام مجتمع گلخانه‌ای وحدت در زمینی به مساحت کل ۶۰ هکتار در اراضی محدوده شهرهیدج استان زنجان و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا وبا مشاوره شرکت هلندی به صورت سازه مدرن شیشه‌ای و با سیستم کشت هیدروپونیک، در حال اجرا می‌باشد و تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
 
او  افزود: این گلخانه توسط یکی از شرکت‌های توانمند و دارای سابقه اجرائی طرح‌های مشابه ومرتبط در حال ساخت بوده و پیش بینی می‌گردد تا پایان سال ۳۰ هکتار از فضای تحت پوشش گلخانه مدرن و تمام شیشه‌ای این مجتمع ساخته شده ومورد بهره برداری قرار گیرد.
 
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان زنجان  ادامه داد: طی دهه‌ گذشته، نحوه‌ تولید مواد غذایی اهمیت زیادی پیدا کرده و بسیاری از مصرف‌کنندگان طالب غذا‌های سالمی هستند که به روش‌هایی سنجیده و اصلاح‌شده‌ی پایدار تولید شده و عاری از باقی‌مانده‌ی آفت‌کش‌هاست که هیدروپونیک روشی برای پرورش گیاهان در فضایی بسته و بدون استفاده از خاک است.
 
صیاد بورانی گفت: ریشه در مواد مغذی معدنی محلول قرار می‌گیرد و گیاه همه‌ی مواد مغذی خود برای رشد را به جای خاک از محلول دریافت می‌کند.
 
این مسئول تأکید کرد: انواع بسیاری از گیاهان را به روش هیدروپونیک به‌خوبی می‌توان پرورش داد. بهترین نمونه‌هایی از گیاهان قابل کشت در سیستم هیدروپونیک شامل گیاهان دارویی، کاهو، سبزیجات، گوجه‌فرنگی، فلفل، و توت‌فرنگی است.
 
او  ادامه داد: در حال حاضر، مراحل تأمین آب و برق و گاز پروژه و اجرای زیرساخت شامل خاک برداری و خاک ریزی (تسطیح زمین) به مساحت چهل هکتار به پایان رسیده و نصب ستون‌های گلخانه در حال انجام است و پیش بینی می‌گردد در اواخر سال جاری که مزین به شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین است به بهره برداری برسد.
 
صیاد بورانی افزود: با راه اندازی این شهرک گلخانه‌ای ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده و ۱۲هزار تن به ظرفیت تولید سالانه محصولات کشاورزی استان افزوده می شود که حدود ۸۵ درصد از محصولات تولیدی خود نظیر فلفل دلمه‌ای، بادمجان و گوجه فرنگی را به کشور‌های اروپائی صادر می‌ کند.
 
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان زنجان گفت: اجرای این پروژه ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که یکی از پروژه‌های بزرگ عمرانی و اشتغالزایی استان بوده و تاکنون با سرمایه گذاری شرکت پارلاتجارت امین به پیشرفت فیزیکی حدود ۴۵ درصدی رسیده است.
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید