کد خبر : ۵۲,۸۵۲
۲۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۱۳
۳۰۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبخیزداری در کشور تصویب شد
جانشین فرمانده قرارگاه جهادی وزارت کشور با اشاره به اجرا طرح‌های آبخیزداری در استان‌ها به ویژه روستاها گفت: در این راستا ۳ هزار میلیارد تومان برای اجرا طرح‌های آبخیزداری پیشنهاد شده که رئیس جمهور دستور تخصیص آن داده است.
مجید بکایی در گفت‌وگو با خبرنگار خارگ نیوز در بوشهر، پیشرفت همه جانبه روستاها را از وظایف مهم قرارگاه جهادی وزارت کشور دانست و اظهار داشت: این مهم از تدابیر مقام معظم رهبری است و رئیس جمهور هم نسبت به این مهم تدابیر خاصی دارند و روستاها به‌صورت ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به حکمرانی روستایی و مبانی تسهیلگری اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم این است تاکنون روستاها درست مدیریت نمی‌شوند با وجود اینکه قانون در این زمینه وجود دارد و می‌تواند روستاها را به بهترین وجهی ظرفیت‌های مدیریتی فراهم کند.
 
وی با اشاره به تشکیل دهیاری در روستاها به‌عنوان نهادهای غیر دولتی خودکفا افزود: این مهم ظرفیت بالایی برای مدیریت در روستاها محسوب می‌شود.
 
جانشین فرمانده قرارگاه جهادی وزارت کشور دهیاری را نهاد عمومی خودکفا اعلام کرد و گفت: این مهم تاکنون اجرایی نشده ولی در دولت سیزدهم به این مسئله توجه ویژه شده است که اگر این نهادهای بومی غیردولتی ایجاد شود و دهیاران بر اساس وظایف خود بر اساس قانون انجام دهد تحول مهمی ایجاد می‌شود.
 
بکایی تعداد وظایف دهیاری‌ها را 47 وظیفه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر دهیاری بسیاری از این وظایف مطلع نیستند و انجام نمی‌دهند.
 
وی ادامه داد: اگر این وظایف در دستور دهیاران قرار بگیرد یک انقلابی در روستاها ایجاد می‌شود که برای ساماندهی این مهم یک دوره آموزشی برای هم‌افزایی و همکاری مدیران روستایی برگزار می‌شود.
 
جانشین فرمانده قرارگاه جهادی وزارت کشور عنوان این مهم را حکمرانی روستایی اعلام کرد و افزود: اگر حکمرانی روستایی شکل بگیرد می‌تواند بسیاری از تصمیماتی در چارچوب قانون در روستاها گرفته و منجر به استفاده از ظرفیت‌های روستایی می‌شود.
 
بکایی از برگزاری نخستین دوره آموزشی در قم خبر داد و خاطر نشان کرد: مسجد نقش محوری در حکمرانی روستایی دارد و روحانیون نیز در این عرصه رسالت و مأموریت در آگاه سازی مردم در استفاده از ظرفیت‌ها و کمک به دهیاری دارند.
 
وی افزود: دوره آموزشی حکمرانی روستایی و مبانی تسهیلگری در 100 روستا منتخب سراسر کشور با حضور روحانیون، دهیاران، بخشداران و فرمانداران برگزار شد.
 
 
جانشین فرمانده قرارگاه جهادی وزارت کشور با اشاره به برگزاری دوره آموزشی حکمرانی روستایی و مبانی تسهیلگری در 2 تا 3 هزار روستا کشور بیان کرد: در 31 استان از اول آذر ماه امسال در یکی از شهرستان‌های منتخب دوره آموزشی حکمرانی روستایی و مبانی تسهیلگری برگزار و سپس در همه روستاها این مهم اجرایی می‌شود.
 
بکایی با اشاره به اجرا طرح‌های آبخیزداری در روستاها و نقاط مختلف کشور خاطر نشان کرد: در این راستا 3 هزار میلیارد تومان برای اجرا طرح‌های آبخیزداری پیشنهاد شده که رئیس جمهور دستور تخصیص آن داده است.
 
وی اضافه کرد: بر این اساس برای هر استان یک‌هزار میلیارد تومان در اجرا طرح‌های طرح‌های آبخیزداری اختصاص می‌یابد.
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید