کد خبر : ۶۱,۳۸۷
۸ تیر ۱۴۰۲ ۱۵:۲۹
روز عرفه فرصت بندگی و پذیرش استغفار/ دعای عرفه گنجینه‌ای از معارف اسلامی است
همزمان با روز عرفه مردم جزیره خارگ در روز عرفه به عنوان فرصتی برای بندگی و پذیرش استغفار دست به استغاثه و دعا به درگاه الهی بلند خواهند کرد.
به گزارش خارگ نیوز، حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند: اگر کسی در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگیرد غفران برای او نیست مگر آنکه عرفه را درک کند. امروز نهمین روز از ذی الحجة و روز عرفه است که بنا بر سفارشات بزرگان بر این روز هر ساله مراسم مربوطه در جای جای دنیا برپا خواهد شد.
 
روز عرفه اگرچه به طور رسمی عید نامیده نشده اما جز اعیاد بزرگ مسلمانان بوده که در این روز بندگان به عبادت و طاعت از پروردگار خویش روی آورده و از سفره‌های جود و احسان باری تعالی بهره مند می‌شوند و در این روز خداوند شیطان را خوارتر، حقیرتر از هر روز دیگری از درگاه خود رانده است و در روایت آمده که حضرت زین العابدین (علیه‌السلام) در روز عرفه صدای گدایی را شنید که از مردم درخواست کمک می‌کرد، به او فرمود: وای بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست می‌کنی؟! و حال آنکه برای بچه‌های در رحم، در این روز امید می‌رود که احسان خدا شامل حالشان گردد و سعادتمند شوند.
 
روز عرفه یکی از روزهایی است که درهای آسمان به روی بندگان گشوده می‌شود تا با به تعبیر رسول گرامی اسلام با دعا و نیایش از عطایا و بخشش پروردگار در این روز بهره مند شوند و همچنان که در مفاتیح‌الجنان درباره روز عرفه آمده است «از شب‌های پربرکت و شب مناجات با خدا برآورنده حاجات است و توبه در آن شب پذیرفته و دعا در آن مستجاب است و کسی که آن شب را به عبادت به سر آورد، اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد».
 
امروز چهارشنبه نهمین روز ذی‌الحجه در جزیره خارگ دعای عرفانی عرفه طنین اندازه شده و مردمانی را می‌بینیم که با گوش جان و چشم دل همراه و همسو با حجاج بیت الحرام دعای معنوی عرفه را قرائت می‌کنند.

 

گوش‌ها را نوازش می‌یابد و روح و دل جلا میابد وقتی که زمزمه دعای بندگان خسته از هیاهوی زندگی روزمره در باشکوه‌ترین و کبریایی‌ترین روز سال بر آسمان طنین انداز می‌شود و به یاد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) با نجوای مهربانانه‌ای معبود خود را صدا می‌زنند.

 

با توجه به تمام فضیلت‌های گفته شده از روز عرفه جایگاه معنوی این روز و درک مردم از این روز به وضوح قابل مشاهده است چنانکه هر ساله با نزدیک شدن به روز عرفه در شهر حال و هوای عرفانی ملموس‌تر شده و تب و تاب و شوق مردم برای حضور در مراسم روز عرفه گویای درک مردم از این روز است.

 

 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید