کد خبر : ۶۲,۱۶۲
۳۱ تیر ۱۴۰۲ ۰۶:۳۸
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا می خواهد ترکیه "نقش رهبری" را در احیای طرح غلات دریای سیاه پس از خروج روسیه از آن، ایفا کند.
 آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن که روز جمعه به وقت محلی در نشست امنیتی اندیشکده آسپن در ایالت کلرادوی آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد نقش ترکیه در طرح غلات گفت: "ما می خواهیم ترکیه مانند گذشته نقش رهبری در احیای این طرح را ایفا کند تا اطمینان حاصل شود که مردم در سراسر جهان می توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را با قیمت های مناسب دریافت کنند."
 
بلینکن با اشاره به اینکه ترکیه در وهله اول در همکاری نزدیک با دبیرکل سازمان ملل متحد در "تحقق این طرح" نقش اساسی داشت، گفت: "آنها در آغاز این موضوع کار فوق العاده ای انجام دادند."
 
وزیر خارجه دولت بایدن ادامه داد: آنها در دوره‌های مختلف زمانی که روس‌ها عقب‌نشینی کردند، تلاش خوبی انجام دادند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در ارتباط است تا امکان بازگشت روسیه به این طرح را بررسی کند.
 
 لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل با انتقاد شدید از مسکو برای خروج از توافق صادرات غلات گفت: روسیه می‌خواهد باور کنیم که تحریم ها مانع از صادرات این کشور شده در حالیکه این ادعا درست نیست و آنها نسبت به قبل غلات بیشتر و با قیمت های بالاتری صادر می کنند.
 
به گزارش ایرنا، لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت افزود: این چهارشنبه کرملین موشک‌ها و پهپادها را به سمت بنادر اوکراین پرتاب کرد که منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان و انهدام ۶۰ هزار تن غلات شد.
 
این عضو کابینه جو بایدن اضافه کرد: روسیه همچنین اعلام کرد که همه کشتی‌هایی که به سمت بنادر اوکراین در آب‌های دریای سیاه حرکت می‌کنند، به صورت بالقوه محموله‌های نظامی حمل می کنند که با بازرسی‌هایی که تحت طرح صادرات غلات اوکراین ارائه شده بود، می‌توانست از آن جلوگیری شود.
 
رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی روز جمعه به وقت محلی به شورای امنیت گفت: «اکنون شاهد ضربه بیشتر به امنیت غذایی جهانی بوده‌ایم، زیرا روسیه برای چهارمین روز متوالی بنادر دریای سیاه اوکراین در اودسا، چورنومورسک و میکولایف را با موشک و پهپاد مورد حمله قرار داده و زیرساخت‌های مهم بندری، تأسیسات و ذخایر غلات را تخریب کرده است.»
 
معاون دبیرکل سازمان ملل این حملات را به شدت محکوم کرد و از روسیه خواست فورا آنها را متوقف کند.
 
او هشدار داد: «موج جدید حملات به بنادر اوکراین تأثیرات گسترده‌ای بر امنیت غذایی جهانی، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه دارد».
 
دیمیتری پسکوف سخنگوی دولت روسیه ۲۶ تیرماه با اعلام به تعلیق درآوردن طرح توافق صدور غلات اوکراین از سوی روسیه گفت که روسیه زمانی به توافقنامه بازمی‌گردد که پایبندی به بخش دوم توافق اجرا شود؛ این قسمت غرب را ملزم می‌کند تا محدودیت‌ها بر صادرات کشاورزی و کود را رفع کند.
 
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به اقدام روسیه گفت: من عمیقاً از تصمیم روسیه برای توقف و پایان دادن به اجرای طرح دریای سیاه (توافق صادرات غلات) از جمله لغو تضمین های امنیتی روسیه در كشتیرانی در بخش شمال غربی دریای سیاه متاسفم.
 
قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.
 
این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید. دولت ترکیه طی دو ماه اخیر برای تمدید مجدد این قرارداد تلاش کرد ولی به علت نارضایتی روسیه از اجرای مفاد مورد نظر مسکو، تمدید آن در هاله ای از ابهام قرار گرفته و دولت روسیه تمایلی برای تمدید قرارداد ندارد.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید