کد خبر : ۶۲,۱۷۲
۳۰ تیر ۱۴۰۲ ۱۸:۵۸
خطیبان نماز جمعه شهرهای مراکز شهرستان‌های استان بوشهر با محکوم کردن هتک حرمت به کلام الله مجید اعلام کردند توهین به عقاید و کتب آسمانی در همه ادیان الهی پذیرفتنی نیست.
امام جمعه موقت بوشهر گفت: قدرت حادثه عاشورا، تفکر و اندیشه حسینی بودن از تمامی قدرت‌ها بالاتر است و نمونه آن در مقاومت سوریه بود که همه تلاش و قدرت دشمنان در برابر روحیه برگرفته از نهضت و مکتب حسینی نقش برآب شد.
 
حجت الاسلام سید غلامرضا هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر بوشهر اظهار کرد: تفکر جبهه مقاومت همواره با وجود همه کمبودها پیروز شد و در آینده نیز به شرط قدم گذاشتن در مسیر عاشورا دشمنان شکست می‌خورند.
 
وی بیان کرد: برای شکست دشمن چند الزام دارد که یکی از آنها اشک ریختن و ناله برای امام حسین (ع) است.
 
خطیب نماز جمعه بوشهر تصریح کرد: شهادت مظلومانه آقا امام حسین چنان شور و قدرت بی مثالی درجهان اسلام ایجاد کرده است که این شور و حرارت برای مومنان واقعی هیچگاه فروکش نخواهد کرد.
 
وی ادامه داد: زیارت، برائت و آرزوی همراهی با اهل بیت و بویژه مکتب سر و سالار شهیدان و همچنین زندگی کردن با فرهنگ مهدویت و غدیر از دیگر شرایط موردنیاز برای برتری و پیروزی برابر دشمنان است که باید مورد توجه جدی همگان قرار گیرد.
 
هاشمی عنوان کرد: در مکتب عاشور مومنان یاد می‌گیرند که چطور زندگی کنند تا بتوانند برای ظهور حضرت مهدی (عج) زمینه‌سازی کنند.
 
وی در ادامه یاد و خاطره شهید حجت الاسلام شیخ ابوتراب عاشوری به عنوان یکی از روحانیون برجسته انقلابی در استان بوشهر و پیشگام در امر به معروف و نهی از منکر را گرامی داشت.
 
هاشمی اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین هدف قیام امام حسین (ع) است که همگان باید این امر خطیر را سرلوحه کار خود قرار دهند.
 
هاشمی ادامه داد: نخستین شرط امر به معروف و نهی ازمنکر، انکار قلبی گناه و معصیت است که این موضوع نخستین مرحله و اقدامی حداقلی است.
 
وی اظهار کرد: چنانچه فردی در مجلس گناه و نعصبت حاضر و متوجه شد تذکرش شنونده ندارد وی باید با ترک آن محفل و مجلس گناه به ترویج امر به معروف و نهی از منکر کمک کند.
 
هاشمی افزود: ۳۰ نهاد مرتبط با امر به معروف و نهی ازمنکر هستند که هر کدام از این مجموعه‌ها باید نقش خود را ایفا کنند.
 
وی گفت: استاندار، فرماندار، بخشدار، شهروندان و واعظان هر کدام نقش خاص خود دارند که باید با وظیفه شناسی برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر پیشگام شود.
 
هاشمی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر واجبی است که سایر واجب‌ها نیز به این مقوله وابستگی دارد و این نشان از اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام است.
 
وی گفت: چنانچه در برگزاری عزاداری امام حسین با برگزاری سینه‌زنی تا پاسی از صبح، نماز صبح قضا شود این خود منکر بوده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد چراکه نماز از واجب‌ترین‌ واجب‌ها بوده و بر عزاداری اولویت دارد.
 
هاشمی اضافه کرد: مردم همچنین باید روی نوجوانان و جوانان سرمایه‌گذاری معنوی داشته باشند؛ چراکه همین قشر در آینده عزاداران مکتب حسینی خواهند بود.
 
وی گفت: برای مراسم عزاداری ابا عبدالله حسین (ع) هر چقدر که مردم وقت و هزینه بگذارند خداوند متعال نیز در همین دنیا نتیجه و ثواب برپایی مراسم سوگواری و عزاداری را نمایان خواهد کرد.
 
برازجان
 
امام جمعه برازجان گفت: تکرار هتک حرمت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی در کشور سوئد به شدت از سوی مسلمانان محکوم می‌شود و مسئولیت کامل عواقب تحریک احساسات مسلمانان جهان متوجه مقامات این کشور است.
 
حجت الاسلام حسن مصلح در خطبه‌های نماز جمعه اظهار کرد: کشورهای اروپایی که در قبال این هتاکی با بی تفاوتی و یا حمایت از این اقدام رژیم صهیونیستی زمینه این وضعیت را فراهم کرده‌اند باید بدانند سیلی محکمی از سوی کشورهای اسلامی و مسلمانان می‌خورند.
 
وی افزود: توهین به عقاید و کتاب‌های آسمانی در هیج یک از ادیان الهی جایگاهی ندارد.
 
امام جمعه برازجان با اشاره به پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه گفت: اسلام دینی اجتماعی و جامعه محور است
 
وی با اشاره به هفته امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر و امنیت اخلاقی مساله مهم و مورد نیاز امروز جامعه است همه باید نسبت به آن احساس مسؤولیت کنند.
 
مصلح افزود: اگر همه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر پایبند باشند جامعه از فساد و آلودگی دور می‌ماند و حریم‌ها حفظ می‌شود.
 
امام جمعه برازجان گفت: تامین امنیت شامل امنیت مرزی، اقتصادی، مالی، جانی و اخلاقی نیاز یک جامعه سالم امری حیاتی و از وظایف دولتمردان است.
 
وی اضافه کرد: امنیت اخلاقی همچون امنیت اجتماعی و قضایی برای جامعه یک ضرورت است و نبود آن موجب آلودگی جامعه می‌شود.
 
اهرم
 
امام جمعه اهرم با اشاره به بدعهدی کوفیان گفت: مردم ولایتمدار ایران اسلامی در گام اول انقلاب با تبعیت از ولایت فقیه انقلاب را از بحران‌های متعددی عبور دادند و تصور نشود که دشمن در گام دوم انقلاب اسلامی دست از دشمنی برمی‌دارد.
 
حجت الاسلام پهلوزاده در خطبه های نماز جمعه اهرم افزود: اگر دشمن در گام اول انقلاب تصور کرده بود با جنگ سخت می تواند انقلاب اسلامی را شکست دهد؛ برای گام دوم از جنگ ترکیبی و شناختی برای به زانو درآوردن جوان ایرانی و مسلمان نقشه طراحی می‌کند.
 
وی اضافه کرد: امروز دشمن با رواج مساله مشروبات و شهوات و کشاندن دختران غافل به صورت زننده در خیابان و در منظر مردم، می خواهد دروازه تغییر فرهنگ اسلامی را باز کند.
 
پهلوزاده یادآورشد: امروز هم دشمن می‌خواهد نوجوان ایرانی را با مشغول کردن به فضای مجازی؛ نوجوان‌ها را به تقابل بانظام اسلامی بکشاند.
 
گناوه
 
امام جمعه گناوه گفت: امروز امپراطور رسانه ای دنیا و معاندان و بدخواهان همه تلاش خودرا علیه مقدسات دین بکار برده اند اما به کوری چشم آنها، مجالس و محافل سروروسالارشهیدان پر از جمعیت جوان است.
 
حجت الاسلام سیدعبدالهادی رکنی حسینی در خطبه های نمازجمعه این هفته گناوه اظهار کرد: دشمنان با تبلیغات مسموم به دنبال این هستند که جوانان از محافل و مجالس سرور و سالار شهیدان دور نگه دارند اما هر روز بر حضور مردم ارادتمند به اهل بیت (ع) افزوده تر می شود.
 
وی به دیدار هفته جاری حوزویان با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: تمرکز و وجه تمایز بیانات رهبری در این دیدار موضوع تبلیغ دین در حوزه بود که باید تقویت و مورد توجه قرار گیرد
 
امام جمعه گناوه با محکوم کردن تکرار هتک حرمت قرآن و توهین مجدد به مقدسات اسلامی در کشور سوئد ، گفت: مسئولیت عواقب تحریک احساسات مسلمانان جهان متوجه مقامات این کشور است.
 
وی بیان کرد: کشورهای اروپایی مدعی آزادی بیان و حقوق بشر بدانند با این نوع حرکات گستاخانه نمی توانند انس و توجه جهانیان به معارف الهی و اسلامی و حقیقی قران را متوقف کنند.
 
وی با اشاره به اینکه درس انس با قرآن را از کربلا آموختیم، گفت: در ایام دهه محرم و شب و روز تاسوعا و عاشورا باید قرآن تلاوت شود.
 
رکنی حسینی گفت: باتوجه به اینکه امروز دنیا به دنبال دین سیتزی و اسلام هراسی در کشورها است، با عنایات اهل بیت (ع) شاهد حضور پرشور مردم در ایام باقیمانده از دهه محرم خواهیم بود.
 
امام جمعه گناوه با گرامیداشت فرا رسیدن سالروز اولین اقامه نمازجمعه در کشورتوسط مرحوم آیت الله طالقانی در ۱۳۵۸ ، افزود: نمازجمعه به عنوان قرارگاه عظیم فرهنگی، ایمان، تقوی و اخلاق ترییون صدای مردم باید باشد.
 
وی اظهار کرد: باتوجه به اینکه شبکه تعاملات و ارتباطات ائمه جمعه یکی از مولفه های قدرت در کشور است،سال‌های سال در کنار مردم خوب و حسینی دوست گناوه هستیم و خودرا جدا از مردم نمی‌دانم.
 
رکنی حسینی گفت: امام جمعه باید فراتر از حزب و جناح و گروه بوده و به عنوان پدر معنوی یک شهر، چتری برای همه اقشار جامعه باشد.
 
وی تصریح کرد: امام جمعه منتسب به جایگاه ولایت است و همان دیدگاهی که ولایت نسبت به آحاد جامعه دارد، باید در این پایگاه مقدس نیز وجود داشته باشد
 
جم
 
امام جمعه جم گفت: مبلغین از ظرفیت و فضای عاطفی و روانی وفضای عمومی ایجاد شده استفاده کنند و با بهره گیری از سیره امام و اهل بیت به تقویت اصل حیا و مصادیق آن حجاب و عفت بپردازند.
 
حجت الاسلام محمدی در خطبه های نماز جمعه این هفته جم اظهار کرد: حجاب یک مساله شرعی واجب است و کشف حجاب قرار گرفتن در مسیر نقشه دشمن وحرام سیاسی است.
 
وی با اشاره به پنجم مرداد  سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از انقلاب عنوان کرد: کارکردهای فوق العاده و مهم نماز جمعه مشخص و روشن است.
 
محمدی ادامه داد: نماز جمعه در انسان سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی ظرفیت بسیار بالایی دارد و رابط و حلقه اتصال بین مردم وحاکمیت نماز جمعه است.
 
وی گفت: خطیب جمعه زبان مشترک مردم و حاکمیت و به تعبیر امامین انقلاب نماز جمعه از برکات و برکت انقلاب اسلامی است.
 
امام جمعه جم با محکوم‌کردن اقدام روسیه گفت: روسیه در همراهی شیطنت امارات و ادعای تکراری و کاذب مالکیت جزایر سه گانه دچار خطای محاسباتی شد و باید جبران کند و مواضع ایران و کشور عزتمندانه بود و ما برای حفظ منافع کشور با کسی تعارف نداریم.
 
وی با گرامیداشت سالروز شهادت شهید مجاهد ابوتراب عاشوری، عنوان کرد: شهید عاشوری پرچمدار انقلاب اسلامی در استان بوشهر بوده است.
 
کنگان
 
 امام جمعه کنگان با بیان اینکه نماز جمعه پایگاه ترویج اندیشه‌های دینی و انقلابی است گفت: اهانت به قرآن، توهین به صدها میلیون مسلمان و اهانت به بشریت است.
 
 حجت الاسلام محمود محمودی در نماز جمعه کنگان با محکوم کردن اهانت دوباره به قرآن در سوئد اظهار کرد: اقدام شایسته کشور عراق در اخراج سفیر سوئد ستودنی است و شایسته است دیگر کشورهای اسلامی با چنین اقدامی اجازه ندهند شیاطینی به مقدسات مسلمین اهانت کنند.
 
وی با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، به وجه سیاسی نهضت حسینی اشاره و با انتقاد از کسانی که تلاش می‌کنند سیاست را از قیام امام علیه السلام بزدایند گفت: امام حسین و قیام او سیاسی بود.
 
خطیب جمعه کنگان با طرح چند پیشنهاد به هیئت‌ها و بانیان حسینیه‌ها عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود شروع مراسم عزاداری با تلاوت قرآن کریم و هدیه ثواب آن به روح مطهر سیدالشهداء (ع) و اصحابش، قطع عزاداری و پرداختن به نماز در زمان اذان، کم کردن صدای بلندگوها و پرهیز از ایجاد مزاحمت برای مردم و شروع مراسم حسینیه‌ها با هم متفاوت مد نظر قرار گیرد.
 
محمودی به آسیب‌های مجالس عزاداری نیز گریزی زد و بیان داشت: غلو، دروغ، طرح مطالب ذلت آمیز، ادعای معجزه برای افراد و ادعای تشرف برای آنان، جدایی دین از سیاست و اظهار مطالب موهن از آسیب‌های مهم عزاداری است.
 
وی با گرامیداشت پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در ایران اسلامی به امامت مرحوم آیت الله طالقانی (ره) گفت: نماز جمعه همواره پایگاه ترویج اندیشه‌های دینی و انقلابی است.
 
امام جمعه کنگان افزود: نماز جمعه علاوه بر رویکردهای عبادی و معرفتی و تربیتی به مسائل سیاسی و اجتماعی و نیز آگاهی بخشی به جریان‌های معاند و خنثی سازی تبلیغات دشمن بسیار مؤثر و در امید آفرینی و وحدت و همدلی بین امت اسلامی تأثیر گذار است.
 
محمودی با تقدیر از تلاش‌های حضرات ائمه جمعه سابق، ائمه جمعه موقت، رئیس و اعضای ستاد نماز جمعه و دفتر امام جمعه در برگزاری باشکوه نماز جمعه و تلاش آنان در سنگر مقدس نماز جمعه، با تبیین اهمیت و جایگاه نماز جمعه در کلام امامین انقلاب گفت: به تعبیر رهبری معظم انقلاب مسئولان انقلاب در سرتاسر کشور ائمه جمعه اند.
 
وی با گرامیداشت هفته احیا امر به معروف و نهی از منکر اظهار نمود: عنصر مهم امر به معروف و نهی از منکر نقشی مهم و اثرگذار در قیام حسینی دارد.
 
خطیب جمعه کنگان با اشاره به خطای محاسباتی روسیه و ۶ کشور عضو همکاری خلیج فارس در نشست اخیر مسکو گفت: اماراتی‌ها با شیطنت و با هدف کسب رضایت روسیه و چین به دنبال طرح و ارجاع پرونده جزایر سه گانه به دیوان بین المللی دادگستری اند که این نشانه ضعف در قدرت ملی آنها و بی بهره بودن از مؤلفه اقتدار است.
 
محمودی به اشتباه و خطای محاسباتی روسیه و چین و امید آنها به منافع کوتاه و تکیه بر باد و بیراهه اشاره و با عنوان این مسئله که این مسئله نشان ضعف و افول قدرت غرب است عنوان کرد: پاسخ جمهوری اسلامی اقتدار تمام بر مبنای عزت، حکمت، مصلحت و محوریت منافع ملی است و در این راه با هیچ قدرتی تعارفی ندارد.
 
وی با گرامیداشت سالگرد شهادت سید شهدای استان مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ابوتراب عاشوری از زحمات و خدمات آن عالم مجاهد تجلیل کرد.
 
خورموج
 
حجت‌الاسلام علی زاهددوست امام جمعه دشتی در خطبه‌های نماز جمعه خورموج با گرامیداشت هفته امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر از نیازهای ضروری جامعه است.
 
وی اضافه کرد: فریضه امر به معروف و نهی از منکر تکلیف قطعی هر فرد مسلمان است و انجام این فریضه باعث ترویج فضیلت‌های دینی و ارزش‌های اسلامی در جامعه می‌شود.
 
امام جمعه دشتی با اشاره به اینکه اهانت به قرآن کریم یک حرکت صهیونیستی است بیان کرد: هدف صهیونیست‌ها از راه اندازی موج اهانت به قرآن از جانب افراد لاابالی و بی‌اعتقاد در نقاط مختلف جهان، برای انحراف افکار عمومی از شرایط در حال انفجار سرزمین‌های اشغالی است.
 
وی تاکید کرد: هدف دیگرشان ایجاد اختلاف مذهبی بین پیروان ادیان است که در پی تشدید آن هستند. چون فرد اهانت کننده به قرآن در سوئد عراقی و مسیحی تبار است که البته با موساد مرتبط شده و مورد حمایت چهره‌های تندرو کابینه نتانیاهو است.
 
زاهددوست اضافه کرد: جسارت به قرآن کریم جسارت به اهل بیت است و برای مسلمانان قابل تحمل نیست و این حرکت را محکوم می‌کنیم. از دستگاه دیپلماسی کشورهای مسلمان درخواست داریم تا جسارت صورت گرفته به قرآن کریم را شدیداً محکوم کنند.
 
وی با اشاره به پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه کشور به اذن امام راحل (ره) و به امامت آیت الله طالقانی ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری، نمازجمعه؛ قلب فرهنگی هر شهر است که باید بتپد و همه جریان‌های فرهنگی شهر را تغذیه کند که برآیند فرهنگی شهر در نمازجمعه است.
 
امام جمعه دستی با اشاره به سالروز شهادت شهید انقلاب شهید ابوتراب عاشوری ادامه داد: شهید ابوتراب عاشوری پرچم‌دار انقلاب اسلامی استان بوشهر بود و همه وجود و سرمایه معنوی خود را وقف خدمت به اسلام، انقلاب اسلامی و ولایت کرد.
 
وی با بیان اینکه مردم تاب و توان پرداخت هزینه‌های سنگین به نظام مهندسی را ندارند تصریح کرد: نظام مهندسی باید در تعرفه‌های خود خصوصاً در مناطق محروم بازنگری کند.
 
زاهددوست بیان کرد: شهروندان برای اخذ پروانه ساخت ساختمانی با مشکلاتی از جمله پرداخت هزینه‌های سنگین به نظام مهندسی مواجه هستند.
 
وی افزود: در این شهرستان اغلب مردم کم درآمد و در شرایط مالی پایینی هستند و دریافت چنین هزینه‌هایی سنگین و هنگفتی با امکانات این شهرستان و درآمد مردم سازگاری ندارد و فشار ناروا به مردم است که باید جلوی آن گرفته شود.
 
امام جمعه دشتی ادامه داد: باید مشخص شود این مبالغ به چه حسابی و بابت چه خدماتی دریافت می‌شود و هر چه که باشد مردم تاب و توان پرداخت چنین هزینه‌های سنگینی را ندارند و نظام مهندسی باید در تعرفه‌های خود خصوصاً در مناطق محروم بازنگری کند.
 
عسلویه
 
حجت الاسلام سید علی هاشمی نژاد در خطبه‌های نماز جمعه عسلویه اظهار کرد: اگر ائمه اطهار نخواهند دعوت کنند توفیق پیدا نمی‌کنیم در مجالس آنان حضور پیدا کنیم و وقتی این شب‌ها و این روزها در مجالس حسینی شرکت می‌کنیم یعنی که دعوت شده‌ایم.
 
وی اضافه کرد: عدم حضور بعضی‌ها در این مراسم و برنامه‌ها هم اتفاقی نیست؛ دعوت نشده‌اند. قدر این فرصت خود را بدانیم. رسول اکرم (ص) فرمود هر چشمی روز قیامت گریان است مگر چشمی که بر حسین گریه کرده است و به خاطر مصائب امام حسین گریان بوده است؛ چنین فردی در عالم آخرت خوشحال و سربلند و از نعمت‌های الهی بهره مند است.
 
امام جمعه عسلویه بیان کرد: امام صادق هم فرمود آن کسی که برای غم‌ها و مصیبت‌های ما اهل بیت آه می‌کشد ثواب تسبیح خدا را دارد. امام رضا هم به یکی از یارانش فرمود اگر خوش دارید که با ما باشید و در درجات اعلای بهشت باشید در حزن ما محزون و در شادی ما شاد باشید.
 
هاشمی نژاد به توفیقات دولت سیزدهم اشاره کرد و ادامه داد: رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی سفر داشت و ۲۱ موافقت نامه بین ایران و این سه کشور بسته شد که اکثراً هم اقتصادی بود. آثار این موافقت‌نامه‌ها بعداً مشخص می‌شود.
 
وی بیان کرد: رئیس جمهور چند مدت پیش به کشورهای آمریکای لاتین که حیاط خلوت آمریکا هستند هم سفر کرد. این سفرها به این معنا است که تلاش آمریکا و غرب برای انزوای ایران شکست خورده است.
 
هاشمی‌نژاد بیان کرد: بسیاری از کارشناسان منصف و منطقی خارجی این سفرها را چالشی در برابر تحریم‌های آمریکا می‌دانند. راهبرد ایران در توسعه روابط کشورهای دیگر است. جهان تنها به چند کشور غربی و آمریکا محدود نمی‌شود و باید با همه کشورها روابط مثبت داشت.
 
امام جمعه عسلویه افزود: سفرهای استانی رئیس جمهور هم انجام می‌شود. این سفرها حتی در روزهای تعطیل و بنا به مقتضیات زمانی انجام می‌شود. همین هفته رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویر احمد سفر کرد. در این سفر پتروشیمی بزرگ گچساران بعد از ۱۷ سال به بهره برداری رسید و نزدیک به سه هزار نفر در آن مشغول به کار شدند. بعضی این سفرها و این موفقیت‌های دولت را تحمل نمی‌کنند. اتفاقات خوبی دارد می‌افتد و کارخانجات زیادی تعطیل بوده که به راه افتاده است.
 
امام جمعه عسلویه سالروز شهادت شهید عاشوری را تسلیت گفت و افزود: شهید شیخ ابوتراب عاشوری نماد انقلاب اسلامی در استان بوشهر بودند که در حال وضو گرفتن توسط عمال ستمشاهی به شهادت رسید.
 
هاشمی‌نژاد پیشاپیش فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی را تسلیت گفت و اظهار کرد: در روز عاشورا تجمع هیئت‌ها و دستجات عزاداری قبل از نماز ظهر در مصلای نماز جمعه داریم.
 
وی بیان کرد: از همه هیئت‌ها و عزاداران حسینی برای حضور باشکوه در تجمع عاشوراییان دعوت می‌کنم. به مبلغین که در این ایام در شهرستان حضور پیدا کردند خیرمقدم می گویم و از آنان می‌خواهیم نکاتی را که هفته قبل عرض کردم مراعات کنند و یک نکته هم مدنظر داشته باشند در این شهرستان که جمعیت شیعه و سنی تلفیقی هست حفظ وحدت داشته باشند.
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید