کد خبر : ۶۳,۲۰۵
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۴۵
تحلیلگر روزنامه صهیونیستی جروزالم پست از روابط رو به رشد ایران و عربستان ابراز نگرانی شدید کرده و تصریح کرد که این روابط لرزه به تنش می‌اندازد!
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در یادداشتی درباره پیامدهای منفی این روابط بر منافع تل‌آویو و واشنگتن هشدار داد.
 
«میکا‌هالپرن» ستون‌نویس این روزنامه تحرکات دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی و میانجیگری پکن برای گرم شدن روابط تهران و ریاض را «کابوس» رژیم صهیونیستی و آمریکا توصیف کرد.
 
او نوشت: «روابط دیپلماتیک و گفت‌و‌گوهایی در حال انجام است که من را نگران کرده است. ایالات متحده و اسرائیل باید به طور جدی نگران تجدید مذاکرات و ایجاد روابط بین ایران و عربستان سعودی باشند. ایالات متحده و اسرائیل همچنین باید در مورد دخالت چین در قبال ایران و عربستان سعودی بسیار نگران باشند اما این روابط رو به رشد بین ایران و عربستان سعودی است که از ترس لرزه به تن و بدنم ‌انداخته است.»
 
به نوشته تحلیلگر صهیونیست، «ایران و عربستان سعودی که دشمنان دیرینه بوده‌اند، در زمینه دیپلماسی بین‌المللی، بازیگرانی خبره هستند. عربستان سعودی به طور همزمان درگیر روابط دیپلماتیک با ایران است و انجام یک توافق با میانجیگری آمریکا بین کشورشان و اسرائیل است...این توافقی است که شامل حل و فصل مسئله چند دهه گذشته و تاکنون غیرقابل حل فلسطین و اسرائیل می‌شود. توافقی که احتمالاً شامل نوعی دولت یا استقلال فلسطین است.»
 
وی مدعی شد: «هر اقدام دیپلماتیکی که شامل ایران شود برای اسرائیل و منطقه به شدت خطرناک است. ایران قابل اعتماد نیست. ایران یک طرف مسئول در هیچ توافقی نیست. این موضوع بدیهی، جزو ضروریات است.»
 
به نوشته ستون‌نویس روزنامه جروزالم پست، «تنش‌هایی که بین ایران و عربستان سعودی وجود داشته است در حفظ تعادل در منطقه بسیار مهم بوده است. این دو قدرت مهم منطقه‌ای یکدیگر را متوازن و متعادل کردند. تنش‌هایشان آنها را تحت کنترل نگه داشت و از رویارویی رو در رو بین جمعیت شیعه (ایران) و سنی (عربستان سعودی) منطقه جلوگیری کرد. تا به حال، آنها نواب خودشان را تشویق می‌کردند که با هم مبارزه کنند و در نتیجه، درگیری‌های منطقه‌ای بزرگ‌تر به حداقل رسید.»
 
هالپرن در یادداشت خود تصریح کرده است: «دوره و زمانه عوض شده است. امروزه ایجاد رابطه کاری با ایران برای سعودی‌ها بسیار جذاب شده است و ایران و عربستان سعودی هر دو شرکای مشتاق در چالش ایجاد روابط هستند البته من به هیچ وجه مطمئن نیستم که این هدف تاکنون دست نیافتنی، محقق شود. چنین توافقی (بین ایران و عربستان سعودی) ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و اگر این اتفاق بیفتد، آسیب بزرگی به امپراتوری سعودی وارد می‌کند.»
 
به گزارش فارس، یادداشت‌ هالپرن با تکرار هشدار درباره پیامدهای ناگوار گرمی روابط ایران و عربستان سعودی برای رژیم صهیونیستی پایان یافته و او در آخر مطلب خود نوشت: «برای اسرائیل، این اتحاد (بین ایران و عربستان سعودی)، فاجعه بار خواهد بود.»
 
کیهان
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید