مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران به بیان توضیحاتی درباره لزوم انجام معاینه فنی خودروها و شرایط خودروهای موجود در کشور از این نظر پرداخت.
شادی مالکی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در برنامه تهران ۲۰ در خصوص ابطال معاینه فنی خودروهای فرسوده گفت: مطابق با سیاهه انتشار شهرداری تهران بر اساس پژوهشهای علمی منابع متحرک در میزان آلودگی هوای شهر تهران نزدیک به ۸۳ درصد موثر هستند و در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی دارند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از بین این منابع متحرک سهم خودروهای سواری در تولید آلایندههای گازی ۳۷ درصد است در مرحله بعد موتور سیکلتها قرار دارند که سهم ۲۱ درصدی دارند و در تولید ذرات معلق خودروهای دیزلی بیشترین تاثیرگذاری را دارند، در بین این خودروها کامیونها با ۱۵ درصد بیشترین سهم را دارند.
مالکی در ادامه بیان کرد: کامیونها جز گروههایی هستند که در تولید ذرات معلق تاثیرگذار هستند و جز گروه اول هستند. معاینه فنی در کشور ما قدمتی نزدیک به نیم قرن دارد. در سال ۱۳۴۷ در آیین نامه راهنمایی و رانندگی به آن پرداخته میشود و بعد از آن هم جز الزامات قانونی شده است. بر اساس ماده ۶ قانون هوای پاک تمام دارندگان وسایل نقلیه برای اطمینان از سلامت خودرو از منظر آلایندگی، ایمنی و فنی باید در بازههای زمانی مشخص به مراکز مجاز دریافت معاینه فنی مراجعه و این گواهی را دریافت کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد معاینه فنی یک الزام برای رانندگی است معاینه فنی از منظر حقوق شهروندی نیز یک امر ضروری است که باید رعایت شود در معاینه فنی خودرو از نظر آلایندگی ایمنی و فنی بررسی میشود. سال گذشته ۳۰۰ هزار خودرو در آزمونهای معاینه فنی مشخص شد که دارای نقص فنی هستند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: این عدد یک میزان قابل توجه است امسال هم از ابتدای سال تا امروز ۸۲۱ هزار خودرو برای دریافت معاینه فنی مراجعه کردند ۶۳۶ هزار خودرو برای دریافت مرحله اول معاینه فنی مراجعه کردند ۶۰۷ هزار معاینه فنی تاکنون صادر شده است.
مالکی در ادامه افزود: اگر شهروندی بتواند معاینه فنی برتر را دریافت کند میتواند از طرح تشویقی شهرداری یعنی کاهش ۳۰ درصد تخفیف در عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک استفاده کند وت معاینه فنی برتر با معمولی این است که در سنجش آلایندگی مقداری سختگیرانهتر برخورد میشود.
وی در ادامه افزود نزدیک به ۸۶ هزار دستگاه خودرو از خودروهای مراجعه کننده به ما دارای نقص آلایندگی بودهاند. ۵۹ هزار دستگاه دارای نقص ترمز بودند. هر چقدر که سن خودرو بالاتر میرود میزان مردودی خودروها بیشتر میشود.
مالکی ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن مهر از والدین و رانندگان سرویس مدارس درخواست داریم که برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند. ۶ مرکز فقط برای رانندگان سرویس مدارس ایجاد شده تا بدون نوبت بتوانند اگر خودرویشان نقص نداشته باشد معاینه فنی دریافت کنند. در سال جاری افزایش ۹۰ درصدی مراجعات اتوبوسهای شرکت واحد به مراکز دریافت معاینه فنی را داشتهایم که این آمار خیلی خوبی است. یک مرکز معاینه فنی ویژه تاکسیها ایجاد شده است و علاوه بر اینکه این معاینه فنیها رایگان انجام میشود بسیاری از تعمیرات نیز با تخفیف خوبی به آنها ارائه میشود.
مالکی در ادامه در خصوص نحوه ابطال معاینه فنی خودروهای دودزا گفت: معاینه فنی توسط دوربینهای هوشمند سطح شهر کنترل میشود و اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد به صورت روزانه جریمه میشود. خودروهایی که معاینه فنی داشته باشند ولی موفق نشده باشند بعد از ۶ ماه آزمون ها را با موفقیت پشت سر بگذارند با همکاری پلیس معاینه فنی آنها باطل می شود. از روز گذشته اگر در طرح خودرویی مشاهده شود که دودزا است و دارای نقص ایمنی و فنی باشد و نمره قبولی در آزمون های آلایندگی را دریافت نکند معاینه فنی ابطال می شود و این طرن برای تمام خودروها اعمال می شود.
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران ادامه داد: موتور سیکلتها در تولید آلایندهها سهم قابل توجهی دارند یعنی ۲۱ درصد اما علی رغم اینکه برای دریافت معاینه فنی موتور سیکلتها هم ملزم شدهاند ولی ما شاهد این موضوع نیستیم. در شهر تهران ما ۱۱ خط معاینه فنی برای موتور سیکلتها داریم. اما متاسفانه سال گذشته از حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار موتور سیکلت فعال در کشور که تخمین زده میشود ۲ میلیون آن در تهران وجود دارند ولی کمتر از ۵۰۰ مورد موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند. طرحهایی داریم که موتور سیکلتهای پرتردد در سطح شهر موظف به مراجعه به مراکز معاینه فنی و دریافت معاینه فنی شوند.
اقتصاد آنلاین