تکمیل پروژه راهآهن بوشهر - شیراز وارد مرحله جدیدی شده و با انتخاب پیمانکاران و تامین مالی، امیدها برای تحقق این مطالبه دیرینه مردم استان بوشهر افزایش یافته است.
راهآهن بوشهر - شیراز یکی از مهمترین مطالبات مردم استان بوشهر از دولتهای مختلف بوده و وعدههای فراوانی در این زمینه به مردم استان داده شده است ولی تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.
اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری از ۱۵ سال پیش آغاز شده است ولی تاکنون کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته است و با این روند برای تکمیل ان باید بیش از یک قرن انتظار کشید تا شاید تکمیل شود.
روند کند اجرای پروژه راهآهن بوشهر - شیراز باعث شده تا در سفرهای دولتهای مختلف به استان بوشهر این موضوع به عنوان صدرنشین فهرست مطالبات مطرح شود و مسئولان نیز وعدههایی را به مردم بدهند.
تأمین مالی یکی از مهمترین دلایل کند بودن پیشرفت این پروژه بوده است و راهکارهای مختلفی از جمله فاینانس خارجی و تهاتر نفت از مهمترین وعدهها برای تأمین این ابرپروژه بوده است.
در سفرهای اخیر رئیس جمهور به استانهای بوشهر و فارس وعدههایی برای تأمین مالی پروژه راهآهن بوشهر - شیراز از طریق تهاتر نفت به مردم داده شده است که این روزها شکل جدیتری به خود گرفته است.
اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری میتواند امتیازی برای همه استانها باشد و با توجه به ظرفیتهای بندری و تجاری استان بوشهر، این خط ریلی به توسعه تجارت کمک شایانی خواهد کرد.
تأمین مالی پروژه
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بوشهر در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن شیراز به بوشهر در قطعه تنگستان در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تکمیل راهآهن بوشهر - شیراز یکی از مطالبات مردم است که در اولویت دولت قرار گرفته است.
مشکلات مالی این پروژه در حال رفع است و در آینده خیلی نزدیک در همه قطعات پیمانکاران نهایی میشود و منابع مالی آن نیز تأمین خواهد شدرستمیان اضافه کرد: این پروژه از چندین سال گذشته شروع شده بود و روند رو به رشد مناسبی نداشت و از این وضعیت نبودیم اما در سفر دور اول رئیس جمهور به استان بوشهر با دستوری که برای حل این مشکل داده شد مصوبهای گذرانده شد تا یک شتاب و توسعه مجدد داده شود.
وی ادامه داد: ۱۲۵ کیلومتر از این پروژه در استان بوشهر دارای ۱۱ تونل به اندازه ۲ هزار و ۶۲۰ متر است که خاک مارن و خیلی سست دارد و نیاز به تمهیدات بسیار خاصی برای حفاری، ایمنی و امنیت است و باید ویژه برای آن اندیشیده شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بوشهر اضافه کرد: مشکلات مالی این پروژه با پیگیری استاندار بوشهر و معاونین استانداری در حال رفع است و در آینده خیلی نزدیک در همه قطعات پیمانکاران نهایی میشود و منابع مالی آن نیز تأمین خواهد شد.
وی از تلاش جدی برای تکمیل این پروژه مهم و راهبردی خبر داد و افزود: از این مسیر ۴۳۷ کیلومتری، ۱۲۵ کیلومتر آن در استان بوشهر واقع شده که دارای سختترین ابنیه ها، تونلها، پل و آبراه در مسیر است.
وضعیت پیشرفت پروژه
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر، پروژه راهآهن شیراز - بوشهر - عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات «۸- ب» الی ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده و یکی از مهمترین مطالبات مردم است.
سید محمود دستغیبی در خصوص قطعات «۱۰ الف» و «ب» پروژه راه آهن شیراز – بوشهر – عسلویه اظهار کرد: طول قطعه ۱۰ الف این پروژه ۷.۵ کیلومتر و طول قطعه «۱۰ ب» ۱۸ کیلومتر است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با اشاره به اینکه تأمین مالی برای اجرای پروژه از مهمترین موضوعات است خاطرنشان کرد: برای تأمین مالی پروژه، تهاتر نفت پیشنهاد شده است که اکنون در مراحل نهایی تهاتر قطعی قرار دارد.
وی افزود: حدود ۱۳۳ کیلومتر این خط ریلی در استان بوشهر قرار دارد و محور بوشهر به سمت عسلویه به طول ۲۰۵ کیلومتر طراحی شده است.
دستغیبی بیان کرد: راهآهن یکی از مهمترین زیرساختهای ارتباطی است که تکمیل راهآهن بوشهر- شیراز میتواند نقش مهمی در جابهجایی بار و مسافر داشته باشد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر با بیان اینکه این قطعات از سال ۹۷ شروع شده است، اظهار کرد: طول قطعه «۱۰ الف» ۷.۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصد و قطعه «۱۰ ب» ۱۸ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۳۸ درصد در حال انجام است.
دستغیبی ادامه داد: قطعه «۱۰ الف» دارای ۱۱ دستگاه پل خاص به طول هزار و ۵۱۵ متر که سه دستگاه عملیات اجرایی آغاز شده با پیشرفت فیزیکی ۲۶ درصد و ۹ دستگاه تونل به طول ۲ هزار و ۳۵۰ متر که چهار دستگاه عملیات اجرایی آغاز شده با پیشرفت فیزیکی ۱۳ درصد است.
وی گفت: همچنین قطعه «۱۰ ب» دارای ۱۰ دستگاه پل خاص به طول ۲ هزار و ۴۴۰ متر است که عملیات اجرایی ۲ دستگاه آغاز شده ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی ۲ دستگاه تونل به طول ۲۷۶ متر آغاز شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر ادامه داد: ۲ دستگاه گالری به طول ۳۸۶ متر که یک دستگاه عملیات اجرایی آن آغاز شده با پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد است.
انتظار میرود روند تکمیل و بهرهبرداری از راهآهن بوشهر طبق وعدهها انجام شود تا زمینه بهرهمندی مردم استان بوشهر از خط ریل سراسری فراهم شود.