کد خبر : ۶۷,۹۴۴
۱۴ آذر ۱۴۰۲ ۰۸:۵۸
یک الگوریتم جدید هوش مصنوعی می‌تواند چای، قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های مورد علاقه شما را با چشیدن آنها، مطابق با سلیقه‌تان برایتان انتخاب کند.
و به نقل از آی‌ای، ما در گذشته با مدل‌های هوش مصنوعی مواجه شده‌ایم که می‌توانستند بین طعم‌های شیرین و شور تمایز قائل شوند یا برخی از مدل‌ها که می‌توانستند بوها را تجزیه و تحلیل کنند. اکنون چند پژوهشگر از دانشگاه فنی دانمارک(DTU)، دانشگاه کپنهاگ و موسسه فناوری کالیفرنیا(کلتک) یک الگوریتم جدید هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که می‌تواند برای انتخاب نوشیدنی مورد علاقه افراد، آن را بچشد.
 
پیش‌بینی‌های دقیق‌تر
 
تورانا بِندِر دانشجوی فارغ التحصیل DTU که این مطالعه را انجام داده است، می‌گوید: ما نشان داده‌ایم که از طریق تغذیه یک الگوریتم با داده‌های متشکل از ذائقه افراد، الگوریتم می‌تواند پیش‌بینی‌های دقیق‌تری از نوع نوشیدنی که ما ترجیح می‌دهیم، انجام دهد.
 
پژوهشگران برای توسعه سیستم جدید خود، آزمایشی روی قهوه انجام دادند که در آن از 256 داوطلب خواسته شد تا فنجان‌هایی از قهوه با طعم‌های مختلف را بر اساس قهوه‌هایی که معتقد بودند طعم مشابه‌تری دارند،کنار هم قرار دهند. این فرآیند از این دستورالعملی پیروی می‌کرد که هر چه تفاوت طعم بین قهوه‌های نمونه‌برداری شده بیشتر باشد، فاصله بین آنها نیز بیشتر باشد.
 
سپس دانشمندان با عکاسی و دیجیتالی کردن این چینش‌ها اقدام به جمع‌آوری اطلاعات کردند. سپس این داده‌ها با صدها هزار برند قهوه و ارزیابی‌های ارائه شده کاربران همراه شد تا یک الگوریتم متمایز کننده قهوه تولید شود.
 
بِندر می‌گوید: بُعد طعمی که ما در مدل ایجاد کردیم، اطلاعاتی در مورد اینکه کدام قهوه از نظر طعم مشابه است و کدام نه، به ما می‌دهد.
 
پژوهشگران گزارش کردند که وقتی این الگوریتم، داده‌های برندهای قهوه را با بررسی‌های مزه‌های قهوه ترکیب می‌کند، می‌تواند ترجیحات افراد را با دقت بیشتری نسبت به زمانی که صرفاً از داده‌های سنتی مانند تصاویر و متون استفاده می‌کند، پیش‌بینی کند.
 
پژوهشگران می‌گویند ارزش آموزش ماشین‌ها برای استفاده از تجربیات حسی انسان در اینجا نهفته است.
 
بخش مهمی از علوم غذایی
 
اگرچه این کار در مراحل ابتدایی قرار دارد، اما دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که درک طعم، بخش مهمی از علوم غذایی بوده و برای تولید مواد غذایی سالم و پایدار لازم است. این آزمایش بیشتر نشان می‌دهد که با استفاده از ورودی‌های مبتنی بر انسان در هوش مصنوعی چه چیزی می‌توان به دست آورد.
 
گفتنی است که این الگوریتم به تمایز طعم قهوه محدود نمی‌شود.
 
بِندر در پایان گفت: ما قهوه را به عنوان نمونه انتخاب کرده‌ایم، اما همین روش را می‌توان در مورد نوشیدنی‌های دیگر نیز به کار برد. به عنوان مثال، از این رویکرد می‌توان برای توصیه محصولات و شاید حتی دستور العمل‌های غذایی به مردم استفاده کرد.
 
وی افزود: درک بهتر شباهت‌های طعمی در غذا می‌تواند در بخش مراقبت‌های بهداشتی برای ارائه وعده‌های غذایی متناسب با ذائقه و نیازهای تغذیه‌ای بیماران استفاده شود.
 
این مطالعه در پایگاه arXiv منتشر شده است.
 
انتهای پیام

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید