کد خبر : ۷۲,۱۷۲
۱۵ خرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۲۸
یک استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که امام‌خمینی بر آن تأکید داشته‌اند این است که همه کارگزاران ید واحده باشند و با یکدیگر نزاع نکنند و اختلاف نداشته باشند.
آیت‌الله محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت رحلت امام خمینی(ره) بیان کرد: لازمه تحقق نهضت دینی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) تحقق اهداف درازمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت دین است.
 
وی ادامه داد: اهداف دین در فرمایش پیامبر(ص) بیان‌شده که هدف نهایی اتمام مکارم اخلاقی است؛ «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» یعنی پیامبر با تشکیل حکومت، جامعه دینی را برقرار و احکام دین خدا را پیاده کرد برای‌اینکه مردم را به کمال اخلاقی و رفتاری، کمال در اندیشه و اعتقادات برساند.
 
غرویان اظهار کرد: امام‌خمینی هم پیرو مکتب انبیاء بود، هدف ایشان این بود که جامعه‌ای را بسازند که نهایتاً انسان‌ها در آن جامعه رشد کنند و به کمال اخلاقی، کمال در فکر و فلسفه و جهان‌بینی برسند و زندگی و رفتار خودشان را به گونه‌ای تنظیم کنند که به اهداف الهی و اهداف عرفانی و اخلاقی دست یابند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: نهضت دینی امام‌خمینی در اندیشه سیاسی ایشان به سمت حاکمیت ارزش‌های الهی و ارزش‌های دینی و افکار و اندیشه‌های عرفانی در جهت خداوند بوده و امروز مسئولین ما نباید فراموش کنند که اخلاق بالاتر از سیاست و اقتصاد است.
 
وی تصریح کرد: ویژگی نهضت دینی امام‌خمینی همین بوده ‌است که زیربنای این نهضت در حقیقت فرهنگ، جهان‌بینی، اندیشه و فلسفه الهی است و آهنگ حرکت جامعه باید به سمت این ارزش‌ها باشد.
 
هدف کارگزاران خدمت به مردم باشد
 
غرویان در پاسخ به مولفه‌های کارگزاران از دیدگاه امام خمینی(ره) بیان کرد: سیاست امروز در دنیا در کنار قدرت و ثروت است، امام‌خمینی هرگز به سیاست این‌چنین نگاه نمی‌کردند و سیاست را در حقیقت به‌معنای اجرای احکام الهی می‌دانستند لذا سیاست، قدرت و ثروت هدف امام خمینی نبود بلکه عبادت و بندگی در برابر خدا و اجرای احکام الهی برای فرد و جامعه هدف امام راحل بود.
 
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: عبادت جز خدمت به خلق نیست؛ یعنی جامعه را به نحوی اداره کردن که زندگی و رفاه مردم تأمین ‌شود، سیاست‌مداران و کارگزاران باید هدف‌شان را خدمت‌رسانی به مردم بدانند؛ زیرا بیت المال در اختیار صاحبان امضاء یعنی کارگزاران حکومت است این‌ها باید اموال مردم را صرف خدمت رسانی به مردم کنند و این امر خود عبادت است.
 
وی گفت: امام خمینی برای رسیدن به قدرت، ثروت و حاکمیت شخصی یا جناحی قیام نکردند بلکه هدف‌شان این بود که حاکمان و کارگزاران حکومت عبادت کنند؛ عبادت به‌معنای خدمت به خلق، پیشرفت جامعه اسلامی، حل مشکلات زندگی مردم و تحقق توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است لذا این‌ها وظایفی است که کارگزاران از دیدگاه امام‌خمینی برعهده دارند.
 
غرویان اضافه کرد: توصیه‌ امام خمینی به کارگزاران این بود که ما خادم مردم هستیم و بر سر سفره مردم نشسته‌ایم چون این مردم بودند که انقلاب ایجاد کرده‌اند و این مردم هستند که نظام جمهوری اسلامی را حمایت کردند، بنابراین کارگزاران موظفند که خدمت به مردم را سرلوحه افکار و برنامه‌های خودشان قرار بدهند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مسئولین در قبال اندیشه سیاسی امام‌خمینی(ره) وظایف مهمی بر دوش دارند، ایشان به عنوان بنیان‌گذار این نظام جمهوری اسلامی فقیه، فیلسوف، عارف، سیاست‌مدار، معلم اخلاق و زاهد بودند. امام اهل قدرت، ثروت و شهرت نبودند، بلکه به دنبال انجام وظیفه و تکلیف انسانی، عقلایی و شرعی خودشان بودند.
 
توصیه‌های امام خمینی به کارگزاران حکومتی
 
غرویان بیان کرد: امام خمینی به‌عنوان احیاگر اسلام، نظام جمهوری اسلامی را برپا کردند و قانون اساسی را برای پیاده کردن طرح و ایده‌ ذهنی خودشان که همان حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی بود نوشتند و شاگردانی را تربیت کرده‌اند.
 
وی اظهار کرد: مسئولین ما باید این را مدنظر قرار دهند که امام‌خمینی دنبال چه هدفی بوده‌اند و همان اهداف را پیگیری کنند، همیشه ما می‌بینیم که مقام معظم رهبری در رأس این نظام می‌گویند باید ببینیم که امام عزیز ما چه گفته‌اند پیام‌ها و فرمایشات امام را باید همه تعقیب و با دقت پیاده کنیم.
 
مسئولین نگذارند انقلاب از ماهیت فرهنگی خود فاصله بگیرد
 
این استاد حوزه ادامه داد: وظیفه اول مسئولین فعلی این است که صحیفه نور را مطالعه کنند، پیام‌های امام‌خمینی را به‌دقت بخوانند و زندگی‌نامه امام‌خمینی و اهداف سیاسی ایشان را مطالعه کرده و در آن دقت‌نظر کنند.
 
غرویان اظهار کرد: وظیفه مهم دیگر مسئولین این است که نگذارند انقلاب از آن ماهیت فرهنگی و فکری خودش فاصله بگیرد؛ زیربنای این انقلاب، فرهنگ، اندیشه‌ها و فلسفه الهی بوده؛ به فرموده امام‌خمینی، ولایت فقیه در حقیقت به ولایت الهی و حاکمیت الله برمی‌گردد. مسیر حرکت ما باید به سمت فلسفه الهی و ارزش‌های اخلاقی، سیاسی و ‌اجتماعی باشد که امام‌خمینی ترسیم کرده‌اند.
 
آثار علمی؛ میراث ماندگار امام خمینی(ره)
 
وی عنوان کرد: کلیت نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی میراث امام‌خمینی(ره) در دست ما است و باید از آن حفاظت کنیم، اما باید بر آثار علمی، فکری، فقهی و فلسفی امام‌خمینی تأکید کنیم.
 
غرویان تصریح کرد: باید کتاب‌های امام‌خمینی در حوزه‌های علمیه به عنوان کتاب درسی برای طلاب جوان تدریس شود؛ زیرا اگر بخواهیم جامعه در مسیر امام راحل قرار بگیرد باید طلاب و علمای ما در این مسیر تحصیل کنند و با افکار امام‌خمینی آشنا شوند و  در سخنرانی‌ها و منبرها، تدریس‌ها و در حوزه و دانشگاه افکار امام‌خمینی را به جامعه به ویژه جوانان منتقل کنند.
 
وی با بیان اینکه افکار و اندیشه‌های امام‌خمینی در آثار علمی ایشان مشهود است، افزود: امام‌خمینی فردی جامع در فقه، اصول، فلسفه و کلام، تفسیر و سایر علوم دینی و حوزوی بودند؛ باید کتاب‌هایی که ایشان در مسائل فقهی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فلسفی و کلامی نوشته‌اند به عنوان متن درسی قرار گیرد.
 
غرویان بیان کرد: اگر کتاب‌های امام‌خمینی در حوزه‌های علمیه و در دانشگاه‌های ما در رشته‌های مربوطه  تدریس شود می‌تواند تأثیرگذار باشد و مراکز علمی ما را خمینی‌وار رشد داده و افکار امام‌خمینی را به مراکز علمی ما و نخبگان جامعه منتقل کند؛ به تبع نخبگان حوزه و دانشگاه، جامعه را هم متحول می‌کنند و تحت تأثیر قرار می‌دهند.
 
توصیه‌های امام خمینی به کارگزاران حکومتی
 
وی اظهار کرد: مهم‌ترین توصیه امام به کارگزاران این بود که قدرت و این منصب‌های حکومتی آن‌ها را مغرور و متکبر نکند، این منصب‌ها تمام‌شدنی است و آنچه که از کارگزاران می‌ماند خدماتی است که خالصانه برای مردم انجام داده‌اند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که امام‌خمینی بر آن تأکید داشته‌اند این است که همه کارگزاران ید واحده باشند و با یکدیگر نزاع نکنند و اختلاف نداشته باشند.
 
وی با بیان اینکه این روزها ما در آستانه یک انتخابات بسیار بزرگ هستیم، افزود: در سالگرد حضرت امام راحل باید از ایشان استمداد کنیم که  انسجام، وحدت و اتحاد ملی در جامعه‌ی ما اتفاق بی‌افتد، بین دولت و ملت همکاری و همدلی باشد و شروع کار مجلس به گونه‌ای باشد که مردم اعتماد داشته باشند و مجلس در امور باشد؛ همچنین انتخابات ریاست جمهوری باعث وحدت و انسجام ملی بیشتر شود.
 
غرویان در پایان اظهار کرد:  از امام خمینی استمداد می‌طلبیم که در عالم معنا برای صلاح و منافع ملت ایران دعا کنند و مقام معظم رهبری همچنان پرچم هدایت امت را  در این دنیای پیچیده امروز، در دست داشته باشند.
 
انتهای پیام
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید