کد خبر : ۷۲,۹۳۷
۳۱ تیر ۱۴۰۳ ۲۱:۳۷
دویست و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز امروز در عمارت تاریخی شهرداری تبریز برگزار شد.
احد صادقی، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز ضمن ارائه‌ی گزارشی از آخرین وضعیت ماشین آلات شهرداری تبریز، گفت: وضعیت ماشین آلات سنگین شهرداری تبریز از خوب نیست، نه تنها دوره‌ی ششم بلکه‌ دوره‌های قبلی نیز به این مورد توجه نشده است.
 
وی اظهار کرد: اعداد و ارقامی که در خصوص گزارش مربوط به ماشین آلات آماده شده بود را در قالب گزارشی به صورت تحلیلی آورده‌ایم که امیدواریم مفید واقع شود.
 
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز افزود: هدف ما این است تا گزارش شفافی در خصوص وضعیت ماشین آلات سنگین و سبک شهرداری و نیازهای شهر در این زمینه شفاف شود تا پیش‌بینی‌هایی که در سال‌های گذشته انجام گرفته بود مشاهد شده و موارد مورد نیاز برای سال‌های آینده براساس گزارش در نظر گرفته شود، نمی‌دانیم چرا شهرداری از ارائه‌ یک گزارش کامل و شفاف ابا دارد.
 
وی ادامه داد: فرم‌هایی که به ما ارائه شده کامل نیست و با اعداد و ارقام کف میدان متفاوت است، برای مثال منطقه‌ی هشت تانکر دارد که در گزارش ارائه شده لحاظ نشده است.
 
صادقی در خصوص بودجه‌ی ماشین آلات در سال‌های گذشته اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ بودجه‌ی مصوب در حوزه‌ی ماشین آلات ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است که این مقدار در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۵ میلیارد تومان کاهش یافته بود. برای سال ۱۴۰۲ نیز ۳۰۲ میلیارد تومان بودجه برای خرید ماشین آلات سبک و سنگین پیش‌بینی شده بود.
 
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: از آمار فوق برای سال ۱۴۰۰ فقط ۱۱ درصد از مبلغ پیش‌بینی شده ماشین آلات خریداری شد که این مقدار در سال ۱۴۰۱، ۵۹ درصد و برای سال ۱۴۰۲، ۵۱ درصد بوده است.
 
وی ادامه داد: طی دو سال اخیر عمده‌ خریدهای ما خودروهای سبک مانند پادرا، پراید و زباله کش و مزدا بوده و سازمان آتش‌نشانی سهم بیش‌تری در این موضوع داشته است، سهم مناطق در خودروی سنگین صفر است به طوری که طی سه سال اخیر هیچ خودروی سنگینی در حوزه‌ی مدیریت بحران و خدمات شهری اعم از ده چرخ، شش چرخ، کِشنده، بیل مکانیکی و لودر و .... خریداری نشده است.
 
وی‌ افزود: این تعداد بدون احتساب اتوبوس و مینی بوس‌ها در نظر گرفته شده است که شرکت واحد به صورت جداگانه مورد تحلیل و بررسی می‌شود.
 
وی افزود: طی دوره‌ی ششم خودروهای سبک چون پادرا هم برای آتش نشانی‌ها و هم معاونت‌های خدمات خریداری شده است، مسئله‌ی اصلی ما در حوزه‌ی مدیریت بحران است که برای امسال بالای ۴۰۰ میلیارد برای ماشین آلات پیش‌بینی شده است اما تا این لحظه هیچ‌گونه خریدی انجام نگرفته است، اعضای شورا به این مورد نیز در کنار پژوه‌های مسیر گشایی، عمرانی، ورزشی و.... توجه ویژه‌ای داشته باشند.
 
صادقی ادامه داد: مطلب مهم دیگر انجام مطالعه‌ای در این حوزه است. شهرداری در زمینه‌ی نیازسنجی در خصوص ماشین آلات مطالعه ای انجام دهد که در شکل استاندارد به چه تعداد ماشین آلات از حیث ده چرخ، شش چرخ و بیل مکانیکی در شهر نیاز است. شهرداری قبل از خرید مطالعه‌ی نیازسنجی ماشین آلات انجام دهد. بحث دوم نگهداری از ماشین آلات موجود است، در برخی ارگان‌ها دیده‌ایم به گونه‌ای از ماشین آلات نگهداری می‌کنند که ۲۰ سال بعد نیز دستگاه به خوبی کار می‌کند.
 
وی تاکید کرد: از طرفی ادغام سازمان موتوری با سازمان پسماند اصلی‌ترین اشتباهی است که چه از طرف وزارت کشور و چه شهرداری‌ها انجام گرفته است، موضوعات مهمی چون ماشین آلات که زیرساخت حوزه‌ی مدیریت بحران است ادغام کرده‌ایم اما بحث کشتارگاه‌ها را نگه داشتیم، اکنون در سازمان‌ها چیزی به نام ماشین آلات وجود ندارد فقط یک مدیر است که با سامانه کار می‌کند و درخواست‌ها را انجام می‌دهد.
 
صادقی با تاکید بر اینکه ضروری است تا موضوع مطالعه نیازسنجی برای خرید ماشین آلات انجام گیرد و با مطالبه‌ی جدی از شهرداری چند دستگاه از ماشین‌ آلات سنگین خریداری شود، تشریح کرد: نگهداری و تعمیر ماشین آلات که سیستم نت نام دارد که تقریبا در شهرداری عملی نمی‌کنیم، برخی ماشین آلات حتی معاینه فنی ندارند و اگر به سامانه‌ مراجعه کنیم هیچ اطلاعاتی از جهت معاینه فنی و... این ماشین آلات را در سال گذشته مشاهده نمی‌کنیم. برای تعمیرات از ما اجازه می‌گیرند و ما نیز مجوز می‌دهیم و به میزان مبالغ آن‌ها دقت می‌کنیم اما اینکه نگهداری از این ماشین آلات دست راننده باشد را در شهرداری تبریز ندیده‌ایم.
 
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: خریدهایی که انجام داده‌ایم مثلا پادرا، در واقعیت از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و هیچ‌گونه کارایی از حیث عملیاتی ندارند و مناطق در این مورد اعتراض می‌کنند، دستورالعملی برای نگهداری و تعمییرات ماشین آلات و مطالعه‌ی نیازسنجی خرید ماشین آلات و نحوه‌ی خرید از حیث مطلوبیت نیز در نظر گرفته شود و ماشینی که خریداری می کنیم کارایی مطلبوب را داشته باشد.
 
روح الله دهقان نژاد، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل با دستور مقام معظم انقلاب (مدظله العالی) به نمایندگی ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امامت جمعه تبریز را تبریک می‌گویم، شورای اسلامی شهر در حوزه‌ی مدیریت شهری تماماً آماده همکاری با امام جمعه محترم است.
 
وضعیت اسفناک ماشین‌آلات سنگین شهرداری تبریز
 
وی با تقدیر و تشکر از تمامی کسانی که در برگزاری شایسته‌ی مراسمات عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در ایام ماه محرم زحمت کشیدند، گفت: ان‌شاءالله عزاداری تمامی افرادی که در مراسمات سوگواری دهه‌ی محرم ماه شرکت کردند مورد قبول تعالی حق باشد. کسانی که در تبریز برای برگزاری این مراسمات زحمت کشیدند به خصوص شهرداری تبریز و همچنین تمام موکب‌هایی که در برگزاری با شکوه این مراسمات نقش داشتند قدردانی می‌کنم.
 
وی ادامه داد: انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل با دستور مقام معظم انقلاب (مدظله العالی) به نمایندگی ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امامت جمعه تبریز را تبریک می‌گویم، طبق روال قبل شورای اسلامی شهر در حوزه‌ی مدیریت شهری تماماً آماده همکاری با امام جمعه محترم است.
 
وی با اشاره به سالروز اقامه نخستین نماز جمعه با حکم امام خمینی (ره) و گرامیداشت سالروز عملیات افتخارآمیز مرصاد، تأکید کرد: پنج مرداد سال ۱۳۶۷ عملیات افتخارآمیز مرصاد انجام گرفت به این بهانه روح تمامی شهیدان اعم از شهدای خدمت، سلامت، دفاع مقدس و... را گرامی می‌داریم، امنیت امروز کشور را مرهون خون این شهدا هستیم.
 
شهرداری از تغییر کاربری فرهنگسراها اجتناب کند
 
غلامرضا احمدی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز از تغییر کاربری فرهنگسراها انتقاد کرد.
 
وی گفت: منطقه ۳ تا سال گذشته ۵ فرهنگسرا داشت که درحال حاضر به ۲ فرهنگسرا کاهش یافته است. 
 
وی ادامه داد: فرهنگسرا و کتابخانه علامه امینی به فضای سبز منطقه ۳، خانه فرهنگ پارک مشروطه به پلیس راهور و خانه فرهنگ معراج به یک مجموعه دیگر واگذار شده است.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با اشاره به عدم رعایت عدالت فضای کاربری گفت: اگر به فرهنگسرا نیاز نداریم چرا در برخی مناطق کلنگ زنی می‌کنیم و در عرض یکسال تکمیل و افتتاح می‌شود؛ اگر لازم است چرا آن‌ها را واگذار می‌کنیم؟
 
 وی افزود: شهرداری تبریز هرچه سریع‌تر نسبت به جبران فضاهای فرهنگی از دست رفته طرح خود را ارائه کنید.
 
افزایش آمار فوتی ها تصادفات درون شهری تبریز
 
روح الله رشیدی، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز از افزایش آمار تصادفات درون شهری خبر داد و گفت: طی چند ماه اخیر ۳۸ نفر در سوانح رانندگی درون شهری جان خود را از دست دادند.
 
وضعیت اسفناک ماشین‌آلات سنگین شهرداری تبریز
 
 وی با اشاره به افزایش فوتی ها در سوانح رانندگی درون شهری اظهار کرد: متاسفانه فوتی‌های سرصحنه‌ی تصادفات درون شهری در حال افزایش است به طوری که طی ماه‌های گذشته ۳۸ نفر در تصادفات درون شهری جان خود را از دست داده‌اند، ضروری است تا بحث اورژانس خدمات بهداشتی و درمانی درون شهری را تقویت کنیم.
 
وی ادامه داد: پارک حاشیه‌ای مسئله‌ای است که شورای ششم سعی در حل آن دارد، زمان قرارداد این شرکت چهار تیرماه به اتمام رسیده که براساس همین قرارداد ۴۵ روز فرجه برای آن مقرر شده است که مهلت آن نیز ۱۸ مردادماه به طور قطعی به پایان می‌رسد.
 
عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: مسئولین محترم حمل و نقل و سازمان ترافیک در کمیسیون حمل و نقل تعهد کرده‌اند تا خودشان بدون اینکه پارک حاشیه‌ای را در اختیار پیمانکاری قرار دهند، مدیریت کنند. خواستم تا این موضوع را دوباره یادآوری کنم تا دغدغه‌ی مردم در این زمینه از بین برود و مردم بدانند این قرارداد تمام شده است و ما نیز برای اطمینان خاطر بیشتر این موضوع را گوشزد کردیم، تا شهرداری نیز بنابر قرارداد عمل کند.
 
رشیدی اظهار کرد: بحث دیگر در خصوص میزان اضافه کاری نیروهای شرکت تدبیراندیش است که از اول با چالش روبرو بوده و یک سال و نیم است که این شرکت فعال است و این تبعیض در حق آن‌ها روا داشته می‌شود و ما در این مدت نتوانسته‌ایم بحث اضافی کاری آن‌ها را مانند شرکت جدید تلاشگران رفع کنیم. همچنین برای نیروهایی جدیدی که در حال ورود به این شرکت است، جلسه‌ای تشکیل شود تا روند اجرایی جذب نیرو مورد بررسی قرار گیرد.
 
وی تاکید کرد: در خصوص تفاهم نامه با آتا سنتر برای تجهیز ماشین آلات سنگین نیز شفاف سازی شده و شهرداری این موضوع را توضیح دهد و بگویند که این تفاهم نامه چه پیامدهایی برای شهرداری داشته است.
 
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تاکید موکد دارم که یک سری مصوبات شورا که به هیئت تطبیق می‌رود اما رفت و برگشت یا توضیحات مسائل اداری آن زمانبر است که این موضوع برای ما مشکلی نیست اما در رابطه با شهروندان بایستی انجام کارهایشان را تسریع بخشید زیرا شهروندان از کار و زندگی خود می‌زنند.
 
لزوم ساماندهی گلزار شهدای مارالان
 
حجت الاسلام رسول برگی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز بر لزوم ساماندهی گلزار شهدای مارالان تاکید کرد.
 
وی ادامه داد: گلزار شهدای مارالان برای چندمین بار با سرقت‌ شبانه‌ی معتادان روبرو شده که این موضوع مورد غفلت شهرداری و هیئت امنای مارالان قرار گرفته است. بنده بارها موضوع ساماندهی گلزار شهدای مارالان را یادآور شده‌ام، این وضعیت دور از شان مزار شهدا است، از کمیسون فرهنگی، شهردار، آقای جلالی مدیرعامل سازمان آرامستان‌ها می‌خواهم تا موضوع ساماندهی این گلزار در دستورکار قرار گیرد، هر یک از این شهدا چراغ یک خانه هستند که در آن مزارها آرمیده‌اند.
 
وی افزود: آقای شهردار قرارداد مترو و مربی‌ها را به ما ارائه دهند، مشخص شود که آیا مربی‌ها و نیروهای مترو تمدید قرار داد می‌شوند یا خیر؟ شرکت سوم تاسیس می‌شود یا نه تا نگرانی نیروهای مترو و مربی‌ها و... در خصوص این قرارداد رفع شود.
 
برگی تاکید کرد: در خصوص همایشی که با عنوان اجتماع حسینی مردم تبریز انجام گرفت، بنده بسیار ناراحت شدم. حاضر هستم در خصوص همایش حسینی تا یکبار خود خودرو در اختیار افراد قرار دهم و اسکانشان را فراهم کنم تا ببیند این همایش در شهرهایی چون مشهد و زنجان چگونه برگزار می‌شود، بنده خواستم جلسه‌ای تشکیل دهیم تا در خصوص چگونگی برگزاری این همایش همفکری کنیم اما تشکیل نشد، ۱۲۰ سفر هوایی کربلا به عنوان جایزه برای این همایش در نظر گرفته شده بود که فقط ۱۰ هزار صندلی به زور پر شد این همایش نه تنها افتخار نبود بلکه آبروریزی برای شهر بود، برای این همایش باید برنامه ریزی انجام می‌شد که نگرفته‌ بود مسئولی که در این بحث عهده‌دار بود باید بازخواست شده و پاسخگو باشد.
 
وی گفت: پاکبانان عزیز دسته‌ی عزاداری‌ داشته‌اند که بیشتر دسته‌ی عزاداری‌ مدیران بود تا دسته‌ی پاکبانان، از سال بعد در این دسته پاکبانان در اول دسته قرار بگیرند، در واقع آن دسته‌ برای پاکبانان است.
 
انتهای پیام 
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید