کد خبر : ۷۳,۴۰۷
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۰۹
رئیس معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی گفت: در یک سال اخیر، پروژه‌های پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی رشد مناسبی داشته‌اند. حدود ۲۹ پروژه به اتمام رسیده و ۱۴ پروژه به سازمان تجاری‌سازی برای واگذاری به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران معرفی شده. این تعداد پروژه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته‌ که بخش عمده آن به اتمام رسیده است.
یعقوب فتح‌الهی، رئیس معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی برای توسعه فناوری‌های مورد نیاز اقتصاد ایران است و به عبارتی نیاز محور است، اظهار کرد: بخش‌های علوم انسانی، اجتماعی، هنر، پزشکی و سلامت، فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی از محورهای اصلی پژوهش جهاد دانشگاهی هستند. در هر بخش، چارچوب کلی کار بر اساس توسعه یک تکنولوژی در بخش‌های مختلف اقتصادی است، به عبارت دیگر، باید ارزش افزوده داشته باشد.
 
وی افزود: در یک سال اخیر، پروژه‌های پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی رشد مناسبی داشته‌اند. حدود ۲۹ پروژه به اتمام رسیده و ۱۴ پروژه به سازمان تجاری‌سازی برای واگذاری به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران معرفی شده است. این تعداد پروژه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته‌ که بخش عمده آن به اتمام رسیده است.
 
وی ادامه داد: در یک سال اخیر، بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان پروژه تحقیقاتی طراحی شده است. برای تأمین منابع، با معاونت پشتیبانی جهاددانشگاهی رایزنی صورت گرفته و در نهایت برای ۳.۵ هزار میلیارد تومان آن توافق‌نامه امضا شده است. امیدواریم با ارسال طرح‌نامه این پروژه‌ها به معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بخش دیگر این منابع تأمین و اجرای آن آغاز شود. برای الباقی آن مذاکرات صورت گرفته است. تأمین مالی این پروژه‌ها به دلیل شرایط اقتصادی سخت است، اما امیدواریم با تأمین منابع مالی، کشور از خدمات ارزنده این بخش بهره‌مند شود.
 
فتح‌الهی با اشاره به دستاوردهای بخش کشاورزی اظهار کرد: دستیابی به دانش فنی و فناوری تولید آزمایشگاهی جنین گاومیش با خصوصیات برتر ژنتیکی، تولید بذرهای هیبریدی سبزی و صیفی، تولید پروبیوتیک‌های پرکاربرد در صنایع غذایی طیور و آبزیان، دستیابی به دانش فنی تولید ماهی سی‌باس، دستیابی به فرمولاسیون ۶ مکمل ورزشی پرمصرف، دستیابی به دانش فنی و فرمولاسیون ۵ آفت‌کش پایه و تولید ۵ داروی طبیعی گیاه‌پایه در صنعت طیور از دستاوردهای بخش کشاورزی و منابع طبیعی است.
 
رئیس معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با اشاره به دستاوردهای حوزه فنی و مهندسی عنوان کرد: دستیابی و تکمیل دانش فنی ساخت ۹ سایز مته حفاری دندانه‌ای، کسب دانش فنی تولید مولدسازی کریستال‌سازی صفحه ریخته‌گری پیوسته ورق فولادی، تکمیل دانش فنی چرخه تولید کربن فعال و افزایش ظرفیت آن به ۲۰۰ تن در سال، تولید صنعتی محصول میکروبی ازدیاد برداشت مخازن نفت، اکتشاف منابع آب ژرف و توسعه فناوری آن، طراحی و ساخت هزار عدد آنتن ۵G و فناوری خودروهای متصل در صنایع خودروسازی از جمله دستاوردهای این بخش است.
 
وی ادامه داد: دستاوردهای پژوهش و فناوری جهاد به سازمان تجاری‌سازی معرفی می‌شوند و بعد از این مرحله به بدنه اقتصاد کشور و سرمایه‌گذاران واگذار می‌گردند. با تولید این محصولات در کشور، اشتغال‌زایی افزایش و از خروج ارز جلوگیری خواهد شد.
 
فتح‌الهی با اشاره به فعالیت‌های تجاری معاونت‌های جهاددانشگاهی با بازارهای خارجی عنوان کرد: پروژه‌های طراحی شده در ساختارهای پژوهشی مراکزی مانند رویان، معتمد و ابن سینا انجام می‌شوند. این مراکز به دلیل ارتباطات مناسب، همکاری‌های بین‌المللی دارند و از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات برای افزایش ارزآوری در کشور استفاده می‌کنند. با این وجود، قراردادی در بخش پژوهشی با طرف خارجی نداشته‌ایم، اما در مرحله تجاری‌سازی به واسطه این مراکز، شاهد صادرات کالا و خدمات فناوری هستیم.
 
*اقدامات جهاد دانشگاهی در صنعت نفت
 
وی افزود: جهاددانشگاهی در صنعت نفت چندین کار اساسی برای تأمین فناوری‌های مورد نیاز انجام داده است که عمدتاً مربوط به دکل‌های حفاری، پمپ‌های درون‌چاهی، ساخت لوله کلاف ۲۰۰۰ متری و اقلام شیمیایی و ازدیاد برداشت از میادین نفت بوده است. این اقدامات نیاز صنعت نفت به شرکت‌های خارجی و هزینه برداشت را نیز کاهش می‌دهد.
 
رئیس معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با اشاره به اقدامات اخیر مرکز پژوهش عنوان کرد: نسل‌های جدید هوش مصنوعی، کامپیوترهای کوانتومی، پزشکی شخص‌محور و دوقلوهای دیجیتال از پروژه‌های جدید مرکز پژوهش در سال اخیر بوده‌ است.
 
وی گفت: جهاددانشگاهی شبانه‌روز جهاد علمی خود را پیش می‌برد و به عنوان یکی از موثرترین مراکز پیشرفت، با چنگ و دندان برای تحقق اهداف جمهوری اسلامی تلاش می‌کند. امیدواریم با تأمین منابع مالی، در گام دوم انقلاب کمک قابل توجهی به مردم و انقلاب ارائه دهیم.
 
انتهای پیام
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید