کد خبر : ۷۳,۷۶۰
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۵۸
صیانت از مخازن شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه خارگ با اجرای پروژه‌های مهم تعمیراتی
با همت و تلاش کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه عملیاتی خارگ، چند پروژه مهم تعمیراتی در راستای نگهداشت و تولید صیانتی از مخازن میدان نفت و گاز درود با موفقیت انجام شد.
 مهندس محسن حسنوند رئیس مجتمع نفت و گاز درود 2 و 3 در این رابطه گفت: کارکنان بخش‌های مختلف عملیاتی و تعمیرات مجتمع در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های راهبردی شرکت نفت فلات قاره و شرکت ملی نفت ایران در پایداری تولید و صیانت از میادین نفتی، با کار و تلاش مضاعف و تکیه بر توانمندی متخصصان داخلی از سال گذشته تاکنون در راستای تزریق آب به‌عنوان سناریو برتر تولید صیانتی از میدان نفتی درود، چند پروژه مهم جهت نگهداشت واحد تزریق آب مجتمع را با موفقیت به سرانجام رساندند.
حسنوند بیان کرد: در همین راستا تعمیر اساسی دو دستگاه Pocket filter از مجموع سه دستگاه موجود؛ بازرسی، تعویض آند، سرویس و رفع اشکال شد.
 
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات حائز اهمیت تعمیر مخزن Backwash بود که در کوتاه‌ترین زمان انجام شد، این مخزن با ظرفیت 375 مترمکعب وظیفه تامین آب شستشوی معکوس فیلترهای شنی را بر عهده داشته و از ناحیه پوشش داخلی دچار آسیب شده بود که ترمیم پوشش داخلی آن انجام شد.
 
حسنوند افزود: لایروبی حوضچه‌های برداشت آب از دریا از دیگر اقدامات مهم انجام شده است که در این راستا حجم قابل توجهی گل و لای انباشت شده در کف حوضچه در ابعاد 10 در 15 متر (معادل 225 مترمکعب) لایروبی شد. گفتنی است، حجم گل و لای به حدی رسیده بود که عملا امکان استارت دو پمپ همزمان به‌علت تلاطم زیاد و گل‌آلود شدن آب و در نتیجه گرفتگی فیلترها وجود نداشت.
 
وی ادامه داد: از مجموع 7 فیلتر شنی مجتمع، سه فیلتر دچار شکستگی Candle filter شده و از سرویس خارج شده بود که از ابتدای امسال 2 فیلتر شنی تعمیر اساسی شد و یکی از آنها در سرویس قرار گرفت و تعمیرات فیلتر دوم در مراحل پایانی است و به‌زودی در سرویس قرار خواهد گرفت. سومین فیلتر هم به دلیل آسیب ولوها امکان سرویس شدن نداشت که با تاکید و پیگیری مسئولین منطقه، تجهیز مورد نظر از طریق تدارکات کالا و سازندگان داخلی تامین خواهد شد.
 
رئیس مجتمع نفت و گاز درود 2 و 3 گفت: همزمان با سایر اقدامات انجام شده، با انجام تعمیرات روتین و پیشگیرانه پمپ‌های مجتمع، آسیب در Bearing دو دستگاه الکتروموتور و یکی از سه بوستر پمپ مشاهده و نسبت به تعمیر آنها اقدام شد.
 
حسنوند در پایان بیان کرد: در بخش دیگری از کار با نهایی شدن قرارداد تعمیرات اساسی توربوپمپ‌ها، تعمیرات اساسی یکی از تجهیزات توسط پیمانکار انجام شده است.
 
گفتنی است، تاسیسات مجتمع درود 3 در سال 1381 توسط شرکت توتال فرانسه با هدف فراورش و ازدیاد برداشت از میدان نفت و گاز درود ساخته شد و پس از نزدیک به بیست سال سرویس‌دهی، نیازمند تعمیرات و نگهداشت بیشتر بوده و با توجه به تکنولوژی به‌روزتر آن نسبت به کارخانجات قدیمی نیاز به پشتیبانی فنی و تخصصی ویژه‌ای دارد.
 
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید