پدر یکی از خدمه کشتی سانچی گفت: تماسها از آنسوی اقیانوس آرام به خانوادههای خدمه و ملوانان جانباخته کشتی سانچی، آنها را با سؤالهای بزرگی مواجه کرده است.
روز شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ فاجعهای در آبهای چین رخ داد و در آن کشتی فلهبر چینی به نام کریستال با نفتکش ایرانی سانچی برخورد کرد و باعث انفجار مرگبار شد.
در این حادثه ۳۰ خدمه ایرانی و دو خدمه بنگلادشی همراه با کشتی در اعماق اقیانوس غرق شدند و سانچی سرنوشتی اسرارآمیز پیدا کرد.
هنوز چشمانتظارند و مرگ عزیزانشان را باور ندارند. اما این روزها بیشتر به تبوتاب افتادهاند. تماسهای مرموز با خانوادههای خدمه کشتی سانچی، آنها را در سراب انتظار قرار داده است.
از زمان حادثه تاکنون ۶ خانواده از خدمه نفتکش سانچی، شماره تلفنی با آنها تماس میگیرد که به آنسوی آبهای اقیانوس آرام میرسد. همین تماسها، آنها را مضطربتر کرده و همچنان سرنوشت فرزندانشان را در هالهای از ابهام قرار داده است.
عبدالله عبداللهی پدر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی خارک که بهعنوان کارآموز در کشتی سانچی حضور داشت، ادعا کرد: از زمان حادثه تاکنون بیش از ۲۱ تماس با خانوادههای خدمه کشتی سانچی صورت گرفته و این مسئله دوباره دلهره را در دل خانوادهها زنده کرده است.
وی با طرح این پرسش که چه کسی از آنسوی آبها، شماره خانوادهها را دارد و با آنها تماس میگیرد، ادامه داد: حتی ظهر دیروز نیز یکی از این تماسها صورت گرفت و بررسیها نشان داد که این تماس نیز دقیقاً از مکانی است که تماسهای قبلی صورت گرفته و مربوط به اطراف اقیانوس آرام است.
پدر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی خارک که در کشتی سانچی حضور داشت، گفت: این شمارهها بیهویت است و ما نمیتوانیم با آنها تماس بگیریم، چه کسی و با چه هدفی با خانوادهها تماس میگیرد و شماره خانوادهها از چه کانالی بهدست تماسگیرنده رسیده، ازجمله سؤالاتی است که فرضیههای مختلفی را در ذهن خانوادهها ایجاد میکند.
عبداللهی با اشاره به اینکه هنوز خانوادهها از عملکرد سازمانهای متولی دراینباره گلهدارند، اضافه کرد: ما جلسات متعددی با شرکت نفتکش ایران داشتیم؛ آنها مدام به ما قول میدادند که قسمت پشتی کشتی را برش میزنند و پس از آن امکان خارج کردن کشتی از زیرآب وجود دارد؛ اما این مسئله محقق نشد و ما هنوز پاسخ قانعکننده در این خصوص دریافت نکردهایم.
وی اظهار کرد: بسیاری از مسئولان به ما میگویند که هیچ شرکتی حاضر به ریسک کردن و رفتن به سمت کشتی نیست، اما تا آنجا که ما پیگیر بودهایم، هیچ فراخوانی برای این ماجرا داده نشده است و خانوادهها بر این باورند که دولت حاضر نیست، چنین هزینهای را متحمل شود. اما با این وجود ما دست از تلاش برای پیگیری وضعیت فرزندانمان برنمیداریم.
عبداللهی تصریح کرد: با توجه به اقدامات ما در دادگاه بینالمللی، شرکت ملی نفتکش ملزم به خارج کردن جنازههای این کشتی خواهد شد و هزینه خارج کردن کشتی، باید از سوی بیمه پرداخت شود؛ ولی برخی به سود بیمه فعالیت میکنند و میگویند که نمیشود.
پدر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی خارک که در کشتی سانچی حضور داشت، افزود: بهعنوان وکیل خانوادهها ماجرای تصادف کشتی سانچی را پیگیری میکنم. براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، زمان حرکت کشتی کریستال (کشتی برخوردکننده با سانچی) چهار روز بعد از کشتی سانچی بود و طبق برنامه باید چهار روز بعد به آنجا میرسید. نخستین سؤال ما این است که چرا کشتی، چهار روز زودتر به آنجا رسیده است؟ این شناور با چه سرعتی حرکت کرده که چهار روز زودتر به مقصد رسیده و آن تصادف رخ داده است؟
وی گفت: سؤال دیگری که هنوز پاسخ داده نشده این است که چطور یک کشتی با ۱۵ گره دریایی با یک کشتی دیگر که آنهم با ۱۵ گره دریایی در حرکت بود (گره دریایی، واحدی برای سنجش سرعت شناورها در آب است) برخورد کرده است. این برخورد باعث شد، در بدنه سانچی ۵٫۵ متر فرورفتگی به وجود بیاید و باعث آتشسوزی شد و حتی مخزن آب بالا که قبل از مخزن سوخت بوده را پاره کرد. هیچکس پاسخگوی سؤالات ما نیست و همین مسئله ما را در بلاتکلیفی محض قرار داده است.
عبداللهی عنوان کرد: کسی نیست که به ما بگوید کجای دنیا این موضوع پذیرفتهشده است؟ به نظر ما با توجه به مستندات موجود و همچنین شواهد بهدستآمده سانچی به علت دیگری دچار حادثه شده است. چرا تاکنون محل برخورد را به ما نشان ندادهاند؟ چرا هیچ عکسی از کشتی که با سانچی برخورد کرده در دست نیست و چطور یک کشتی با چنین وضعیتی میتواند موج انفجار را پشت سربگذارد و محل حادثه را ترک کند و هیچ تلفاتی نداشته باشد؟
پدر سجاد عبداللهی در ادامه افزود: بحث محصولات داخل کشتی نیز ازجمله سؤالاتی است که هیچگاه پاسخ داده نشد. بر اساس گفتهها سانچی محصولات میعانات گازی حمل میکرد؛ اما بارنامه آن قانونی بود، چرا بر روی عرشه کنتور دیجیتال نصب شده بود. مگر محصولات را روی عرشه میخواستند تخلیه کنند که به کنتور نیاز داشتند؟
وی با گله از رسانهها بهویژه صداوسیما در مصاحبههای کمرنگ با خانوادهها، ادامه داد: ما میخواهیم تنها پیگیر سرنوشت فرزندانمان باشیم و در این رابطه به کمک صداوسیما نیاز داریم، اما آنها با ما همکاری زیادی ندارد.
عبداللهی با اشاره به اینکه تماسها از آنسوی اقیانوس آرام خانوادهها را متلاطم کرده است، افزود: برخی از خانوادهها بر این باورند که ممکن است حادثهای خاص سرنوشت خدمه کشتی سانچی را تغییر داده باشد.