کد خبر : ۸,۰۶۷
۳ مرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱
5 گروه از وام اجاره خانه محرومند
خارگ نیوز: جزئیاتی که درباره این تسهیلات اعلام شده، نشان می‌دهد پنج گروه از اجاره‌نشین‌ها امکان بهره‌برداری از این تسهیلات را ندارند، ضمن اینکه برای شهری مثل بوشهر، آن هم درحالی که رهن کامل یک آپارتمان حداقل 80 میلیون تومان است، سقف 15 میلیون تومانی این وام بخش کمی از هزینه را پوشش می دهد.
به گزارش خارگ نیوز، جزئیاتی که درباره این تسهیلات اعلام شده، نشان می‌دهد پنج گروه از اجاره‌نشین‌ها امکان بهره‌برداری از این تسهیلات را ندارند، ضمن اینکه برای شهری مثل بوشهر، آن هم درحالی که رهن کامل یک آپارتمان حداقل 80 میلیون تومان است، سقف 15 میلیون تومانی این وام بخش کمی از هزینه را پوشش می دهد.
 
 
 
قبلا وزیر راه و شهرسازی گفته بود: کارمندان دولت و کارگرانی که حقوق‌بگیر ثابت هستند و خانوارهای پنج نفره (پدر و مادر و سه فرزند) و بیشتر و همچنین خانه‌اولی‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند، در اولویت دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن هستند.
 
اسلامی ادامه داد: افراد واجد شرایط استفاده از این تسهیلات با دریافت نامه ای از محل کارهای خود که تضمین کننده کسر از حقوق ماهانه آن ها باشد، می توانند از این تسهیلات استفاده کنند و ضمانت بیشتری برای دریافت تسهیلات در نظر گرفته نشده است.
 
اسلامی داشتن اجاره نامه رسمی معتبر را شرط دریافت کمک ودیعه مسکن برشمرد و گفت: هفته آینده نام نویسی از متقاضیان در سایت اینترنتی آغاز خواهد شد.
 
این وام به‌طور مستقیم به مستاجران پرداخت نمی‌شود بلکه مطابق با مکانیزم طراحی شده قرار است مبلغ وام در زمان انعقاد قرارداد مستقیم به موجر پرداخت شود و سند واحد مسکونی مورد اجاره، در رهن بانک کارگزاری قرار بگیرد.
 
اگرچه پرداخت وام به موجر انجام می‌شود اما عملیات بازپرداخت اقساط ماهانه آن (سود وام) بر عهده مستاجر است، به عبارتی، در پایان قرارداد ماه اجاره، اصل وام توسط موجر به بانک به‌طور کامل بازگردانده و وام تسویه خواهد شد، مستاجر به‌صورت ماهانه فقط سود وام را پرداخت می‌کند که متناسب با اصل وام، اقساط ماهیانه اش حداقل 90 و حداکثر 300 هزارتومان برآورد شده است.
 
 
 
محرومان وام اجاره خانه
 
با توجه به جزئیات تسهیلات ودیعه پیش‌بینی شده برای مستاجران که از سوی روحانی تشریح شده؛ دو گروه عمده شامل حقوق‌بگیران ثابت و خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی جامعه هدف اصلی در اجرای این سیاست دولت هستند.
 
در همین خصوص دنیای اقتصاد نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد پنج گروه کلان از جامعه مستاجران از دریافت این نوع تسهیلات بانکی محروم هستند و به این ترتیب حمایتی از سوی دولت برای افزایش استطاعت در اجاره یک واحد مسکونی نخواهند داشت.
 
گروه نخست مجموعه  کلانی از مستاجران را شامل می‌شود که اگرچه دارای شغل هستند اما به دلیل بیمه‌نبودن، فاقد فیش حقوقی مشخص هستند، بنابراین با توجه به شاخص اعلام شده از سوی رئیس‌جمهوری، معیاری برای تشخیص و همچنین اخذ تسهیلات ودیعه از بانک ندارند. از این رو از دریافت این نوع وام محروم می‌شوند.
 
دومین گروه، عمده شاغلان خدماتی هستند که اگرچه در دهک متوسط رو به پایین قرار دارند و از نظر توان مالی برای پرداخت مبلغ اجاره و ودیعه با چالش مواجه هستند اما بازهم به دلیل نداشتن حقوق ثابت مشخص نمی‌توانند از این نوع تسهیلات بهره‌مند شوند.
 
«پیک‌های موتوری» و «رانندگان آژانس‌های اینترنتی و مسافرکش‌های شخصی» نیز دو گروه دیگری هستند که امکان بهره‌مندی از این نوع سیاست حمایتی دولت در حوزه بازار اجاره را ندارند.
 
آخرین گروه نیز دستفروش‌ها هستند که با وجود شرایط سخت اقتصادی، نمی‌توانند از تسهیلات ودیعه مستاجران برخوردار شوند.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید