معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این مطلب که ایجاد منافع مشترک با دیگر کشورها از طریق فعالیت دریانوردی و فعالیت دریانوردان ایرانی برای کشتیهای بینالمللی میسر میشود، گفت: یکی از دلایل عدم اقبال رشته دریانوردی این است که خطوط کشتیرانی متنوع در کشور وجود ندارد و در عین حال بخشی از دلایل نیز به این موضوع مرتبط است که سهم دریانوردان ایران در آب های بین المللی کم است.
هادی حقشناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی شامگاه ۹ تیرماه در مراسم روز جهانی دریانورد ضمن تقدیر و تشکر از افراد شرکتکننده در مراسم، گفت: دریانوردی یکی از سخت ترین مشاغل است که در بخشی از نقاط دنیا کمتر به آن پرداخته شده است. با توجه به آنکه اقتصاد دریامحور در ادبیات ما گسترش یافته است نشان دهنده اهمیت دادن به دریانوردی و دریانوردان است و در عین حال موید این مطلب است که سهم دریا در اقتصاد سهم قابل توجهی است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ سازمان جهانی دریانوردی به دلیل محرومیت های زیادی که شغل دریانوردی دارد و به منظور تجلیل از قشر دریانورد، ۲۵ ژوئن (۴ تیرماه) را به عنوان روز دریانورد نامگذاری کرد.
حق شناس با اشاره به اینکه صنعت دریانوردی بر چهار کنوانسیونِ STCW، سولاس، مارپل و MLC استوار است، گفت: در ۳ سال گذشته که ایران توجه مهمی به این کنوانسیون ها داشت، گام های مهمی در جهت حفاظت از دریانوردادن برداشته شد اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد که باید تلاش کنیم تا فاصله ها را به حداقل ممکن برسانیم.
وی اعلام کرد: بر اساس STCW در کشور ما ۱۰ نوع سند مختلف از گواهینامه شایستگی تا اسناد دریانوردی و کارت های مختلف برای بیش از ۷۰ صنعت مربوطه صادر می شود. در عین حال، در حال حاضر، ۱۲۵ هزار نفر دریانورد در کشور وجود دارد که تنها ۱۵ هزار نفر از این تعداد دریانوردانی هستند که دور از ساحل به فعالیت مشغولاند. این آمار در مقایسه با آمار جهانی که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است و همچنین گستردگی آب های ایران، رقم ناچیزی است که باید تلاش کنیم این تعداد را افزایش دهیم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حالیکه در کشور نرخ بیکاری دو رقمی وجود دارد به نظر می رسد که اهمیت دادن به شغل دریانوردی و تلاش برای فرهنگ سازی و ترغیب به فعالیت در این شغل بسیار حائز اهمیت است.
حقشناس یادآور شد: در حال حاضر بیشترین دریانوردانی که در ایران و در سواحل دور فعالیت می کنند مربوط به کشورهایی از جمله چین، بنگلادش و آفریقا هستند که باید تلاش کنیم تا دریانوردی به عنوان یک شغل در بین مردم کشور بیشتر معرفی و شناخته شود.
وی همچنین گفت: در حال حاضر ۵۶ مرکز آموزش علوم دریانوردی در کشور وجود داردکه هفت مرکز از آنها دولتی هستند واز این بین نیز تنها دانشگاه آزاد خارک به آموزش و پرورش دانشجوی دریانوردی مبادرت ورزیده است. در عین حال کمتر لیسانس دریانوردی داریم که بیکار باشد و باید تلاش کنیم که ظرفیت آموزش دریانوردی در دانشگاههای ما گسترش یابد.
حق شناس ادامه داد: یکی از دلایل عدم اقبال رشته دریانوردی این است که خطوط کشتیرانی متنوع در کشور وجود ندارد و در عین حال بخشی از دلایل نیز به این موضوع مرتبط است که سهم دریانوردان ایران در آبهای بینالمللی کم است.
وی افزود: فعالیت دریانوردان و ارایه خدمات دریانوردی دریانوردان ایران برای شناورهای بینالمللی و سایر کشورها، موجب میشود تا ایران با کشورهای دیگر دارای منافع مشترکی شود که همان منافع نیز میتواند در سیاستهای کلان کشور نقش مهمی ایفا کند.