خارگ نیوز: "نصرالله شفیعی" رئیس سابق شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و پیشکسوت رسانهای استان بوشهر در یادداشتی با عنوان " عناصر نهضت حسینی، تحریف و رسالت کنونی ما" به تجزیه و تحلیل این موضوع پرداخته است.
به گزارش خارگ نیوز، در این یادداشت که نسخه ای از آن روز دوشنبه در اختیار این رسانه قرار گرفت آمده است: نهضت امام حسین (ع) قیامی منحصر به فرد در طول تاریخ است، هیچ قیامی به اندازه نهضت امام حسین دارای قدرت فراگیری و تأثیرگذاری و توان ماندگاری نداشته است این قیام تلخ ترین حادثه تاریخ بوده ولی شیرین ترین نتایج را برای بشریت به ارمغان آوردهاست.
مهم ترین عناصر شکل دهنده این قیام عبارتند از:
۱. اخلاص، همه قیام عاشورا نشان میدهد که انگیزه تمام عوامل دخیل در این قیام چیزی جز اخلاص و داشتن انگیزه الهی نبودهاست.
در لابلای تمام اوراق این قیام بزرگ و در تارو پود آن هیچ انگیزهای جز رضایت الهی وجود نداشته است و هیچ کس نمیتواند در این قیام داعیهای غیر از داعیه خدایی برای امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یارانش اثبات کند.
این اخلاص توانسته به وزن این قیام در برابر همه قیامهای آزادی خواهانه بیفزاید و بی رقیب در ساحت اخلاص بتازد طوریکه همین امر باعث شده تا هر انسان آزادهای با کمترین آشنایی با قیام امام حسین نسبت به آن شیفته و علاقهمند شود.
۲. ایثار، هر قیام آزادیبخشی به طور معمول با ایثار همراه است و رهبران آنها زمانی میتوانند مبارزه خود را به پیروزی برسانند که از جان و مال خود سرمایهگذاری کنند و از این لحاظ قیام امام حسین (ع)بی نظیر است و هیچ قیامی را در جهان نمیتوان مشاهده کرد که قیام کنندگان و همه عناصر آن در راه هدف از تمامی هستی خود (جان) بگذرند.
این موضوع از آن نظر اهمیت دارد که امام حسین (ع) و یارانش با یقین به رسیدن به مقام شامخ شهادت پا در میدان جهاد گذاشتند و نتیجه هم همین طور شد، علاوه بر آن خاندان عصمت و طهارت نیز پس از شهادت امام حسین (ع) در سختی و مشقت جانفرسایی که قلم از بیان آن ناتوان است قرار گرفتند.
۳. حماسه، قیام عاشورا یک قیام حماسی بزرگ و بی نظیر بود و قیام کنندگان در عالی ترین مرتبه شجاعت و رشادت قرار داشتند، آنها با تعداد اندکشان در برابر سپاهی انبوه، بزرگترین حماسه تاریخ را رقم زدند.
"هیهات منا الذله" شعار بزرگ آن آزادمردان بود و و این جمله امام حسین که فرمودند: "من مرگ سرخ را بر زندگی توام با ذلت ترجیح می دهم" آئینهای است از عنصر حماسه در این قیام بزرگ و به تعبیر دیگر میتوان اصل قیام امام حسین را حماسه بزرگ دانست برای چگونه آزاد زیستن و چگونه مردن.
۴. عرفان، نهضت امام حسین یک قیام معنوی و عرفانی بود زیرا با ذکر و یاد خدا آمیخته بود و مهمترین عامل محرکه این قیام اعتقاد به خدا و داشتن ایمان خالص بود، عرفان به معنای شور و اشراقی درونی که نتیحه شناخت و اعتقادی عقلانی است و فرد را عاشق محبوب میکند، در شب عاشورا یاران امام حسین (ع) تا صبح نخوابیدند و هر کس به فراخور به ذکری مشغول بود، یکی قرآن می خواند، یکی نماز و دیگری با خدای خود هرآنچه می خواست به راز و نیاز مینشست.
در روز عاشورا امام حسین به گونهای نماز را در اولویت قرار داد که گویا هیچ چیز برای ایشان با اهمیت تر از نماز وجود ندارد.
۵. مظلومیت، عنصر مظلومیت در قیام امام حسین نقطه اوج این قیام الهی است و نحوه رویارویی یاران امام حسین با سپاه یزیدیان، تعداد اندک این سپاه در مقابل انبوهی جمعیت سپاه دشمن، همگی نشان از مظلومیت این جمع قلیل بود.
رفتار ددمنشانهای که آن سپاه بی رحم در برابر امام حسین و یارانش به خرج دادند در تاریخ سابقه ندارد، قطعه قطعه کردن بدنهای شهیدان قیام عاشورا در زیر سم اسبان از صحنههای تلخ و غیرقابل تحمل تاریخ است، رفتار ناجوانمردانهای که از طرف سپاه یزید با اسرای اهل بیت صورت گرفت روی تاریخ را سیاه کردهاست.
باتوجه به عناصر موجود در نهضت امام حسین (ع) بازخورد این عناصر را باید در میان پیروان و رهروان این امام عاشورایی جست و جو کرد.
این بازخوانی از این نظر اهمیت دارد که میتوان به ارزیابی درست نشست که تا چه اندازه رهروان امام حسین توانستهاند این عناصر را در وجود خود بازخوانی و بازیابی کنند.
همواره در برابر هر جریان حق، خطر تحریف و انحراف وجود دارد، این انحراف از سوی دو دسته صورت میگیرد:
۱. خواص فرصت طلب که تلاش میکنند هر نهضتی را در جهت اهداف خود مصادره کنند، آنها چون میدانند که نمیتوانند نهضت امام حسین (ع) را از بیخ و بن برکنند به تحریف آن میپردازند زیرا گاه خطر تحریف از خطر مبارزه با اصل واقعه خطرناکتر است.
۲. عوام عافیت طلب، عوامی که میخواهند مسلمان باشند ولی نمیخواهند برای مسلمانی هزینه کنند، میخواهند مسلمان باشند و همزمان منافع دنیوی آنها نیز تامین شود، آنها چون دل به دنیا بسته اند حاضر نیستند همه عناصر قیام امام حسین (ع) را که شورآفرین، زندگی ساز و تبدیل کننده یک زندگی ذلت بار به یک زندگی عزت آفرین است در وجود خود زنده کنند، از همین رو است که از قیام امام حسین (ع) فقط سینه زنی آن و برگزاری مراسم روضه آن را میفهمند، سینه زنی و روضه خوانی آنها نیز به گونهای است که هیچ خطری برای منافع دنیوی اشان ایجاد نکند.
در این آسیب زایی عوامل مؤثر دیگر در تحریف نهضت حسینی را نیز نباید نادیده گرفت.
آنها که به نهضت حسینی پیش از آنکه به عنوان یک رسالت تاریخی و تاثیرگذار در زندگی بنگرند به منافع خود که از این رهگذر برایشان فراهم می شود نگاه میکنند و به این اصل اعتقاد ندارند که در چارچوب قیام عاشورا باید علیه ظلم یزیدیان بپا خاست و عرصه را بر آنان که به دین و دنیای مردم دستاندازی میکنند، تنگ کرد.
این افراد با هرگونه حرکت شورآفرین، ایمان افزا که زمینه ساز مقابله با دشمنان انسانیت است مخالفت و به نهضت حسینی به عنوان یک دکان نگاه میکنند که باید با نوحه خوانی یا روضه خوانی جیب خود را پر کنند، توجه ندارند چه می خوانند و چه میگویند زیرا نوحه و روضهای می خوانند که منافعشان را تامین کند، توجه ندارند که این نوحه و روضه چه پیامی دارد. نهضت حسینی را به تحریف می کشاند یا خیر؟ از این رو است که همواره شاهد هستیم از این رهگذر صدمات زیادی خورده ایم.
هر چند پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ورود نوحه خوانهای انقلابی تا حد زیادی بازار عدهای نوحه خوان حرفهای کساد شد و یا آنها نیز سعی کردند خود را در راستای رویکرد جدید اصلاح کنند؛ اما امروز شاهد هستیم که تحریفی سخت نوحه خوانی نهضت حسینی را تهدید میکند.
استفاده از آلات نامناسب در نوحههای عزاداری، تقلید از خوانندگان موسیقی و پایین آوردن سطح نوحه خوانی به موسیقی های کوچه و بازاری تهدیدهای جدی است که محتوای عناصر نهضت حسینی را تهدید میکند.
نظارت بر نوحه خوانها و جلوگیری قاطع از نوحه خوانهای هنجار شکن و آگاهی بخشی به برخی روحانیون که هر چیزی را با روضه امام حسین (ع) مخلوط نکنند، کمک شایانی به زنده نگه داشتن عناصر نهضت حسینی خواهد کرد.
امروز رسالت همه رهروان امام حسین دو امر مهم است که تبلیغ عناصر اصلی قیام امام حسین و مبارزه با تحریفها در ابعاد مختلف است.
در کنار عدهای از مداحان حرفهای که رسالتی جز پر کردن جیب خود از این رهگذر ندارند در میان روضه خوانان نیز عدهای بدون توجه به ماهیت حماسی و انقلابی قیام عاشورا با نقل داستانهای دروغین و ساختگی که فقط به ایجاد احساسات در میان مردم میپردازند سعی دارند بازار سودآوری خود را گرم نگه دارند.
درست است که وجود روحانیت آگاه و انقلابی همواره مدافع سنگر قیام عاشورا در برابر تحریف ها بودهاست ولی نمیتوان آثار مخرب آن دسته از واعظان دکانی مسلک را در مواجهه با نهضت امام حسین نادیده انگاشت.
بر همین اساس باید راه استاد شهید مطهری در مبارزه با خطر تحریف قیام حسینی همواره باز باشد، روشنگری مداوم و پالایش همیشگی محتوای قیام عاشورا ضرورتی غیر قابل انکار است که به تداوم و پویا ماندن این قیام بی نظیر کمک خواهد کرد.
اینها که بدان اشاره شد غیر از خطری است که از ناحیه شیعه انگلیسی کیان قیام عاشورا را تهدید میکند.